Problem z sygnałem pomiarowym

Witam.

Mam taki układzik:

źródłem sygnału jest przekładnik napięciowy, który na wyjściu daje
sygnał sinus max. +-15V (P-P).
Karta pomiarowa dokonuje akwizycji tego sygnału.

Jednak potrzebuję wiedzieć kiedy mierzony sygnał przekroczy pewną wartość.
W tym celu do toru pomiarowego podłączyłem diodę a za nią kondensator
100uF w celu wygładzenia przebiegu.
Na wyjściu tego układu pojawia się sygnał stały, który mogę już podać
na
komparator i sprawdzić jego poziom.

Problem polega na tym że kiedy podepnę diodę i kondensator w tor
pomiarowy sygnał mierzony (ten który daje przekładnik) zostaje
zniekształcony.
Górna część sinusoidy zostaje spłaszczona.
Początkowo myślałem że dodatkowy układ obciąża tor pomiarowy więc
zastosowałem wtórnik napięciowy zbudowany w oparciu o wzmacniacz
operacyjny, który ma bardzo dużą rezystancję wejściową. Problem jednak
pozostał.
Nie wiem co się właściwie tam dzieje.
Proszę o jakieś sugestie.

Pozdrawiam.

Re: Problem z sygnałem pomiarowym

 > [..]

To było na elektrodzie? Bo cuś takiego widziałem, ale szybko do kosza
poszło. Dioda z kondensatorem wprowadza Ci obciążenie. Wyślij sygnał np.
na wtórnik napięciowy na wzmacniaczu operacyjnym.

--
Adam

Re: Problem z sygnałem pomiarowym
Hello Adam,

Ale przeczytałes do końca?

Re: Problem z sygnałem pomiarowym

Tak, przeczytałem. Na elektrodzie. Ale autor zmodyfikował nieco tekst w
międzyczasie chyba za sugestią moderatora elektrody. W efekcie nie
doczytałem :)

--
Adam

Re: Problem z sygnałem pomiarowym
Hello Viki,

Prawidłowo.

Bo wzmacniacz operacyjny też ma skończoną wydajność na wyjściu.

Fizyka, mój drogi.

Książka i do nauki?

Re: Problem z sygnałem pomiarowym

Normalne. masz przeciC4%85C5%BCony ukC5%82ad, wywal kondesator.

85%C5BC%a tor pomiarowy wiC4%99c  =

9B%ciowC4%85. Problem jednak  =

Bo pewnie jest przesterowany, +-15V to duC5%BCo jak na typowy wzm oper,=

wszystkko zaleC5%BCy jaki nap jest zasilany, jak R2R to musiaC5%82by m=
ieC4%87 takie  =

same
lub wyC5%BCsze, jak zwykC5%82y to wyC5%BCsze, ale typowe ukC5%82ady =
majC4%85 max +-18V np 741,
czyli zapasu ci pozostaje b. maC5%82o.
Skoro to wyjC5%9Bcie z przekC5%82C4%85dnika to sprC3%B3buj podzieliC4%
87% to nap np na pC3%B3C5%82
minimnalnie go obciC4%85C5%BCajC4%85c np dwa oporniki 15K i ze C5%9B=
rodka ich uzyskasz  =

+-7,5V
a to juC5%BC C5%82atwiej zbuforowaC4%87 wzm oper zasilanym +-12V.

To niedobrze, trzeba czytaC4%87, czytaC4%87 i jeszcze raz czytaC4%87,=
 C5%BCeby coC5%9B umieC4%87.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Problem z sygnałem pomiarowym
muszę robić jakiś błazeński błąd, podczepiłem tylko wejście wtórnika,
który nie jest obciążony i znów mam sygnał zniekształcony. prześpię się
i jutro znów zadziałam.
Dzięki za sugestie.

Re: Problem z sygnałem pomiarowym
się

Napisz czym zasilasz wtórnik (jakim napięciem i skąd je bierzesz).
Wtórnik może obcinać napięcie na wyjściu, a prąd może popłynąć przez
zabezpieczenie wejść we wzmacniaczu (jeśli takowe posiada) z wejścia +
przez - na wyjście... . Więc podaj też typ wzmacniacza :)... .

  Konop

Re: Problem z sygnałem pomiarowym

===============

Jaki napisał kolega RoMan Mandziejewicz, FIZYKA !!!

Proponuję w celach edukacyjnych wykonanie kilku eksperymentów, podpierając się
wiedzą teoretyczną (charakterystyka diody). OK, krok po kroku:

1. Odpinamy w cholerę kondziora i diodę, obserwujemy sygnał
wjazdowy.Rozumiem,że wjeżdżasz sinusem. I takowy powinieneś dostać na oscylu.

2. Podpinamy diodę, wjazd na anodę, wyjazd z katody przez rezystor, albo
jeszcze lepiej przez potencjometr (solidne 100K) i do GND. Popatrz na oscylu
co się dzieje na A i K diody zmieniając rezystancję.

- Podpowiedź: obejrzyj sobie charakterystykę U-I owej diody.

3. I teraz ten kondzior wygładzający.. 100uF, to KUPA pojemności. Nic nie
piszesz o częstotliwości z jaką wjeżdzasz do układu. A to CHOLERNIE istotne!!
Stała czasowa t=1/RC też daje o sobie znać. Znowu FIZYKA !!

4. wracając do pkt.2, jeżeli masz możliwość, reguluj amplitudę/zmieniaj
potencjometrem rezystancję do GND/zmieniaj częstotliwość i oglądaj na oscylu
co się dzieje.

5. Nie zapominaj też o pojemności złącza P-N diody, której używasz.

MH

Re: Problem z sygnałem pomiarowym

wartość.
No to wygładziłeś.

100uF to się nawet do filtrowania zasilania nie stosuje, bo ~10
zazwyczaj wystarcza a ty tym chcesz sygnał "wygładzać".

Policz wymaganą stałą czasową dla prostego filtru RC, dobierz prawidłowo
elementy.

Re: Problem z sygnałem pomiarowym

DOKŁADNIE!! Kolega nie podał częstotliwości sygnału wjazdowego.
Jeszcze raz : stała czasowa t=1/RC => f=RC. W zasadzie "f/2"..
Znowu fizyka z równaniem różniczkowym liniowym niejednorodnym 1-go rzędu..

MH