problem z tunerem sony

witam, mam tuner sony st-s320, przez kilka ostatnich miesiecy stal na polce niepodlaczony, dzis wkancu znalazlem czas zeby uruchomic wieze, niestety okazalo sie, ze tuner nie pracuje tak jak kiedys... nie moge wlaczyc trybu stereo, odsluch jest tylko w mono, ponadto nie dziala wyszukiwanie stacji, pomimo dobrego ich sygnalu... przed odlaczeniem go od wiezy kilka miesiecy temu wszystko bylo ok... jakies sugestie?

Reply to
Artur

Artur snipped-for-privacy@op.pl napisał(a):

Rozstroił się obwód detektora FM, bo rdzeń ferrytowy w cewce nieco zmienił swoje właściwości. Można, po zidentyfikowaniu cewki, pokręcić rdzeniem (uwaga-kruchy, zaznaczyć wyjściową pozycję) 1/4 obrotu w lewo lub prawo albo użyć dokładniejszej procedury: Ustawić manualnie nominalną częstotliwość nadajnika, znaleźć punkty testowe "zero detektora" i podłączyć woltomierz a potem plastikowym wkrętakiem (może być ew. zastrugany z twardej wykałaczki) delikatnie doregulować wskazanie woltomierza (przy regulacji to napięcie może się zmieniać od minus kilku do plus kilku voltów) na "0", z dokładnością do kilku-kilkunastu milivoltów. Jeśli detektor ma dwie cewki, regulować tylko tą bliżej scalaka pośredniej. Po ustawieniu "0" pojawi się stereo i będzie działać wyszukiwanie stacji. Wmak

Reply to
Wmak

Artur snipped-for-privacy@op.pl napisał(a):

Nie wiem, jaki montaż ma ten tuner - klasyczny czy miniaturowy SMD, więc trudno udzielić dokładniejszych wskazówek. Poszukaj w internecie schematu a jeśli nie ma, to zrób zdjęcie płytki radiowej tak, by było widać elementy - scalaki, kubki z cewkami i filtry ceramiczne - takie niebieskie lub żółtawe, zwykle 3-nóżkowe elementy z napisem ...10.7... Takie filtry podłączone są do wejścia scalaka a cewki detektora do jego (prawie) wyjścia.

Wmak Wmak

Reply to
Wmak

Podlacze sie do watku bo widze ze kolega tutja zna sie na rzeczy. Mam podobmy problem z tunerem Sony ale model ST-S190 Zachowuje sie on tak ze mimo iz podpieta ma bardzo dobra antene, na wskazniku poziomu syngalu mam full to niektore stacje gubia jak gdyby momentami zasieg. Objawia sie to tym ze ginie napis stereo oraz tuned (wskaznik pokazuje caly czas full) i na ulamek sekundy zanika sygnal w glosnikach. Zeby bylo ciekawiej tak jak napisalem nie dotyczy to wszystkich stacji. Niekore z bardzo mocnym sygnalem (takie ktore nawet na kawalku druta potrafia dobrze zagrac ) np RMF graja dobrze. Czy to moze byc taka sama przyczyna ?

Reply to
Robgold" <robgold NO

Może być podobna przyczyna. Detektor rozstrojony mniej, niż w przypadku tunera Artura. Wmak

Reply to
Wmak

Artur snipped-for-privacy@op.pl napisał(a):

Oczy wypatruję ale jakoś fotek nie widzę. Tutaj nie da się wkleić załącznika - musiałbyś gdzieś to powiesić - albo na priva do mnie. Wmak

Reply to
Wmak

Elementy, o któych pisałem znajdują się w części płytki podpisanej jako FM-AM.IF Na lewo od scalaka widać dwa sprzężone filtry (zielony i szary) detektora. Podstroić należy zielony (bliższy scalaka), tego drugiego bez przyrządów lepiej nie dotykać. Oczywiście 100% pewności możnaby uzyskać po odszukaniu (np. tutaj:

), aplikacji scalaka. Poniżej scalaka widzę kołki testowe, najprawdopodobniej "zero detektora". Bez sygnału stacji (odstroić, odłączyć antenę) powinny być na nich, w stosunku do masy, zbliżone napięcia ok połowy zasilania. Woltomierz podłączyć pomiędzy kołkami. Dołączyć antenę, radio ręcznie ustawić na nominalną częstotliwość stacji. Aby niczego nie popsuć, najlepiej zacząć od wkładania (nie obracać) w zielony filtr - na zmianę - pręcika ferrytowego (np rdzeń z jakiegoś filtra) i pręta niemagnetycznego metalowego (mosiądz, miedź, aluminium ) Wskazanie woltomierza przy wkładaniu ferrytu i metalu będzie się zmieniać w przeciwnych kierunkach. Jeśli będzie przechodzić przez zero (w tym momencie powinno się włączyć "stereo") to mamy pewność poprawnej identyfikacji cewki detektora. Teraz trzeba niemagnetycznym "śrubowkręcikiem" (plastik, zastrugana wykałaczka) dostroić rdzeń na zero woltomierza - sprawdzić na kilku stacjach. Powinno działać poprawnie. Wmak

Reply to
Wmak

Artur snipped-for-privacy@op.pl napisał(a):

Nie jestem, niestety, wróżką. Można spróbować zrobić "mono" i "na ucho" wyczuć, czy to nie jest różnica w basach - wtedy wymienić kondensatory elektrolityczne przy dekoderze stereo - pełni on jeszcze funkcje przełącznika AM/FM, mono/stereo, mutingu itd. Znaleźć aplikację LA3401 (są tam informacje, jak wartości elementów wpływają na działanie) i z pomocą oscyloskopu może da się znaleźć przyczynę. Sprawdzić elementy ustalające wzmocnienie - przy nóżkach 5/6 (L) i 7/8 (R) czy są identyczne w obu kanałach. Wmak

Reply to
Wmak