Problem z wy??cznikiem ró?nicowopr?dowym

Witam, nie jestem obeznany w elektronice, ale mam problem w pracy z wyłącznikiem różnicowoprądowym. Jest to na oddzielnym obwodzie przeznaczonym dla urządzeń komputerowych. Od jakiegoś czasu często go wyrzuca. To się zaczęło po remoncie - fachowcy stwierdzili, że to przez czajnik elektryczny podłączony do tego obwodu. Czajnik nie jest już na tym obwodzie a wyłącznik dalej co jakiś czas wyrzuca. Najgorsze jest to, że nie sposób tego skojarzyć z żadnym urządzeniem, które mogło by to powodować. Są sytuacje gdy na obwodzie (po 1 gniazdku w 2 pomieszczeniach) dział laptop i drukarka oraz komputer, drukarka, jest też niszczarka ale podobno nie była używana w momencie wysadzenia wyłącznika. W sumie wyłącznik wywala gdy urządzenia już działają, nie w momencie gdy się włącza nowe urządzenie. Może mogli byście podpowiedzieć co może być przyczyną? Nie pytajcie mnie o szczegóły techniczne instalacji bo ich nie znam. Próbowałem szukać informacji o takich problemach ale wszędzie wyłączanie powoduje jakieś urządzenia i to w trakcji startu, w moim przypadku nie widać takiej zależności.

Reply to
grzesiek

Powitanko,

Daj zarobic fachowcowi, niech sprawdzi rezystancje izolacji trzeba miec sprzet do tego). Pewnie w czasie remontu dziabneli izolacje, albo gdzies woda sie saczy. Moze byc tez uwalona roznicowka. U mnie tak bylo (Fael), bez zadnej przyczyny wylatywala.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Dnia Thu, 31 Jan 2008 09:02:03 -0800 (PST), grzesiek napisał(a):

IMO, choć moge się mylić, na tym obwodzie część prądu płynie w obwodzie zamykającym się od przewodu roboczego do ochronnego. Ponieważ prąd w ochronnym nie jest uwzględniany w bilansie różnicówki, to ją wywala. Można dać mniej czułą albo całkiem z niej zrezygnować. Są w ogóle różnicówki w których jest uzwojenie dla przewodu ochronnego? Czy to w ogóle jest dopuszczalne przepisami i czy przypadkiem nie koliduje z zasadniczym przeznaczeniem przewodu ochronnego?

Reply to
Jacek Maciejewski

Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@p-65ddf670fbef4.home.aster.pl...

Może od drgań, np. stycznik obok, lub trzasnięcie drzwiami...

Włodek

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Użytkownik "grzesiek" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@f10g2000hsf.googlegroups.com...

Zacznij od podstawowej i najbardziej zwyczajnej przyczyny - może po prostu któreś urządzenie naprawdę się psuje ? Szczególnie zwróć uwagę na urządzenia podłączane do bolca (czyli zasilacze PC-tów), bo raczej wątpliwe, żeby obwód się zamykał przez jakiegoś usera (już byś wiedział :) )

Jeśli masz 100% pewności, że to się zaczęło po remoncie i wiesz, co było remontowane, sprawdź, czy gdzieś za różnicówką fachowcy nie zrobili zwarcia pomiędzy przewodem N (powinien być niebieski) i PE (zielono-żółty) albo pomiędzy N a czymś uziemionym (rurą itp). Takie zwarcie zwykle powoduje wywalenie różnicówki od razu, ale przy małym poborze prądu i "niedobrym" jego podziale może się to nie ujawnić. Jeśli różnicówka wywala zawsze po przekroczeniu jakiegoś obciążenia, wskazuje to z dużym prawdopodobieństwem na taką sytuację.

e.

Reply to
entroper

Użytkownik "Jacek Maciejewski" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:1q41qvx1dvxpb$.1wemtpgsflmt6$. snipped-for-privacy@40tude.net...

Sens różnicówki jest taki, że nic nie ma prawa płynąć do przewodu ochronnego (w praktyce trochę ucieka, głównie przez ochronniki i kondensatory "Y" w sprzęcie). Pomijając, że rozpinanie PE jest niedozwolone, gdyby uwzględnić przewód ochronny w "bilansie różnicówki" różnicówka nie wykrywałaby np. przebić izolacji w urządzeniach a także przepływu prądu przez userów do lokalnego uziemienia :)

e.

Reply to
entroper

Powitanko,

Nie, wywalalo czasem nawet w nocy. Ponoc cala seria byla taka.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Dnia Thu, 31 Jan 2008 20:35:36 +0100, entroper napisał(a):

Tak właśnie mi się zdawało :)

Tu zgoda

A tu niekoniecznie

Reply to
Jacek Maciejewski

A moze dziala najzupelniej prawidlowo ? Komputery potrafia miec uplywnosc z fazy do bolca [kondensatory filtrujace], kilka takich, uzbiera sie 29 mA i roznicowka jest na progu zadzialania.

A co zrobiono w czasie remontu ? Moze wymieniono roznicowke, zachlapano gniazdka .. czy komus sie nie chcialo i nie poprowadzil trzeciego przewodu ochronno-zerujacego ?

Użytkownik "grzesiek" napisał w wiadomości Witam, nie jestem obeznany w elektronice, ale mam problem w pracy z wyłącznikiem różnicowoprądowym. Jest to na oddzielnym obwodzie przeznaczonym dla urządzeń komputerowych. Od jakiegoś czasu często go wyrzuca. To się zaczęło po remoncie - fachowcy stwierdzili, że to przez czajnik elektryczny podłączony do tego obwodu. Czajnik nie jest już na tym obwodzie a wyłącznik dalej co jakiś czas wyrzuca. Najgorsze jest to, że nie sposób tego skojarzyć z żadnym urządzeniem, które mogło by to powodować. Są sytuacje gdy na obwodzie (po 1 gniazdku w 2 pomieszczeniach) dział laptop i drukarka oraz komputer, drukarka, jest też niszczarka ale podobno nie była używana w momencie wysadzenia wyłącznika. W sumie wyłącznik wywala gdy urządzenia już działają, nie w momencie gdy się włącza nowe urządzenie. Może mogli byście podpowiedzieć co może być przyczyną? Nie pytajcie mnie o szczegóły techniczne instalacji bo ich nie znam. Próbowałem szukać informacji o takich problemach ale wszędzie wyłączanie powoduje jakieś urządzenia i to w trakcji startu, w moim przypadku nie widać takiej zależności.

Zawezwij elektryka niech ona się do tego dotyka. Po pierwsze możesz zmierzyć prąd upływu co by Ci pokazało jaki jest w chwili obecnej. Po drugie możesz zmierzyć prąd upływu każdego urządzenia w obwodzie co pokaże Ci, które z urządzeń ma problem. Po trzecie czy masz sprzęt i wiedzę żeby to wykonać.

Można to wykonać zwykłym miernikiem ale trzeba kabelek sobie zrobić.

Mógł byś podać ile tego sprzętu jest na jednym obwodzie ? Jakiej wartości jest różnicówka?

Reply to
xymax