Prostownik precyzyjny jednopołówkowy, jak ie elementy?

Proszę o pomoc w doborze elementów.
W torze sygnałowym mam jednopołówkowy prostownik precyzyjny nie
odwracający fazy. Czyli takie coś.
http://image.absoluteastronomy.com/images/encyclopediaimages/o/op/op-amp_precision_rectifier.svg.png
Służyć to ma do zabezpieczenia wejścia ADC przed ujemnym napięciem.

Wzmacniacz to ad824. Zasilanie +/-5V. Częstotliwości sygnału wejściowego
do 100Hz.

W zastanym przeze mnie układzie przy sygnale wejściowym od 4 do 5V
pojawiają się nieliniowości. W każdym z trzech kanałów które mam są
różne. Domyślam się, że to wina dobranych elementów. W symulacjach w
PSpice taki problem nie występował.

Ergo: Nie wiem jakiego powinien być rezystor i jaka może być zastosowana
dioda w tym układzie. Teraz dioda to jakiś minimelf i rezystor 1k.
Sygnał do ADC'a puszczony jest przez 100Ohm rezystor.

--
PH

Re: Prostownik precyzyjny jednopołówkowy, jak ie elementy?

Trudno, żeby nie. Przecież, żeby uzyskać 5V na wyjściu, opamp musiałby
skądeś wytrzasnąć 5.7V, a na zasilaniu ma 5.0...

Wyżej dupy, przepraszam, wyżej napięcia zasilania nie podskoczysz, więc
albo ja musisz podnieść, albo zrezygnować z kawałka zakresu.

--
Marek Lewandowski

Re: Prostownik precyzyjny jednopołówkowy, jak ie elementy?

Wzmacniacz jest rail to rail - myślałem ,że wydoli.

--
PH

Re: Prostownik precyzyjny jednopołówkowy, jak ie elementy?

Przeczytaj jeszcze raz to co Marek ci napisał i pomyśl jakie napięcie
musi być na wyjściu wzmacniacza, żeby za diodą było 5V.

A co do rozwiązania, to napięcie wejściowe podziel przez np. 2 i
zmniejsz napięcie referencyjne przetwornika - dynamika pomiaru powinna
zostać podobna (mogą trochę szumy wzrosnąć). Chyba, że możesz podwyższyć
zasilanie wzmacniacza.

Re: Prostownik precyzyjny jednopołówkowy, jak ie elementy?

Kurcze, tak to jest jak się człowiek bierze za odpisywanie a kawy
jeszcze sobie nie zrobi. Teraz jasne jak słońce.

--
PH

Re: Prostownik precyzyjny jednopołówkowy, jak ie elementy?

AD824 powie mu wtedy dziękuję. Chyba, żeby zrobić zasilanie asymetryczne
0-10V.

Waldek

Re: Prostownik precyzyjny jednopołówkowy, jak ie elementy?
podwyższyć

Na pewno? W pdfie stoi:

Re: Prostownik precyzyjny jednopołówkowy, jak ie elementy?

Fuktycznie. Pomydliłem z innym. Sorry!

Waldek

Re: Prostownik precyzyjny jednopołówkowy, jak ie elementy?

O zasilaniu 0-10 czy 0-5V myślałem - ale w pobliżu 0V sygnału
wejściowego na wyjściu mam jakieś +dzieśiąt mV.

Na szczęście mam jeszcze gdzieś na tym PCB 9V, więc zasilanie zrobię
+9V/-5V. Chyba, że są jakieś przeciwwskazania.

--
PH

Site Timeline