Potrzebuje precyzyjnie przeniesc ruch liniowy

Witam Nie bardzo wiem gdzie zadac takie pytanie, a sadze, ze czesc z was moze miec wiedze lub wskazac miejsce poszukiwan. Krotko: potrzebuje cos podobnego do selsynu(a?), ale musze przeniesc ruch liniowy i zeby to bylo proste, najlepiej urzadzenie czysto elektromechaniczne, bez elektroniki. Ma to pracowac w samochodzie.

Reply to
MarcinJM

MarcinJM napisał(a):

Ewentualnie rozwazam silniki krokowe: jeden zadajacy ilosc krokow, drugi wykonawczy. Tylko jak to spiac w calosc? trzeba elektronike sterujaca? Z silikow krokowych to wiem tylko, ze istnieja i jak dzialaja, ale jak to sie steruje to pojecia nie mam.

Reply to
MarcinJM

możesz też zrobić zwyczajny serwomechanizm napedzany np silnikiem i sprzężony z potencjometrem...jeden potencjometr zadaje wielkość a silnik ze wzmacniaczem dąży by to skompensowac, ale może tobie chodzi o coś innego?

Reply to
dziad_ek

MarcinJM napisał(a):

Napisz co to ma byc, z czym wspolpracowac, jakie sily generowac... Wtedy ktos udzieli sensownej odpowiedzi, a tak, to takie wrozenie z fusow.

Reply to
ARW

MarcinJM napisał(a):

----------------------

Przede wszystkim, jakie momenty wchodza w gre?

Kristo

Reply to
HaMMeR

HaMMeR napisał(a):

Juz mowie o co chodzi. Buduje taki pojazd:

w hondzie ten silnik byl z przodu i linka (sterczaca lukiem z prawej na pierwszym zdjeciu) byla ok. Teraz silnik jest przeniesiony na tyl bez obracania o 180o (bo by do tylu jezdzil :)) i linka wypada z tylu pojazdu a wajcha od biegow jest tam, gdzie jej miejsce.

Teraz moge dorabiac skomplikowany dosc system linek i dzwigni aby przeniesc moment z dzwigni na oryginalna linke, lub tez wykonac to przeniesienie elektrycznie. Ruch tylko przod-tyl, piec stanow stabilnych. Sila kilka kg (moze 10).

Reply to
MarcinJM

Nie bedzie ci latwo zrobic to alektrycznie. Ale jesli to sa linki to przedluzenie wydaje mi sie proste ..

A moze poszukac jakiegos automatu czy skrzyni selektywnej z wbudowanym napedem ?

MarcinJM napisał(a):

Dlaczego skomplikowany? Linka w pancerzu zalatwi sprawe, a jak potrzebne jest wytworzenie sil w obu kierunkach, to dwie linki + prosty mechanizm sprzegajacy. IMO nie ma wiekszego sensu zabawa w silowniki elektryczne.

Reply to
ARW

Analyzer napisał(a):

Heh, problem z tym, ze wejscie linki i wyjscie sa dokladnie po przeciwnych stronach. A ze to jest linka druciana (ciagnaco-pchajaca) to luk prowadzenia musi byc dosc duzy i to z jednej jak i z drugiej strony. Wg. moich wyliczen linka musialaby miec prawie 4 m dlugosci(!) aby zachowac odpowiednie luki i musialaby byc poprowadzona w bardzo niekorzystnych technologicznie miejscach.

Reply to
MarcinJM

MarcinJM napisał(a):

Przeciez ta linka nie musi isc bezposrednio. Mozesz dac na sztywno albo dzwignie do ktorej ja przyczepisz - taka poprzeczke, na srodku zawieszona na osce, wtedy pchajac drut to tylu auta przechylisz dzwignie / i rownoczesnie ci wcisnie linke do skrzyni. Gdy pociagniesz linke do przodu auta - to poprzeczka przestawi sie \ i wyciagnie linke ze skrzyni. Jesli wyjscie z wajhy tez jest do przodu i niewygodne - to tez daj takia dzwignie i z glowy. Nie takie rzeczy mechanicznie sie rozwiazuje :)

Reply to
BartekK