Power inverter 12V=/230V~

Kilka lat wstecz kupiłem na tzw. wszelki wypadek, przetwornicę
produkcji ENTERTAINMENT VOICE KRAFT, 300 W. Woziłem ją przez
te kilka lat w bagażniku, wreszcie po latach nadszedł ten "wszelki
wypadek". Włączyłem ją po raz pierwszy, poszedl bezpiecznik z
zapalniczki samochodowej, co gorsza, zabudowany w te zapalniczke. Po
powrocie do domu włączyłem ją do transformatora 230/12 służacego mi od
czasu do czasu, do napędu pompki rowerowej. Poszedł bezpiecznik. Gdy
go ciut "podwatowałem",  cewka transformatora grzała sie szybko i dosć
mocno.

Już nawet nie pamiętam, gdzie i kiedy kupiłem tę nieszczęsną
przetwornicę, ale chciałbym ją naprawić. Ale się na tym wiele nie
wyznaję a oddać do naprawy to pewno na dziś lepiej kupić nową. :-)

Rozkręciłem przetwornicę bo pomyślałem, że skoro nowa, w sensie
ABSOLUTNIE nieużywana, to może jakiś widoczny błąd w przewodach,
może gdzieś coś zwiera widoczne dla oka. Nic nie zauważyłem, natomiast
zauważyłem, że jeden z elkektrolitów (0,47uF) ma jakby wybrzuszone
wieczko. Pozostałe elektrolity maja te wieczka płaskie, to znaczy one
mają kształt wcisniętych trzech trójkątów, ten podobnie ale
powierzchnia tych trójkatów na nim jest wybrzuszona.

Mam pytanie do ewentualnych znawców tego akurat urządzenia: czy
spuchnięcie tego elektrolitu może byc przyczyną poboru tak duzego
pradu, praktycznie zwarciowego?

Bo jeśli tak, wtedy może warto byłoby samemu podjąć się tej
naprawy? :-)

Re: Power inverter 12V=/230V~

Elektrolit jest do wymiany ale nie sądzę żeby on powodował tak duzy pobór
mocy bez obciążenia żeby trafo się grzało i bezpieczniki leciały. Coś tam
jeszcze jest popsute.
--
Jacek

Re: Power inverter 12V=/230V~
Witam!
Przewaznie padaja trazzystory kluczujace przetwornice.
Nie oplacalna naprawa, przerabialem temat:)

Re: Power inverter 12V=/230V~
Witam!
Przewaznie padaja tranzystory kluczujace przetwornice.
Nie oplacalna naprawa, przerabialem temat:)

Re: Power inverter 12V=/230V~

Kolego, zapytam: masz jakieś laboratorium elektroniczne pod ręką?
Samodzielnie to taniej będzie Ci kupić następną przetwornicę, bo tej już
na gwaranncji nie naprawisz...

Ogólnie, najpierw mógł "spuchnąć" elektrolit, potem poleciało to co po
drodze, ew. tranzystor... i cała reszta leci.

Czy to opłacalne? I tak, i nie. Jak się znasz to robisz, jeśli nie
dysponujesz i/lub nie wiesz jak się bawić oscyloskopem nie polecam
zabawy na własną rękę...

Re: Power inverter 12V=/230V~

Tak też zrobię, bo kupiłem i wymieniłem ten kondensator
elektrolityczny, poprawa jest na tyle, że nie robi zwarcia :-) ale
nadal nie ma napięcia wyjściowego. Nowa na Allegro za 50 złotych,
więc tę nieużywaną (+ 3 zł. za ten elektrolit) wyrzucę po prostu.

Re: Power inverter 12V=/230V~

W tym momencie uważaj, bo możesz jeszcze dopłacić do interesu.

Site Timeline