Problem z dvb-t na osiedlu

Przytulny blok na wysokim wzgórzu, widziałby spokojnie nadajnik też na wzgórzu w stosunkowo niedużej odległości, jednak pomiędzy stoi... wieżowiec :|

Próbuję anten pokojowych o wzmocnieniu największym chyba w handlu, ale odbiera raczej tvp i niestabilnie a reszta to cieniutko. W sklepach po opisie sytuacji chcą wcisnąć mi anteny zewnętrzne, niekierunkowe. Ale jaki to ma sens jeżeli ich wzmocnienie jawi się znacznie mniejsze niż kosztownej anteny wewnętrznej (pokojowej, przynajmniej według specyfikacji na pudełku) która i tak nie zdaje egzaminu mimo iz stoi na parapecie?

A może poprawiłoby coś przykrecenie na balkonie anteny zewnętrznej ale kierunkowej? Jakiś człowiek powiedział mi że to ma sens bo można złapać falę odbitą od bloku naprzeciwko itp. i to znacznie więcej daje niz antena bezkierunkowa. Ile w tym prawdy ewentualnie widzą specjalisci?

Reply to
Yerine Ictimai

Yerine Ictimai pisze tak:

nie jestem specjalistą od anten ale z okna widze kilka anten yagi wycelowanych w mój blok czyli wieżowiec celuje w blok za sobą.

Jeśli ty masz go przed soba i nic za soba to jesteś w gorszej sytuacji choć antena zewnętrzna to krok w dobra stronę.

PiteR

Bo to wmocnienie a nie zysk anteny. Jak nic nie odbiera, to jak to wmocni to dalej będzie nic.

Dobrze mówi. Sam mam yagi 11 elemntową skierowaną w drugą ścianę mojego bloku (kształt bloku to L), bo tylko tak mogę odbierać wszystkie multipleksy, łącznie z czeskimi.

Pozdrawiam

Marek

Reply to
Marek Wodzinski

W dniu 2014-11-26 19:25, Yerine Ictimai pisze:

Ja ma 30-40m przed sobą budynek zasłaniający nadajnik, próbowałem yagi ale lepszy odbiór uzyskałem na siatce, może więc nie doradzają źle.

Reply to
Andrzej W.

W dniu 2014-11-26 o 19:45, PiteR pisze:

Antena siatkowa na odbiciach pracuje prawdopodobnie równie dobrze jak Yaga. Skąd wiedzieć, od czego w okolicy sygnał się odbije i czy będzie to stabilny punkt? A tu zasłaniający budynek raczej by załamywał niż odbijał sygnał w pustej przestrzeni. Obie anteny wypróbowałem na odbiciach i pracowały poprawnie.

Reply to
t-1

Dnia Wed, 26 Nov 2014 19:25:06 +0100, Yerine Ictimai napisał(a):

Krawędzie budynku który ci przesłania nadajnik uginają fale od nadajnika. Zatem za budynkiem istnieje sygnał który możesz odebrać. Idealną anteną będzie taka która odbierze większość tego rozproszonego sygnału. Oceniłbym jaki kąt bryłowy jest do obsłużenia i kupiłbym antenę kierunkową o takiej właśnie charakterystyce, mniejsza o jej konstrukcję. Z tym że w pierwszym przybliżeniu użyłbym anteny biernej.

Reply to
Jacek Maciejewski

W dniu 2014-11-26 o 19:25, Yerine Ictimai pisze:

Na Twoim miejscu sprawdziłbym coś takiego:

drut miedziany 2,5 mm2 u mnie działa wyśmienicie... (lepiej niż fabryczna pokojowa) korzystam z niej w razie awarii kablówki co ostatnio dość często ma miejsce.

Reply to
ZeN

A jak bardzo uginają, pod jak dużym kątem i czy on wystarczy żeby antena na balkonie znalazła się poza "cieniem"?

Poza tym pytanie, jak bardzo beton tłumi falę od DVB-T? Czy ściana to duży problem? A kilka ścian?

Reply to
Yerine Ictimai

A może by wypróbować nie tylko doubleBiquad ale i tripleBiquad albo i więcej? Jak bardzo liczba oczek wpłynie na zysk, skoro reflektora i tak nie ma sensu stosować tam gdzie nie bardzo znamy kierunek?

Reply to
Yerine Ictimai

Nieprawda. Mam antenę ze wzmacniaczem i nie mam najmniejszego problemu z odbiorem.

Dnia Thu, 27 Nov 2014 20:49:10 +0100, Yerine Ictimai napisał(a):

Stopień ugięcia zależy od konstrukcji krawędzi uginającej i od długosci fali. W praktyce nie przewidzisz - prościej jest wypróbować.

Tak, wielka płyta mocno tłumi. Mieszkam na 12 piętrze od południa, nadajnik jest na północy. Dopóki była konieczność korzystania z analogu praktycznie nie było odbioru w mieszkaniu. Musiałem wywalać anteny na dach.

Reply to
Jacek Maciejewski

Dnia Thu, 27 Nov 2014 21:15:31 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

Chyba raczej odwrotnie? :) Skądinąd, kiedy już zebrałem jakieś doświadczenie z cyfrówką to wyszło mi że ma wymagania na siłę sygnału większe niż analogówka. Tam gdzie ludzie odbierali sygnał analogowy i uważali że mają dobry odbiór, często cyfrówki nie było ani śladu bez poprawienia instalacji antenowej.

Reply to
Jacek Maciejewski

Jednak jak kręcę gałką od wzmocnienia w mojej antenie pokojowej to w miażdżącej liczbie przypadków jednak pomaga: im większe wzmocnienie tym lepszy odbiór. Jednak czasami dla nielicznych przypadków zdarza się że poprawa następuje do pewnego poziomu (i tak bliskiego maksimum) a potem wzrasta tylko ilość błedów BER (wzmacnia zakłócenia?)

Reply to
Yerine Ictimai

ja protestuje! jak można tak bagatelizować kolejne triumfy masakrą PiS tej popartej przez EU ekipy...

Reply to
platformowe głupki

Z prostego powodu, analogowy sygnał był nadawany z mocą 0.5 - 1MW a cyfrowy 0.1 MW, tak jest np u mnie z nadajnika na Skrzycznem.

Reply to
janusz_k

On 2014-11-28 19:11, janusz_k wrote: [...]

U mnie, jakieś 60 km od RTCN Krynice, to np. TVP2 w MUX3 (100 kW ERP) wygląda jednak lepiej od analogowego TVP2 (400 kW ERP). Kłopoty z odbiorem niektórych MUX-ów były tylko w okresie przejściowym. Inna sprawa, że gdy przerabiałem instalację antenową na "DVB-T Ready" to zamieniłem siatkę (na której odbiór był w zasadzie OK, tylko sypała się mechanicznie) na kierunkową.

Reply to
JDX

Owszem, wystawiałem daleko na balkon, ale żadnej różnicy.

A czy sąsiedztwo anteny satelitarnej ma jakiś wpływ?

Nie moge oprzeć się wrażeniu, że jak włączy się dekoder satelitarny wówczas RUJNUJE to sygnał DVB-T

Reply to
Yerine Ictimai