Programator do AVRów

Witam wszystkich

Chcialbym sobie skompletować zestawik do programowania (jezyk C) AVRów.
Jestem raczej początkujący (umie programowac, jakies podstawy podstaw
elektroniki i zrobilem jakies proste programiki pod AVRy - jezyk C) i
chcialbym sie doradzic co wybrac.

Na pewno nie chce jakis zestawow uruchomieniowych, tylko od podstaw
budowac uklady. Jedyne co chce miec sensownego, to programator, ktory
musi spelniac kilka wymagan:

a) polaczenie programatora z kompem musi byc przez USB. Niestety, ale
moj lapek niema juz RS-232, a bawienie sie z przejsciowkami to droga
przez meke i na ogol nie udaje sie (przynajmniej w moim przypadku)

b) chodzic pod Vista i Linuksem (pewnie jakies sterowniki beda wymagane)

Na obecna chwile znalazlem cos takiego
http://programatory.com.pl/sklep/index.php?p450,programator-usb-avr-mkii-zgodny-z-avrisp-mkii

Ma ktos to? Jak sie sprawuje? A moze wgole nie wato tego brac.

Z tego co widze, mozna nim programowac chyba wszystkie modele AVRów, ma
USB, a poza tym, obsluguje ISP, co chyba umozliwia programowania w
locie, bez koniecznosci przekladania kostki pomiedzy mikrokontrolerem i
gotowym ukladem.
Na co powinienem jeszcze zwrocic uwage przy wyborze programatora?

Pozdrawiam
Paweł

Re: Programator do AVRów

Ja sobie zrobiłem USBasp (http://www.fischl.de/usbasp /), konkretnie wersję
LV, ponieważ robię ostatnio układy zasilane napięciem 3,3V (na 5V też
działa). Działa pod wszystkim (Windows, Linux, Mac) i myślę, że wychodzi
taniej. Minus jest taki, że nie integruje się z AVR Studio (nie wiem jak z
mkII). Ale nie jest to wielki problem, po prostu mam oddzielne okienko z
wierszem polecenia i AVRDUDE.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /
U mnie samodzielne lutowanie odpada, bo moje jedyne doswiadczenie w
lutowaniu skonczylo sie na lutowaniu wtyczek minijack i wtyczki
antenowej, a mikrokontrolery, to juz troche inna bajka i nie chce
ryzykowac, ze cos zepsuje, a potem sie bede zastanawial, czy cos w
programie jes nie tak, czy programator jest skopany.

Re: Programator do AVRĂłw
In the darkest hour on Tue, 29 Nov 2011 22:10:25 +0100,

To wciżnij wszystkie elementy w breadboard. ;-)
Albo kup na Allegro.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:211B ]
[ 08:48:07 user up 13002 days, 20:43,  1 user, load average: 0.97, 0.89, 0.50 ]

Re: Programator do AVRów
GorB1%co polecam AVR Dragon:

http://pl.mouser.com/ProductDetail/Atmel/ATAVRDRAGON/?qs3D%sGAEpiMZZMvsw8vH=
dI9Fuhw8vnnHX9xq

Nie jest drogi, jak go kupiB3%em to obsB3%ugiwaB3% tylko SPI, High Voltage
Serial Programming (bardzo przydatne gdy zablokujesz sobie procka),
Parallel Programing i JTAG a teraz obsB3%uguje PDI i nanoTrace,
wystarczy uaktualniE6% frimware, urzB1%dzEA%nie jest obsB3%ugiwane takBF%e =
przez
AVRDude, teoretycznie potrafi zaprogramowaE6% caB3%B1 rodzinEA%
mikrokontrolerF3%w firmy ATMEL (od 8 bitowych na 32 bitowych UC3
koF1%czB1%c).

Tak czy siak, jak jesteB6% "poczB1%tkujB1%cy" to kup sobie gotowy, sprawny
programator, nie buduj wB3%asnego bo sie nabawisz tylko nerwicy i
rozwolnienia.

Re: Programator do AVRów
http://pl.mouser.com/ProductDetail/Atmel/ATAVRDRAGON/?qs=sGAEpiMZZMvsw8vHdI9Fuhw8vnnHX9xq

Tylko, nie wiedzieć dlaczego, nie chce programować starych MEGA8 :-(

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Programator do AVRów
Taki mam zamiar i dlatego tak sie wypytuje, zebym wybral cos sensownego,
co mi bedzie sluzyc mozliwie bezproblemowo.

Na poczatek to chce tylko moc zaprogramowac mikrokontroler i tyle, choc
znajac zycie, na tym sie skonczy, bo nie wiem, czy inne funkcjonalnosci
sa czesto uzywane.

Co wlasciwie z tych dodatkow moze sie przydac w praktyce?
Debugowanie w urzadzeniu
programowanie ISP

praca pod Win i Linuksem
Bezproblemowa praca przez USB
Bezproblemowa wspolpraca z AVRStudio i AVRDUDE

Mysle, ze gdyby programator spelnial te 5 punktow, to xhyba by zadowolil
wiekszosc uzytkowikow.

Czy cos jest jeszcze wazne przy kupnie takiego programatora? chyba nie,
choc moge sie mylic.

Re: Programator do AVRów

No programowanie ISP to chyba nie dodatek a podstawowa funkcjonalność
programatora ISP. Debugowanie na razie sobie odpuść bo ugrzęźniesz w
konfigurowaniu środowiska i się zniechęcisz. Na początku wystarczy ci
namiastka debugowania w postaci kontrolnego wysyłania zawartości
krytycznych zmiennych przez UART. Jak zaczniesz pisać coś bardziej
złożonego to sam poczujesz, że potrzebujesz debugowania w układzie.

Nie wiem jak teraz ale integracja gcc z AVRStudio wydawała mi się
zrobiona trochę na siłę. Wolałem pracować z WinAVR a do programowania
używać zewnętrznego programu.

  i AVRDUDE

  Kupujesz produkt w cenie miedzy 50 a 100 zł a kombinujesz jakbyś
garniturem komunijnym chciał opędzić także maturę, ślub i pogrzeb (własny).
Lepiej zdecyduj się jakie środowisko będziesz używał i pod jakim
systemem. W przeciwnym razie będziesz głównie zajmował się
konfigurowaniem narzędzi zamiast je używać.

Re: Programator do AVRów
ZaspamujC4%99 i polecC4%99 swC3%B3j produkt - Multitool :-) (do kupienia=
 na allegro)

Re: Programator do AVRów
Hello Mateusz,

11 stron w wynikach wyszukiwania - faktycznie zaspamowałeś...

Re: Programator do AVRów
Jak szukasz w Sport i turystyka to owszem otrzymasz duuuuBF%o wynikF3%w.20%

Hint: zawEA%BC poszukiwania do RTV i AGD :-)

Re: Programator do AVRĂłw

Powitanko,

Zaspamuje i potwierdze: Calkiem fajnie dziala jako STK500 z AVR Studio.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  MroĹźek)
Re: Programator do AVRĂłw
A moglbys powiedziec (i innych grupowiczow takze prosze o opinie), ktore
jest lepsze? to w postaci spamu, czy ten programator o ktory ja pytalem.

Pytam sie pod katem poczakujacego uzytkownika (na poczatek pewnie bede
uzywal tylko funkcji: programator AVR i moze funkcji: przejsciowka
USB-RS-232) i mozliwosci uzywania tego w przyszlosci. Czy ten standard
STK500 jest jakis przyszlosciowy w porownaniu do tego "avrisp-mkII".
Zeby nie okazalo sie, ze producenci wycofuja sie z uzywania go na rzecz
jakiegos innego standardu.

Re: Programator do AVRĂłw

Niektóre programatory stają się popularne, są szeroko wykorzystywane i
powstają różne ich klony. Producenci narzędzi programistycznych dodają w
swoich programach obsługę tych programatorów. Dzięki temu użytkownik ma
bardzo łatwo, jednym klawiszem kompiluje program a innym wrzuca skompilowany
program na procka. Z czasem jakiś programator może wyjść z użycia i można
się spodziewać, że kolejne wersje środowisk programistycznych przestaną go
wspierać. Kiedyś bardzo popularny był STK200, bo był strasznie prosty i
tani. Działał jednak na porcie równoległym, a teraz trudno znaleźć
komputer
z takim portem. Zostały więc programatory na USB. Nadal jednak nie stanowi
problemu ściągnięcie z Internetu programu, który go wspiera i pozwala z
niego korzystać. Sam mam jeszcze STK200 i korzystam z niego do dziś na
stacjonarce. A do laptopa kupiłem USBasp. Do pisania programów używam AVR
Studio, które nie obsługuje żadnego z tych programatorów. Dlatego
posiłkuję
się zewnętrznymi programami, ISP Programmer do STK200 i AVRDUDE do USBasp.
Jak chcesz mieć wygodnie, to kup taki programator, jaki obsługuje Twoje
środowisko. Niektóre umożliwiają z resztą uruchamianie zewnętrznych
programów do programowania, więc możesz np. podpiąć AVRDUDE, który
obsługuje
praktycznie wszystko. Nie musisz więc się bardzo zastanawiać, który
programator jest przyszłościowy. W ogóle tym wątku był link do
programatora,
w którym możesz podmienić firmware, żeby zaczął być widziany jako inny
programator. Poza tym, w przyszłości, i to pewnie niedalekiej, zaczniesz
poznawać też inne rodziny mikrokontrolerów. Nie ma więc sensu zastanawiać
się, co będzie za 10 lat, szczególnie jak programator kosztuje w okolicach
50 zł.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /
Przejrzalem pobieĹźnie i wyglada na ciekawe urzadzonko, pytanie tylko jak
sie to bedzie sprawdzac w praktyce. Co gorsze, nie wszystkie pojecia sa
mi znane o ktorych tam mowa. Bede musial poczytac o tym i moze sie skusze.

Jesli chodzi o prace w trybie przejsciowki RS->USB, to dziala to tak jak
reszta przejsciowek, czyli praktycznie zadna nie dziala, czy to jest
jakos sensownie zrobione.

A jakby co, to mozna by inaczej niz przez Allegro?

Re: Programator do AVRów

Możesz w sklepie AVT, na przykład taki:
http://sklep.avt.pl/p/pl/487726/mini+programator+usb+mikrokontrolerow+avr+kompatybilny+z+stk500+v2.html

Re: Programator do AVRów

Prywatnie polecam to:

http://tinyurl.com/6rt3n3l

Tanie i działa. Na razie miałem 3 sztuki od tego sprzedawcy i wszystkie
ok. Działa na Win/Lin, działa pod avr-dude. Ogólnie nie ma problemu,
zrobione wystarczająco solidnie.

Re: Programator do AVRów

Calkiem ciekawy. Z tego co widze, to on takze obsluguje AVRISP. Czy mi
sie wydaje, czy ten standard AVRISP jest bardziej popularny? A moze on
jest lepszy od tego STK500?
Czym wlasciwie roznia sie te dwa standardy?

Re: Programator do AVRów

To jest ten USBasp, o którym wspominałem, tylko tutaj w wersji SMD.

ISP to in-system programming, czyli że podłączasz programator do docelowego
urządzenia, w którym siedzi procek, który chcesz zaprogramować. Każdy AVR
możesz w ten sposób zaprogramować. Wykorzystywany jest do tego standard SPI
(zbieżność literek przypadkowa). Na tej stronce z Allegro masz rysunek
złącza ISP i widać w nim sygnały SPI (MISO/MOSI/SCK). Natomiast STK500 to
zestaw uruchomieniowy od Atmela
(http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?tool_id27%35) zawierający
programator. Zwykle mianem STK500 określa się różne programatory zgodne z
tym z tego zestawu. Tak więc ISP i STK500 do dwie różne rzeczy, jedno to
standard programowania a drugie to urządzenie, w sumie w pewnym sensie
standard programatorów.
Każdy programator do AVRów obsługuje ISP. Więc jeśli porównujesz to patrz,
czy Twoje narzędzia programistyczne (np. AVR Studio) obsługują dany
programator i jakie ma funkcje dodatkowe. Taką przydatną funkcją jest
wspomiany w tym wątku port szeregowy na USB. On w przeciwieństwie do tych
przejściówek RS232-USB, które możesz kupić w sklepie nie ma napięć w
standardzie RS232 tylko TTL (5V) lub 3,3V, czyli takie, jakie są
wykorzystywane zwykle w układach mikroprocesorowych (mogą być też inne, ale
AVR zwykle są używane przy takich). Nie są też zanegowane jak w RS232, gdzie
jedynka to napięcie ujemne. Taki port szeregowy świetne się sprawdza np.
przy debugowaniu. USBasp tego nie ma, piszą, że jest w planach. Dlatego ja
sobie taki port szeregowy zrobiłem jako oddzielne urządzenie.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /
Troche za duzo tych skrotow, standardow, urzadzen. Powoli sie juz gubie
w tym.

A jakie te funkcje dodatkowe moga sie przydac, zwlaszcza na poczatku?
Ztego co wyczytalem, to to STK500 nie umozliwia debugowania w urzadzeniu
(natomiast ten programator podany przeze mnie "zgodny z AVRISP mkII",
umozliwia a funkcjonalnosc), a wydaje mi sie, ze jest to dosc przydatna
funkcjonalnosc.

Czy to znaczy, ze mozna jednak debugowac program w urzadzeniu przy
uzyciu tego portu szeregowego?

A skoro to jest przejsciowka RS-USB, to czy by to znaczylo, ze moglbym
np uzyc tego toola do podlaczenia sie np do jakiegos routera
zarzadzalnego? czy to jednak jest jakas inna przejsciowka?

Niestety, ale ja musze na obecna chwile polegac na produktach zrobionyxh
przez innych. Niestety, ale moja obecna wiedza z elektroniki nie pozwala
mi na takie eksperymenty.

Site Timeline