prosba o rade w sterowaniu tranzystora (poczatkujacy)

Probuje zrobic uklad, ktory bedzie sterowal w aucie odbiornikiem o poborze
pradu w okolicy 5A. Wydawalo mi sie, ze najtrudniejsze bedzie przygotowanie
sterujacej czesci cyfrowej a tu utknalem na takim banale jak tranzystor
wyjsciowy. Podlaczylem to tak:
http://img228.imageshack.us/img228/2716/schematj.gif

Problem polega na tym, ze nie dziala to tak jak trzeba, w sensie nie po
mojej mysli. Jak podlacze kolektor tranzystora przez maly rezystor to
strasznie sie on grzeje kiedy na wyjsciu nie ma napiecia a jak dam duzy
rezystor to nie jestem w stanie uzyskac oczekiwanej wydajnosci pradowej na
wyjsciu. Testy robilem na zarowce i efekt jest taki, ze caly uklad pobiera
wiecej pradu kiedy zarowka nie swieci niz kiedy swieci. Czy to ma szanse
normalnie zadzialac? Uklad ma pracowac non stop wiec dobrze by bylo gdyby w
czasie "nieswiecenia zaroowki" pobieral jak najmniej pradu.
Prosze o pomoc/sugestie...

/pisząc na priv usuń z adresu myślnik/

Re: prosba o rade w sterowaniu tranzystora (poczatkujacy)

sugestia: co siEA% stanie jak zarF3%wkEA% wstawisz w miejsce "R???"

Re: prosba o rade w sterowaniu tranzystora (poczatkujacy)

A dlaczego nie podłączyłeś urządzenia, którym masz sterować w miejsce
rezystora "R"

Jeśli masa ma być wspólna to zastosuj tranzystor pnp

Re: prosba o rade w sterowaniu tranzystora (poczatkujacy)

To nie banal, tylko niezrozumienie.

Przy odbiorniku wlaczonym miedzy wyjscie a mase, caly prad
zasilajacy przeplywa przez rezystor, wiec rezystor musi byc
odpowiednio maly.
Jesli odbiorrnik wylaczamy, to tak naprawde zwieramy go
tranzystorem, i prad plynie nadal, ale przez tranzystor. I to nawet
wiekszy.

Tak mozna sterowac urzadzenia o bardzo malym poborze pradu, a nie
5A.

Jesli to co sterujesz to zarowka - wlacz ja zamiast rezystora R [i
odwroc sterowanie].
Jesli musi byc wlaczona do masy - potrzebujesz tranzystora pnp [lub
mosfeta z kanalem P] i stosowny konwerter napiec do sterowania jego
baza/bramka.

No chyba ze masz pomocnicze zrodlo zasilania choc z 15V - wtedy
mozna uzyc npn jako wtornik emiterowy.