procesory PC

Am 12.10.2010 09:12, schrieb Artur M. Piwko:

Moim studentom wpajałem różnicę między: "procesor nic nie robi" i "procesor robi nic".

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

W dniu 12.10.2010 11:16, Waldemar Krzok pisze:

nop?

Reply to
Michoo

Pan Waldemar Krzok napisał:

A czy studenci posiedli też wiedzę, co procesor potrafi robić na litery inne niż "n"?

Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski
Reply to
identifikator: 20040501

Pan Andrzej napisał:

-- Bez nich życie mi niemiłe.

Reply to
Jarosław Sokołowski
Reply to
identifikator: 20040501

Co prawda nie jestem z branzy ale sadze ze przyszlosc w najblizszych

10 latach jest dosyc jasna. Zwiekszanie ilosci procesorow i pamieci. Wieksze ekrany i wiecej grafiki (pewnie pod strzecha pojawi sie raytracing zamiast tekstur). No i odejscie od skomplikowanych GUI na korzysc prostych ale skutecznych GUI czy innych interfejsow obslugowych. Taki ipad jest tego lekkim objawieniem. Czekam na to od czasow palmos- a gdzie usability bylo kilkakrotnie wyzsze od jakiejkolwiek konkurencji.

No i sadze ze pojawi sie lekki podzial na urzadzenia dedykowane konkretnym celom ale integrujace sie gladko w jakims wiekszym "czyms". W rodzaju, okulary z rejestratorem, dyktafon eksportujacy notatki do .txt, nawigacja na zawolanie w okularze czy w pda i wszystko to spiete interfejsem gdzie sie robi konkretne akcje bez multum klikania. W samym PC zmieni sie niewiele. Klawiatury raczej dlugo z nami pozostana podobnie myszki. Ekrany dotykowe dlugo beda nieergonomiczne w polaczeniu z aktualnymi GUI i filozofia pisania oprogramowania.

A grafika powoli sie wysyci tak jak wysycily sie karty dzwiekowe jakies 10 lat temu.

Reply to
ptoki

+2D rozdzielczość podana kiedys przez SGI jeden trójkąt na jeden punkt obrazu (do tego oswietlenie, aliasing itp) +3D właściwie to nawet do końca teorii nie ma +troszke większe monitory, np. takie dookólne +kryptografia
Reply to
Miron (Asha) Kitkowsk

W "zwyk³ych" komputerach procesor jest uniwersalny i to

A na czym polega siła albo odmienność tego procesora?

Reply to
janusz_kk1

W uproszczeniu na rozwiązaniu problemu szukania w bazie większej niż zasoby droga sprzętową. działa to nawet bardzo ładnie.

Reply to
Miron (Asha) Kitkowsk

Procesor 256bitowy? I mamy liczby calkowite/zmiennoprzecinkowe tej dlugości? Bo to, co szlyszłem, to mamy tam float, a juz z doublem gorzej (mniej jednostek tym liczy). Ale szlyszalem jednym uchem.

pozdrawiam bartekltg

Reply to
bartekltg

a bo to jeden? nawet maja słowa dłuższe, zeby bylo smieszniej w jednym slowie masz kilka instrukcji i czasem dane jeszcze. ;)

Dzis karty graficzne to ciekawy procek.

zobacz ten procek nad ktorym siedzial linux, emulowal peceta sam majac slowo duzo dluz

Reply to
Miron (Asha) Kitkowsk

Wydaje mi się, że nie rozróżniasz "bitowości" procesora - czyli rozmiaru "słowa procesora" - bazowego rozmiaru danych na którym operuje (rozmiaru rejestrów) od "słowa rozkazowego". Np: amega - 8bitowy procesor, 16 bitowe rozkazy msp430 - 16 bitowy procesor, rozkazy oidp 8,16,32 bit x86 - 32 bitowy procesor, rozkazy 8,16..104 bit (a może więcej z sse)

Ewentualnie nazywając wektor 32bit*4 "słowem" popełniasz lekkie nadużycie semantyczne.

Reply to
Michoo

Chyba nie o to chodzi, jak zauważył Michoo. Informacje o bebechach są z mojego punktu widzenia mniej istotne. Istotniejsze jest, czy mam wsparcie sprzetowe dla np poczwórnej precyzji;)

pozdrawiam bartekltg

Reply to
bartekltg

[...]

Ale tylko lekkie, bo skoro sa rozkazy dzialajace na 4 takich liczbach jednoczesnie, to czemu nie ?

Am 13.10.2010 01:31, schrieb bartekltg:

Jeżeli mówisz o mnożeniu i dzieleniu w poczwórnej precyzji w jednym takcie, to nie, ale w kilku to już tak. Jak się wściekniesz, to można zrobić też arytmetykę dużo większej precyzji. Kompilatory to potrafią. W takich draństwach masz nawet kilka tysięcy procesorów i takie mnożenie kompilator może podzielić na instrukcje strawne dla procesora. Procesory mogą mieć słowa długości dość krzywej, na przykład 448 bitów. Na ogół są używane jako SIMD, czyli wykonuje na przykład 6 mnożeń 64 bitowych jednocześnie, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by z tego zrobić multiplikator o powiedzmy 16x precyzji. Potrzebujesz tylko kilka procesorów w streamie: 1-2 do mnożenia, równolegle 1-2 do dodawania i potem 2-4 do normalizacji.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Ba, działają nawet na 2 macierzach 4*4, więc 2 * 512 bit ;)

Reply to
Michoo

I stąd moje pytanie - jak się do tego dobrać. Bo dotąd chciałem pisać tam wlsną, 'zwykłą' implementacje dlugich liczb.

pozdrawiam bartekltg

Reply to
bartekltg