procesor rownolegly

No coz, byl dawniej taki jezyk, Occam, na transputery,
ktory zasadniczo tak mial dzialac - jesli nie zaznaczyles specjalnie,
to kolejne linie byly wykonywane rownolegle.

Oczywiscie to w zalozeniach, bo w praktyce transputer byl w miare
normalnym procesorem sekwencyjnym, z tym ze chetnie dzialal w
srodowisku wieloprocerowym. Z czasem to nawet Inmosie przestali uzywac
Occamu, i transputery programowali w C.

Duzo pracy wlozyl Intel i AMD w to zeby wspolczesne procesory x86
potrafily zrobic kilka instrukcji na raz, oczywiscie ma to bardzo
ograniczony zakres, pomijajac fakt kilku rdzeni.

Przetwarzanie algorytmiczne jest z reguly sekwencyjne, i to sie szybko
nie zmieni.

J.

Re: procesor rownolegly

Dokladnie, dlatego zrobilem nowy i zatytulowalem jak zatytulowalem.
Tu powinno byc tylko o procesorach ktore wiecej niz jedna instrukcje
na raz robia :-)

To jest jeden z problemow - jak np zrobic sumator zeby wygenerowac
taki sygnal jak juz wynik na wyjsciu sie ustabilizuje.

Dla innych blokow, np pamieci naturalne beda raczej zwykle uklady
czasowe do wygenerowania takiego sygnalu po czasie w ktorym juz
_powinien_ sie pojawic stabilny sygnal.

Tak czy inaczej - wspolczesny procesor ma w sobie duzo rejestrow
przelaczanych sygnalem zegara, dlatego nazywamy synchronicznym.

Asynchroniczny musialby z tego zrezygnowac.

To czesciowo juz dzis dziala - jak procek za goracy to sie
automatycznie zegar spowalnia :-)

J.

Re: procesor rownolegly
Tak, to prawda temat ┼Ťmierci Pana Jacka Karpi┼äskiego si─Ö poszerzy┼é i poszed┼é
w 2D.
Zaciekawi┼éa mnie ta asynchroniczno┼Ť─ç w 1971 roku na TTLach.
Wiem, ┼╝e to nie jest nic dziwnego - dzisiaj.
Naprawi┼éem tak─ů maszyn─Ö Voumard z 1976 roku zrobion─ů przez Szwajcar├│w.
Ma ona pi─Ökny dekoder kolejnych blok├│w algorytmicznych i pami─Ö─ç na diodach.
Ale ta maszyna była zrobiona w technologi DTL.
Nie ma zegara centralnego, a wszystkie sygna┼éy czasowe s─ů generowane przez
układ RC (taki scalak jak 74123, ale w technologi DTL).

W zwi─ůzku z tym wydaje mi si─Ö, ┼╝e te pomys┼éy Pana Karpi┼äskiego musz─ů by─ç
naprawd─Ö dobre i warto pozna─ç ten K-202.

Teraz po┼é─ůczy─ç pomys┼é Jacka Karpi┼äskiego (asynchronizm) z r├│wnoleg┼éo┼Ťci─ů
mo┼╝e da─ç korzy┼Ťci w kwadracie.

Sylwester Łazar
Re: procesor rownolegly

My┼Ťl─Ö, ┼╝e z uwagi na sekwencyjno┼Ť─ç procesory r├│wnoleg┼ée to mrzonka. Jest
problem z instrukcjami warunkowymi, z danymi uzyskiwanymi w operacji
poprzedzaj─ůcej. W najlepszym razie b─Öd─ů to procesory wieloj─ůdrowe, gdzie
wielotorowo┼Ť─ç z uwagi na sekwencyjno┼Ť─ç programu b─Ödzie ograniczona i np.
procesory 256 kernelowe nie b─Öd─ů dawa┼éy znacz─ůcego przyrostu wydajno┼Ťci.
Prawdziwe przetwarzanie r├│wnoleg┼ée to oczywi┼Ťcie sieci neuronowe, kt├│re
w por├│wnaniu do technologi szeregowej dopiero raczkuj─ů. Sieci
neuronowych nie potrafimy programowa─ç (nie jest mi znany ┼╝aden
kompilator), p├│ki co dzia┼éaj─ů tylko w oparciu o uczenie si─Ö.

JanuszR

Re: procesor rownolegly

A znasz mo┼╝e jak─ů┼Ť sie─ç neuronow─ů szczeg├│lnie dobrze nadaj─ůc─ů
się do przewidywania jutra? Na przykład jest duża instalacja
lakiernicza z lat 70-tych i warto by było wiedzieć co się
popsuje JUTRO...

Pozdrowienia. Krzysztof z Tych├│w.

Re: procesor rownolegly

Ale juz maszyny rownolegle dobrze nadaja sie do przewidywinania jutra.

Re: procesor rownolegly

Nie, to rzeczywistosc.

Sa obliczenia w sposob naturalny dajace sie podzielic.

Ale emulacja dzialania seici neuronowych idalnie na daje sie na maszyny
(bardzo)wieloprocesorowe.

Re: Mityczny K202

Wg wikipedii wyprodukowano poni┼╝ej 30 egzemplarzy, wi─Öc ju┼╝ w swoich czasach
był białym krukiem :)

Podobno jest w Muzeum Techniki w Warszawie:
http://www.kobidz.pl/UserFiles/File/Publikacje/Ochrona%20Zabytk%C3%B3w/Ochrona%20Zabytk%C3%B3w%202006/2_2006-5.pdf

Re: procesor rownolegly

Inaczej nie ma szans - ale korzysci z takiej architektury obawiam sie, ze
zostana zjedzone przez komplikacje i niewiele na koncu uzyskamy, a nawet
troche stracimy. Np. wspomniana juz mozliwosc ograniczenia czestotliwosci
zegara w razie zbyt wysokiej temperatury, oczywiscie mozna to protezowac,
ale lawinowo wzrosnie stopien komplikacji .

Re: procesor rownolegly

Nie dla siurpryzy najszybsze magistrale/procesory s─ů robione synchronicznie.
Opr├│cz oczywisto┼Ťci w bardziej skomplikowanym kompilacie (cho─ç w sumie nie
dużo większej niż dla procesorów równoległych) również w maszynach
asynchronicznych potrzebujesz w końcu semaforowania, by przekazać
nast─Öpuj─ůcej cz─Ö┼Ťci maszyny, ┼╝e dane wej┼Ťciowe s─ů wa┼╝ne. Opr├│cz tego
decyzja, czy dany element procesora mo┼╝e zosta─ç wykorzystany do obr├│bki
następnej instrukcji zależy od tego, czy już przetworzył poprzednie dane.
Dla systemów synchronicznych jest to łatwe, bo wiadomo z góry ile taktów
kosztuje dana instrukcja. Dla asynchronicznych tego nie stwierdzisz tak
łatwo. Trzeba dodać rezerwę na racing conditions. Wystarczy, że temperatura
czipa b─Ödzie nier├│wnomierna i ju┼╝ sypi─ů si─Ö problemy (i programy). Da si─Ö to
zrobi─ç dla system├│w pracuj─ůcych stosunkowo wolno, ale wchodz─ůc w GHz masz
powa┼╝ne z tym problemy.
Tak na serio, to uwa┼╝am za mo┼╝liwe, i mo┼╝e nawet warte zastosowania maszyn
asynchronicznych do wykonywania specyficznych operacji. Na przykład używałem
kiedy┼Ť (1984 rok) asynchronicznego multiplikatora zmiennoprzecinkowego,bo
by┼é wybitnie szybszy od koprocesora numerycznego, ale zajmowa┼é du┼╝─ů p┼éytk─Ö
(wraz z obwodem wej┼Ťciowym, dwoma r├│wnoleg┼éymi ADC, uk┼éadem logarytmuj─ůcym i
filtrem). P┼éytk─Ö robi┼é kumpel jako prac─Ö dyplomow─ů. Reszta by┼éa
synchroniczna (na MC68000) z taktem 16MHz. Ale mno┼╝enie 24.8x24.8 z
normalizacj─ů do 16.16 zajmowa┼éo jeden takt. Po prostu pobiera┼éem 32 bity z
obszaru pami─Öci i gotowe.

Waldek

Re: procesor rownolegly
Ładnie powiedziane: wybitnie szybszy.

Czyli w zasadzie maszyna analogowa de facto?
Je┼Ťli to nie tajemnica, mo┼╝na si─Ö zapozna─ç z t─ů prac─ů?
Byłem bardzo zawiedziony, gdy na Politechnice w 1994 roku miałem zajęcia na
analogowych maszynach matematycznych.
Byłem pod wrażeniem, ale to był ostatni rok i szły na złom. Nie mogłem
zrozumie─ç dlaczego.
Pewnie zakupiono 20x PC 486 i nie było gdzie postawić:-)
Zastanawiałem się wtedy dokładnie nad tym, aby przetwarzać analogowo i
dorobi─ç interfejs cyfrowy dla wyniku.
Jako┼Ť tak mi si─Ö ko┼éata┼éo, ┼╝e to jednak jest zaszumione itp.

S.

Re: procesor rownolegly

nie ca┼ékiem analogowa. W sumie by┼é to m.in. miernik mocy dla pr─ůd├│w
zmiennych do 1MHz, moce do 100kW. Po stopniach wej┼Ťciowych by┼éo to
digitalizowane szybkimi DAC i przeliczane. Troch─Ö to uniwersytecko
wyszło (znaczy drogo i za dokładnie), ale był to pomysł facia, gdzie
robiłem praktykę. Miało być jeszcze dorobione fft też asynchronicznie,
ale to już miał robić kto inny. Czy zrobili, nie mam pojęcia. W sumie
by┼éa to tajemnica, bo urz─ůdzenie powstawa┼éo na zam├│wienie wojska, wi─Öc
pewnie też dlatego było drogie i za dokładne ;-).
Maszynami analogowymi też się bawiłem na uczelni. Było nas 5 osób na
wykładzie i tylko ja zdawałem egzamin (w 1987, chyba). Też byłem
ostatnim semestrem ;-). Mieli┼Ťmy maszyny AEG, dwie ┼Ťrednie szafki. Na
egzaminie dyskutowałem z profesorem na temat maszyn hybrydowych, ale już
wtedy pow─ůtpiewali┼Ťmy w sukces takowych.
To, ┼╝e analogowe jest zaszumione widzi ka┼╝dy. To, ┼╝e cyfrowe te┼╝ jest
zaszumione powinien ka┼╝dy widzie─ç, ale tego nie robi, niestety.

Waldek

Re: procesor rownolegly

I tu sie zgadza, poszczegolne bloki robiace jakies skomplikowane operacje
(m.in. na sprzetowych sieciach neuronowych) warto wydzielac - ale to dotyczy
jakiegos liniowego i w aspekcie algorytmicznym wzglednie prostego
przetwarzania. Caly komputer to zupelnie inne gacie.

Re: procesor rownolegly
dotyczy
W┼éa┼Ťnie o to chodzi.
Życie nie jest czarne ani białe, tylko szare.
Je┼╝eli poszukujesz rozwi─ůza┼ä i kompromis├│w mo┼╝e sta─ç si─Ö nawet i r├│┼╝owe.
Przecież pisałem o cechach asynchronicznych K-202.
To mnie interesuje. A czy ich b─Ödzie 20% czy 80% to nie ma znaczenia.
Nie zarzekam si─Ö, ┼╝e jak zobacz─Ö kwarc w K-202 to b─Öd─Ö smutny.
Nie o to tu chodzi.
Wa┼╝na jest wydajno┼Ť─ç ca┼éo┼Ťci. K-202 w 1971 przy swoich 700W mia┼é bardzo
du┼╝─ů.
BTW: Czy tam jest wiatrak w ┼Ťrodku?
Nie wymagał chłodzenia, ale może wiatrak miał wewnętrzny.
S.

Re: procesor rownolegly

No jednak nie o to -> komputer to zupelnie inne gacie.

Re: procesor rownolegly
Dlatego, ┼╝e do uniwersalnego nie warto?
A do przemysłu?
S.

Re: procesor rownolegly

Dlatego, ze nie spalnia kryterium.

Re: procesor rownolegly
probowalem
C=A+B
"Nawet je┼Ťli A d─ů┼╝y do 0, to i tak nic z tego, bo jeszcze jest B?"
S.

Re: procesor rownolegly

Taaa, cos z tymi ziolami jest na rzeczy.

Re: procesor rownolegly

Zeby instrukcje sie wykonywaly jak najszybciej mozna, a nie w takt
ktory umozliwia dokonczenie najdluzszej.
Zeby na sygnal zegara nie pulsowalo pare tysiecy [milionow ?]
bramek, a tylko te ktore trzeba.
I w koncu - bo nikt do tej pory tego nie zrobil, a potem sie opisze
co wyszlo.