Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia - Page 5

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
Hello Waldemar,

Waldku, z całym szacunkiem - jestem pewny, że w ostatniej chwili
zrezygnowano z wbudowywania trybu zgodności z 8080 w 8086/8 i
pozostały jedynie szczątkowe możliwości oraz wszystkie ograniczenia w
trybie 8086, które wynikły z początkowej decyzji o zgodności :(

Natomiast na pewno NEC V20 miał tryb zgodności z 8080 - udało mi się
nawet uruchomić jakiś CP/M na Mazovii 1016.3T. NEC V20 był dokładnie
pinozgodny z 8088.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia

Tu też masz rację. Ale procesor kolegi wątkotwórcy jest kompatybilny z
V20 i też ma 8080 mode. 8088 ma min mode/max mode, to chyba właśnie te
pozostałości.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia

Co za min mode ? Pierwsze slysze ... albo juz zapomnialem :-)

Nie wiem jak tam historycznie bylo, ale nie przypominam sobie
kompatybilnosci .. choc byly dosc podobne, przerzucilem kiedys program z
8080 na 8086.

J.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

W min mode produkował wszystkie sygnały sam, w max mode potrzebował drugą
cipę, chyba 8053.
PCty były wszystkie w max mode.

Trochę były podobne. Zresztą zależało to też od assemblera.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia

Tak, sam potem zauważyłem, jaką głupotę(y) palnąłem. ;) Przepraszam.

Bartosz Derleta

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządze nia
Witam
Scalaki na zdjęciu
http://derleta.com/datapoint/DSC_0479.jpg
sugerują, że męskie złącze DSUB-9 to RS232 (układ scalony INS8250).
Złącze żeńskie to wyjście VIDEO w standardzie RGB-TTL. Na wyjściu
COMPOSITE (RCA) sygnały RGB są sumowane na matrycy rezystorowej i
nakładane na sygnał synchronizacji. Standardowa karta MDA/CGA pracowała
na częstotliwościach odchylania typowego telewizora (50Hz/15625Hz).
Układ UM6845 sugeruje kontroler wideo z rodzaju MDA/CGA/HERCULES. Choć
ilość pamięci RAM (2xMB81464) sugeruje HERCULESA, to wyjście COMPOSITE
pachnie CGA lub jakąś bardzo uproszczoną EGA.
WD37C65 to kontroler napędu dyskietek.

Ogólnie to komputer klasy PC/XT. Dysk twardy MFM 5.25" z elegancką
etykietką z tabelką uszkodzonych sektorów. Tak, tak. Badsektory to w
tamtych czasach nie było nic dziwnego i producenci oficjalnie się do
nich przyznawali naklejając na dysk tabelkę z numerami wadliwych
sektorów. Dysk był zbyt drogim urządzeniem aby go utylizować z powodu
kilku "badów". W porównaniu ze współczesnymi dyskami, tych badsektorów
nie przybywało ;-) Całość pewnie pracowała pod kontrolą jednego z
pierwszych wersji DOS-a (DR-DOS lub MS-DOS w wersji raczej nie wyĹźszej
niĹź 3.0)

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządze nia

Przejrzałem datasheet tego układu i wnioskuję, że baudrate jest
ustawiane programowo. Żadnego pojęcia nie mam, jak to odczytać, ani tym
bardziej ustawić w tym sprzęcie... czuję, że bez klawiatury i tak się
nie obejdzie.

Jak widzę, bez dodatkowej elektroniki pomiędzy tym a czymś używalnym
pokroju VGA tego nie ruszę... raczej odpuścić temat? Czy jest jakiś w
miarę prosty trick na wykorzystanie tego sygnału?

To "TTL" w opisie sugeruje, że jest to sygnał cyfrowy - być może dałoby
się go przesłać po, np. LPT, i przy wykorzystaniu własnego
oprogramowania mieć podgląd stacji. Tyle czy to ma jakiś sens, czy
bredzę? ;)

B/W działa, po przełączeniu w kolor nie - co może być przyczyną? Inna
modulacja dostosowana do Ăłwczesnych monitorĂłw, a nie TV?

Dziękuję za pomoc - ten post całkiem sporo mi wyjaśnił. :)

Bartosz Derleta

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
JA tak dorzucę pro forma:
W tamtych czasach parkowało się głowice w HDD przed wyłączeniem komputera.

--
Desoft

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

... a robiło się to poprzez uruchomienie specjalnego programu.

Dla wątkotwórcy - poszukaj na dysku programu park.com albo
shipdisk.exe - te były chyba najpopularniejsze.

--
Artur Stachura

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia

Dziękuję, raczej bym o tym nie pamiętał, a z pewnością się przyda. :)

Bartosz Derleta

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządze nia

TTL to poziomy napięcia na wyjściach RGB. Każdy z kolorów podstawowych
ma tylko dwa stany włączony(5V)/wyłączony(0V). Do tego był jeszcze
dodatkowy bit rozjaśnienia. W sumie dawało to kombinację szesnastu
kolorów. Kiedyś taki sygnał wpuszczałem na złącze EURO w telewizorze
kolorowym. Trzeba tylko dorzucić dzielniki napięcia na RGB i posklejać
do kupy sygnał synchronizacji.
Zabawa z LPT niestety raczej nie przejdzie ;-)

Pewnie wyszli z założenia, że jak się chcemy bawić w kolor, to tylko po
RGB. Nawet jakbyśmy chcieli podłączyć jakiś zewnętrzny modulator PAL, to
i tak musiałby być podłączony do złącza RGB (DSUB-9).

Pozdrawiam
Grzegorz

W dniu 2011-11-07 23:12, Bartosz Derleta pisze:
 > W dniu 2011-11-07 21:59, Grzegorz Kurczyk pisze:
 >
 > B/W działa, po przełączeniu w kolor nie - co moĹźe być przyczyną? Inna
 > modulacja dostosowana do Ăłwczesnych monitorĂłw, a nie TV?

Poprawka.

Pomimo przełączenia przełącznikiem na śledziu w B/W, pewne aplikacje
(pewnie ładujące dodatkowe sterowniki) nadają kolor w composite. W
dodatku, gry (te kilka jakie tam jest) działają w trybie Hercules.

Teraz to juĹź nic nie rozumiem ;)

Bartosz Derleta

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządze nia
Z tego co pamietam to pierwsza karta graficzna jaka mialem byla20%
CGA/Hercules, do przelaczania byl programik - moze gry tez potrafia?

Tomek

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Były gry, co potrafiły same obsłużyć (1), były takie, które potrzebowały
sterownika, ale same przełączały tryb graficzny (2), były takie, co trzeba
było ręcznie przełączyć grafikę po załadowaniu sterów (3) bo gra
potrafiła
tylko, gdy miała oryginalną kartę, nie emulator, wreszcie miałem taką, co
źle działała z emulatorem (4)

(1) gra firmy Accolade, z 4 samochodami wyścigowymi, nie pamiętam tytułu :)
Emulacja jednak była skaszaniona - co 3 linia była wygaszona.
(2) chyba Sokoban, ten z 50 poziomami i edytorem kolejnych 50...
(3) chyyyba Chessmaster2000, aaaale pewności nie mam, nie chcę kłamać.
(4) AlleyCat, na karcie mix HGA/CGA przy emulatorze... nie przesuway się
sznurki z bielizną i nie otwierały okna, pod CGA natywnie działało, ale na
monitorze gdzie to badałem, widzialność była przyzerowa - z winy sposobu
wyświetlania "kolorów" na monitorze Hercules (aż muszę sprawdzić, czy mój
jeszcze działa...) :) Pod C128D na porcie cyfrowym (hehe, pierwszy komp,
którym można było się bawić na dwa monitory, na każdym inna treść) :)
(choć
maaało programów to robiło, ale próbowałem coś ręcznie podziałać i
nawet
wychodziło)

Pomyśleć, że kiedyś wystarczało miejsce na słynnym dysku ST-225 :) A
programĂłw kupę napakowałem :)  A dziś?...

--
AlannĂŠ mba yi woma... wĂŠ :) (...)
NĂŠ ma ka ni kaso, NĂŠ ma panĂŠ ka, (...)
potrzebowały

mam to na tym kompie, nie wiem czy demo czy nie. działa jako-tako, ale
jedynie B/W. koloru nie uzyskałem. GP to to sie nazywało czy jakoś,
firma na pewno się zgadza.

również mam, ale demo. Chodzi w kolorze, aż żal że działa mi tu tylko
jeden poziom, bo wciągnąłby się człowiek ;)

Czyli generalnie wszystko chodzi jak chce, rozumiem...

Bartosz Derleta

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

O, Grand Prix :) aka GP, rzeczywiście.

Chyba opisujesz ten chodzący na (s)VGA, ja miałem na myśli ten na CGA lub
emulator...
http://pobierz.pl/gry/windows/logiczne/sokoban
Ściągając myślałem, że plik uszkodzony - ZIP zajmuje 76 kB. I przy tych 76
kB godzinami się siedziało przy kompie, usiłując rozwiązać układ :)
Sprawdziłem, pod XP chodzi ślicznie, program DOSowy.

Zależy od programu, do tego stopnia, że nawet trzeba było kompa zimno
resetować, inaczej np. gryzły się sterowniki emulujące CGA, gdy się
chciało
zagrać po innej grze... A kiedy indziej nie robiło jajec...

--
AlannĂŠ mba yi woma... wĂŠ :) (...)
NĂŠ ma ka ni kaso, NĂŠ ma panĂŠ ka, (...)
Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządze nia

To jest ten, w którym "level" wybierało sie "wchodząc do windy", prawda?
Ech, szczeniackie wspomnienia 80286@16, marki Commodore :D

--
butek
Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

No! I paczpan, to było KOLOROWE! (Co z tego, że kolory niczemu nie
przystające, ale KOLORY, nie czarnobiałe)

Ja w to w ekhm... pracy grywałem, na XT 4.77/8 Mhz :) Oczywiście, jak się
resztę zrobiło :)
A potem grywałem w domu :)

--
AlannĂŠ mba yi woma... wĂŠ :) (...)
NĂŠ ma ka ni kaso, NĂŠ ma panĂŠ ka, (...)
Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Pierwszy komputer jaki kupiliśmy do własnej firmy to był PC/XT (640k RAMu) z
kartą Hercules/CGA, z dwoma drive'ami 320k i bez HD (był za drogi).
Była wersja Neptuna 901 (chyba 901 - ten przenośny) jako monitora (dostałem
w Bomisie zielony kineskop i płytkę wzmacniacza) to jeden z montowanych
Neptunów przerobiłem na monitor.
Wyjście Hercules dawało się bezpośrednio podać na wejście tego monitora.
Ale do projektowania PCB brakowało rozróżnienia Top/Bottom no i dlatego
miałem potrzebę skorzystania z CGA.
Jestem prawie pewien, że adapter podający CGA na ten monitor to były 3
rezystory (niekoniecznie jednakowe) od RGB połączone razem i chyba z
jednego, czy dwu wyjść synchronizacji przez negator (rezystor+NPN) też do
tego wspólnego punktu. To dawało sygnał, który wystarczał monitorowi do
prawidłowego działania.
Może Ci się ta informacja przyda.

A co do tego, co na tym można uruchomić to mi się na tym komputerze udało
odpalić Racal-Redaca. Pamiętam, że wymagało to zajęcia części z tych 640k
na
RAMdysk 80k i wachlowania dyskietkami. Jego autorouter pracował 60 razy
szybciej niż autorouter Protela (to, co ten robił w 3s tamten w 3 minuty) i
był skuteczniejszy.

P.G.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
Dnia Mon, 07 Nov 2011 19:32:24 +0100, Bartosz Derleta napisał(a):

"zwykle XT" tajwanskiej produkcji.
Firma byc moze Acer - pojawia sie na nalepce na zasilaczu.

karta CGA - choc byc moze switchami daje sie ustawic takze na Herkulesa -
opis masz na quick guide.

Pamieci 4M...bit. Czyli 512kB. Ale raczej 640kB, bo masz tam jeszcze
4*41464

Klawiatura zapewne XT - wtyk niby DIN 5 pin, ale to nie to samo co AT,
najstarsi gorale nie pamietaja gdzie to zdobyc :-)
Bywaly jakies dwusystemowe z przelacznikiem, potem wyginely.

System ... glowy nie dam ktore z proponowanych przez kolegow pojda na XT,
niby powinny wszyskie, ale te ostatnie to raczej na AT byly testowane :-)
Jest tam twardy dysk, to pewnie i system na nim jest.

floppy zapewne 360kB - dyskietki HD 1.2MB chyba nie byly w tym dobrze
obslugiwane, trzeba by gdzies znalezc DD.

jedno z gniazd db9 na karcie VIO to RS232, drugie monitor - i raczej to
bedzie CGA+composite.

Urazony to mozesz dopiero zostac: nie wiem czy jest sens sie uczyc na tym
assemblera - ani sie pod windows nie przyda, ani pod linuxem.

A dalej to mam sprzeczne uczucia: ocalic od zapomnienia czy zdac na zlom.
sprzedac na e-bay jako antyk, czy wyczyscic, dokupic klawiature i monitor,
zapakowac w worek i niech wnuki sprzedadza, zostana bogaci :-)

Albo rozmontowac, zostawic sobie dwa silniki krokowe, zasilacz przerobic na
prostownik do akumulatora, a reszte wywalic noca na smietnik.