prosty schemacik klucza tranzystorowego do analizy..

Witam

Mam taki pewnie prosty dla większości z Was problem..
Ja tam z analogowej elektroniki cienki jestem, proszę o pomoc.
Jest sobie schemat klucza tranzystorowego:
http://img20.otofotki.pl/obrazki/mf583_schemat.JPG

Z poziomu mikroprocesora potrzebuje sterować(włącz/wyłącz) urządzeniem
zasilanym napięciem 3V, opĂłr urządzenia to 0,9oma(R4).  Sterowane to ma
być tranzystorem PNP. Czyli jak widać na obrazku, dość powszechnie
występujący w przyrodzie przykład.

Ale..
Zastanawia mnie spadek napięcia na tranzystorze(właściwie darlington)
Q2? wychodzi na to że ponad 1/3 napięcia spada na tranzystorze.
Kombinowałem różne konfiguracje oporników w rozsądnych zakresach i nie
zaobserwowałem jakiś większych zmian.

Jedna uwaga, na schemacie jako Q2 jest darlington ZTX705, bo w
bibliotece programu nie ma wielkiego wyboru. Ja zamierzam zastosować
TIP105, bo takie mi w szufladzie zalegają.

Gdzie tu jest błąd że ten darlington się nie otwiera w całości?

Dzięki za pomoc.

P.S. Tak się jeszcze zastanawiam, że jako napięcie odbiornika jest
mniejsze od stanu wysokiego podawanego z procesora, to czy moĹźna by
pominąć tranzystor Q1? Stan wysoki z procka powinien skutecznie zatkać
tranzystor Q2, a w stanie niskim obciążalność prądowa powinna wystarczyć
do jego otwarcia. Stosuje się takie rozwiązania?

Re: prosty schemacik klucza tranzystorowego do analizy..
Dlaczego PNP?

I tak mało.

Otwiera się. Sprawdź w dokumentacji jaki ma spadek kolektor-emiter w
nasyceniu.

UĹźyj MOSa.

Re: prosty schemacik klucza tranzystorowego do analizy..
Ma to być "górne" sterowanie silnikiem krokowym.

No to lipa.

No właśnie chciałem jakoś od nich uciec, ale widać że mnie to nie ominie.

Czy 5V z procka wystarczy do zatkania MOSa kluczującego 3V?
Mógłbyś zaproponować jakiś konkretny egzemplarz (prąd przy tych 3V to
jakieś niecałe 3A)?

Re: prosty schemacik klucza tranzystorowego do analizy..

Uwaga: bede opisywal tylko tranzystor Q2 i podawal napiecia
wzgledem jego emitera, i to bez minusow.

To jest Darlington. Jak wyjsciowy tranzystor bedzie nasycony i
potencjal kolektora mu spadnie ponizej 0.7V, to wejsciowy
tranzystor nie bedzie z czego mial mu podac napiecia do otwarcia
bazy.

Innymi slowy - napiecie na kolektorze musi byc na tyle wysokie,
zeby po otwarciu wejsciowego tranzystora starczylo jeszcze na
wysterowanie bazy tr wyjsciowego.
1.2V jak najbardziej - 0.5V na tr wejsciowy w nasyceniu i 0.7 V
Ube.

Jak ma byc mniej, to zapomnij o darlingtonie w tym miejscu - wstaw
tam zwykly,  zmniejsz R3 i R2, wzmocnienie Q1*Q2 powinno
wystarczyc.

Stosuje, ale musisz uwazac:
- zmieni sie dzialanie ukladu, trzeba zmienic program zeby
odwrotnie pinem sterowal.
- napiecie w obwodzie musi byc dobrze okreslone i najlepiej zgodne
z napieciem procka - bo np 5V wysteruje tranzystor odwrotnie
(te -2V powinien wytrzymac).
- zwroc uwage na napiecia przy resecie - czesto procki wystawiaja
"1" zanim program na dobre ruszy, i tu akurat byloby lepiej - w
twoim pierwotnym schemacie wtedy sie urzadzenie zasili przez moment
.. moze za dlugi.

- jesli procek bedzie zasilany z innego napiecia - co bedzie jesli
jego zasilacz padnie.

J.

Re: prosty schemacik klucza tranzystorowego do analizy..

Dioda anodą do r3, pomijasz r1 i q1. Dla dowolnie dużej wartości stanu
wysokiego odcięcie, dla stanu niskiego wysterowanie tranzystora Q2.

Site Timeline