Prośba o prosty schemat

Witam, Mam zaćmienie umysłu..

Są dwa identyczne odbiorniki prądu. Są do dyspozycji 3 przekaźniki.

W jednej pozycji przekaźników oba odbiorniki mają być połczone RÓWNOLEGLE.

Natomiast w drugiej pozycji przekaźnika oba odbiorniki mają być połczone SZEREGOWO (ma się rozumieć z rozpięciem obwodu równoległego). Wtedy mają pracować pod połową swego znamionowego napięcia, sumaryczna moc powinna wynieść 25% mocy połączenia równoległego.

Szkopuł w tym, że dobre dojście jest jedynie po stronie "zero" (N). Chyba nie da się tego zrobić bez dojścia do "fazy" (L)? A może?? Poza tym nie chciałbym nowymi połączeniami ingerować po stronie "fazy" (L).

Mógłby mi ktos na priva podesłać schemat połączeń?

Reply to
marekjan

czyi jakby tak ? _____ [ ] A [ +------R----o B o-------+ ] [ +------R----o C [_____]

(użyć czcionki o stałej szerokości) [pudełko oznacza to czego nie możesz rozpiąć]

To jeszcze powiedz jakie przekaźniki masz do dyspozycji?

Zobacz : Musisz jakoś odpiąć A (tam podłącza się L - fazę, przy połączeniu równoległym) jeśli chcesz obydwa R połączyć szeregowo. Kropka. Nie ma innej możliwości.

el es

Reply to
Lukasz Sokol

Można wiedzieć co oznaczają poszczególne litery? R oznacza odbiornik?

5-cio stykowe. 2 styki do sterowania cewki. 1 styk- zasilenie obwodu 2 styk- obiór obwodu "bez włączenia cewki" 3 styk- obiór obwodu "po włączeniu cewki"

Czyli bez ingerencji w zasilenie fazą (L), jedynie na samych zerach (N) zrobić się tego nie da?

Pozdr. Tomek.

Reply to
marekjan

Tak.

To się nazywa 1-kanałowe przełączne.

Nie.

Bo jak podłączysz L do B a N do C, to na A będzie połowa napięcia zasilania, a jeśli pozostanie tam przyłączone L, to odbiornik A-R-B nie będzie pracował wcale.

Więc musisz odłączać L od A.

Wiesz, to jest proste: narysuj sobie przekaźniki podłączone stykiem [com] odpowiednio do A, B i C i WYOBRAŹ sobie co się ma dziać kiedy - jak prąd ma płynąć.

To bardziej pasjonujące niż proszenie o gotowca.

el es

Reply to
Lukasz Sokol

krotko mowiac : nie da sie zrobic tego bez ingerencji w faze, potrzebujesz 2 przekazniki (albo jeden podwojny). daje 2 podpowiedzi ;-)

- potrzebujesz 2 przekazniki (albo jeden podwojny) przełączne

-jedno urzadedznie bedzie na stalepodlaczone do fazy, a drugie do masy.

Reply to
nuclear

wyglada to dobrze

Reply to
nuclear

Użytkownik "Lukasz Sokol" <el snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:4554a2e7.0@entanet...

(...)

Na mój chlopski rozum:

  1. FAZA(L) ->odbiornik1->[COM] przekaźn.1->[NC]-> ZERO (N)
  2. ZERO (N)->dbiornik2->[COM] przekaźn.2->[NC]-> FAZA(L)
  3. [NO]przekaźn.1->[NO]przekaźn.2

-> oznaczyłem połączenie.

Politowałem wszystko i albo 2 odbiorniki mi chodzą, (OK) albo jeden z odbiorników (zamiast dwa szeregowo)

Czy jak podłączę wg pkt. 1,2,3 to zadziała?

Podziękowania. Tomek.

Reply to
marekjan

Użytkownik "nuclear" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ej2jgq$lkt$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Podziękowania. Jutro lutowanie... Pozdr. TOmek

Reply to
marekjan

To w koncu możesz odpiąć połączenie w węźle A - pomiędzy odbiornikami - czy nie ???

Bo tak, to dobrze działa co opisałeś - ale nie zgadza się z tym co pisałeś wcześniej?

el es

Reply to
Lukasz Sokol

Użytkownik "Lukasz Sokol" <el snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:4554eaab.0@entanet...

Na "fazie" (L) mogę się podpiąć, choć bym nie chciał. Będę dziś próbował na modelu.

Mało jeżdzę samochodem, i teraz mam za słabe ładowanie i kombinuję, aby żarniki żarówek za dnia, w słońcu, łaczyć szeregowo, wieczorem równolegle. tyle, że żarówki są 2-włóknowe (a więc 2 zasilenia, jedna masa) i moje kombinacje są jak u konia pod górę aby działały na obu zasilaniach. Ale może to uproszczę i zastosuję tylko do długich?... Może ten trzeci przekaźnik który mam dałoby się wykorzystać do "wyboru" długie czy mijania??

Reply to
marekjan

Użytkownik "marekjan" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:ej4174$303$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Prosisz sie o problemy.

Reply to
Ghost

W samochodach w Kanadzie za światła do jazdy dziennej służą reflektory "długich" z obniżonym napięciem. W starszych modelach aut włączano szeregowo z żarówkami jeden opornik dużej mocy (do normalnej pracy zwierany przekaźnikiem) a w nowszych regulator impulsowy (PWM). Tamtejsze normy dokładnie precyzują ile ma być procent napięcia skutecznego. Wmak

Reply to
Wmak

Regulacja mocy PWM raczej.

Albo .. kup sobie pare ogniw slonecznych, zrob doladowywarke.

A co za pojazd ? Bo wiekszosc nie powinna miec klopotu, chyba ze w korkach stoisz. Moze popracowac nad regulatorem a nie swiatlami ?

Chcesz łączyć oba żarniki jednej żarówki razem szeregowo ?

To proszenie się o kłopoty, a wybór długie/mijania też byłby zaburzony...

I NIE można użyć tego przekaźnika co wybiera długie/mijania.

Poza tym, środkowy styk zwykle łączony był do masy, w samochodach.

Jeśli koniecznie chcesz to zrobić, to zdobądź dwukanałowy przekaźnik przełączny (nie może to być żadnen z tych już obecnych w samochodzie), po jednym na każdą żarówkę - albo dwa takie jakie opisałeś, ale jak wyżej, nie możesz użyć żadnego z tych co są; i jednym przekaźnikiem/kanałem odłączaj środkowy styk w stanie wzbudzonym, a drugim przełączaj styk od jednego z włókien na masę zamiast na zasilanie. Pamiętaj, żeby to był ten sam styk w obu żarówkach, ponieważ jedno włókno jest jaśniejsze od drugiego (żarówki mają np 55/60 W - u mnie np) więc ma znaczenie w jakiej kolejności połączysz je szeregowo.

Nie mówiąc o tym, że jeśli to są halogeny, to możesz skrócić ich żywotność.

el es

Reply to
Lukasz Sokol