Procek i długie przewody wprost do portów - do prakt yków - Page 3

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków

Jedyny sklep, jaki mi gF3%gle wypluB3%o takB1% cenEA% oferowaB3%. 13,90 za
3sztdaje jakieB6% 4zB3% z groszami za sztukEA%, to juBF% jest bardziej
akceptowalne.

J.

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do pra ktyków

Przy 3 szt. nie oznacza za 3 szt.
P.G.

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków

Uuups, sorki :-) Akurat allegro przekopywaB3%em, gdzie podawanie ceny
elementF3%w "3,50 za 4szt." jest normalnB1% praktykB1% i z rozpEA%du to
potraktowaB3%em tak samo.

Ale w takim razie jednak wychodzi na moje. Drogo.

J.

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków

Ja też stosowałem raz ADuM140x i bardzo mi się układy podobały ;) jest
tylko jeden problem!! Przecież to jest normalny układ cyfrowy, ze
sprzężeniem elektromagnetycznym... Wejście takiego układu IMHO trzeba
zabezpieczać tak samo, jak wejście mikrokontrolera.... Autor nie szukał
izolacji, tylko zabezpieczenie wejść... potem powstał pomysł, że
transoptor może zastąpić zabezpieczenie, a Ty proponujesz zastąpienie
transoptora ADuMem i dodanie zabezpieczeń na wejściu ;)...

  Konop

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do pra ktyków

http://www.analog.com/static/imported-files/data_sheets/ADuM1400_1401_1402.pdf

Racja, choć....  wejście transoptora też wymaga zabezpieczeń ;-)
Transoptor w którym obie strony są zasilane z tego samego źródła (nie
chodzi, że VCC, tylko, że bez izolacji między nimi) daje niewiele (nie piszę
nic) więcej od tranzystora. Czy zabezpieczamy diodę LED transoptora, czy
złącze B-E tranzystora - różnica niewielka. Dioda LED nie musi być połączona
z masą, czy zasilaniem - jest łączona przez rezystor, ale tę samą rolę
spełni rezystor między wejściem a bazą tranzystora.
Zabezpieczenie ADuM faktycznie przy braku izolacji byłoby trudniejsze niż
transoptora (praktycznie takie jak procesora) i proponowanie go do tego
układu nie ma sensu. Napisałem jedynie: "Może Cię zainteresuje." w ramach:
dobrze wiedzieć jakie są inne rozwiązania.

Zabezpieczenie robi się prostsze jak da się wykorzystać izolację
(transoptora czy ADuM), ale to wymaga też izolowanego źródła napięcia.
Pełna izolacja daje to, że specyfikowany w EMC dla długich linii sygnałowych
Surge (1kV przez 40 ohm) może zostać praktycznie nie zauważony, a przy braku
izolacji te 25A gdzieś trzeba przepuścić (lub zrobić wejście akceptujące
1kV).
Generalnie zakłócenia mają charakter CM (common mode) i na izolowanym
układzie niewiele się pojawi różnicowo (między wejściem a izolowaną masą) no
i ochrona przed tym niewiele staje się łatwiejsza.
Ale dla każdego kabla trzeba by mieć praktycznie osobną izolację.
P.G.

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków
I na boku dyskusji drugie pytanie, od dokB3%adnie przeciwnej strony
tematu: sterowanie przez procek obciB1%BFeniem 230V, nie wiEA%cej niBF%
jakieB6% 200W na kanaB3%, proste wB3%B1cz/wyB3%B1cz. Sterowane bEA%dzie
oB6%wietlenie: klasyczne BF%arF3%wki, w perspektywie zapewne energooszczEA%
dne
gF3%wna, ale rF3%wnieBF% transformatory do halogenF3%w, byE6% moBF%e teBF%
B6%wietlF3%wki (rury). Z punktu widzenia zarF3%wno niezawodnoB6%ci dziaB3%a=
nia
jak i minimalizacji miejsca w obudowie co bEA%dzie lepsze: przekaBC%nik
(plus dioda plus tranzystor sterujB1%cy lub jakiB6% scalony zespF3%B3
driverF3%w?) czy optotriak z triakiem i typowym zestawem elementF3%w RC?

Triaki stawiane na bacznoB6%E6 mogEA% na pB3%ytce doB6%E6 gEA%sto ustawi=
E6% (bez
problemu uzyskujB1%c rF3%wny szereg w rastrze zgodnym z rastrem zaciskF3%w
phoenix 5mm, na ktF3%rych realizujEA% wyjB6%cia) i najwyBF%ej martwiE6% si=
EA% ich
chB3%odzeniem, ale traktowane jako wB3%B1czniki nie grzejB1% siEA% jakoB6%
szczegF3%lnie, wiEA%c myB6%lEA%, BF%e nie bEA%dzie problemu no i mam czyste=
,
bezgB3%oB6%ne sterowanie. PrzekaBC%nik jest dwa razy szerszy, trzebaby je
jakoB6% w dwuszereg ustawiaE6%, jednak nie wymaga tylu elementF3%w
dodatkowych no i... zawsze to przekaBC%nik.

J.

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków

Odradzam przekaźniki, padną po jakimś czasie (żarówki też jakoś
przyjemne w załącz nie są).
Daj triaka, do tego sterowanie MOC30xx w podstawowej konfiguracji i
będzie cacy. Bezpieczniki?

 > Przekaźnik jest dwa razy szerszy, trzebaby je

Przekaźniki będą Ci mocno bruździć w układzie. W zasadzie nie wiem
dlaczego, niby separacja galwaniczna jest, ale chyba czysto teoretyczna.

Miłego.
Irek.N.

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków
Ja niedawno pytałem o takie sterowanie.
Triaki mają jedną wadę - przepalająca się żarówka potrafi uszkodzić
triak. Zabezpieczyć bezpiecznikiem teoretycznie można, jeśli będzie on
bardzo szybki - FF oraz będzie miał odpowiednio mniejsze I2t w stosunku
do triaka.
Przekaźnik natomiast jest łatwo zabezpieczyć przed skutkami zwarcia.
--
Pozdr
EM

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do pra ktyków

To w jakichś domowych urządzeniach z żarówką sterowaną triakiem
rozwiązałem akurat prosto: w miejsce uszkodzonego triaka danego
przez chińczyków dawałem największy (zarówno U jak i I), jaki był
pod ręką i jaki wszedł w miejsce oryginału. I koniec, finito, null,
nic, zero. Od tamtej pory wszystko działa ok, iles żarówek już
poszło, wystarczy wkręcić nową i działa dalej.

J.

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do pra ktyków

nie zawsze się tak da, np. triaki "sensitive" albo jakieś maleństwa w
TO-92 nie mają znacząco większych odpowiedników (IGt!). A dobry
bezpiecznik do triaka kosztuje mniej więcej tyle samo co triak :)

e.

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków

No tak, ale już cokolwiek w 220-ce daje spokojnie radę bezpiecznikom i
to nawet _ociężałym_. Nie ma co szaleć z kosztami, dać tani popularny i
łatwo dostępny - w końcu to nie prom kosmiczny :)

Miłego.
Irek.N.

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do pra ktyków

bo ja wiem... zależy od zwarcia. Jak żarówka spali się z hukiem (nawet
mała) a sieć ma małą rezystancję wewnętrzną, to potrafi spalić się triak,
bezpiecznik przy nim i opaść S :) IMHO przy kupnie bezpieczników należy
zakupić też kilka triaków :)

e.

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków

Pamiętam z grupy posty, że każde przepalenie żarówki to wymiana triaka w
ściemniaczu.
Co prawda taki BT136 ma 4A i tylko 3.1 A^2s

U mnie jednak przy zwarciu padał triak BTA12 (12A 100 A2S).
Dopiero zastosowanie bezpiecznika FF4A  ratowało go przed skutkami zwarcia.
--
Pozdr
EM

Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków

Fakt może tak być, choć nie mam takich doświadczeń, a sieci przemysłowe
bywają _sztywne_* :)

Z żarówkami nigdy nic nie wiadomo. Gdzieś (przemysłowe PCB) widziałem w
roli zabezpieczenia oporniki chyba 1-2 omowe, małe (nie pamiętam może
ćwiartki?). Fajowskie w tym było to, że pcb przewidywało jego
_odpalenie_. W miejscach gdzie były przylutowane wyfrezowano śliczne
fasolki. Nie widziałem efektu - ale widziałem co potrafi zrobić
termistor miękko ładujący elektrolity w zasilaczu.

Miłego
__
Irek.N.
* bardzo mała rezystancja pętli zwarcie - cóż trafo za ścianą ;)

Site Timeline