ciśnieniem - s

Potrzebuję skonstruować potencjometr 20-100kOhm sterowany w całym zakresie choć z małą dokładnością i powtarzalnością liniowo (kilka procent błędu nie stanowi problemu) nadciśnieniem od 0 do 0,1atm. Pewnie zastosuję elektroniczny potencjometr sterowany cyfrowo ale nigdy nie stosowałem żadnych przetworników ciśnienia i podejrzewam że z małymi ciśnieniami może nie być łatwo, myślałem już nawet o skonstruowaniu przetwornika ciśnienia z membraną i fotoelementem ale potrzebuje układ dobrze radzący sobie co najmniej przy 10Hz.

Może ktoś z szanownych miałby jakąś cenną sugestię?

Reply to
Padre

Dnia Fri, 10 Feb 2012 18:11:23 +0100, Padre napisał(a):

To jest duze cisnienie. Nie wiem jak teraz, ale dawniej byly dostepne znacznie dokladniejsze. Natomiast doczytaj dokladnie karte katalogowa - te krzemowe maja wielkie dryfty, jesli nie sa skompensowane. Tak swoja droga - w miernikach cisnienia tetniczego sa takie, aczkolwiek jeden rozkrecalem i to mi wygladalo na samorobke.

Za to problem bedzie z symulacja rezystancji - to zawsze jest problem. Nie da sie innego sygnalu wyjsciowego ?

Nie da się, układ muszę podłączyć do urządzenia w którym mam gniazdo z trzema bolcami do podłączenia zewnętrznego potencjometru bez możliwości ingerencji wewnątrz. Dryft nie ma chyba dla mnie wielkiego znaczenia bo wystarczy żeby urządzenie skalibrować "na oko" przed używaniem i żeby nie rozjechało się w godzinę:)

Reply to
Padre

W dniu 10.02.2012 18:11, Padre pisze:

kupić manometr, rozebrać, wywalić wskazówkę i tak połączyć mechanicznie aby manometr sterował potencjometrem. Inny pomysł, ale skomplikowany elektronicznie. manometr, biała tarcza i zamiast wskazówki czarna pół tarczy. układ optyczny który będzie sprawdzał jaka część białej trarczy została zasłonięta czarną tarczą. Jak byś kupił taki wielki manometr, to do wskazówki możesz przykleić magnesik, a na tarcze ze 30 kontraktonów. Wielkie, ale proste i w 100% powtarzalne.

ToMasz

Reply to
ToMasz

Manometr z zakresem 0.1atm i 10Hz to chyba rzadkość :)

Reply to
Padre

Pierwsze co mi przyszło na myśl to mikrofon węglowy ;-)

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

He he, rzeczywiście, szkoda że już nie mam w złomie żadnego bo bym sprawdził jak reagują na powolne zmiany ciśnienia:)

Reply to
Padre

Dnia Fri, 10 Feb 2012 19:52:11 +0100, Włodzimierz Wojtiuk napisał(a):

A drugie - rezystor z krazkow weglowych :-)

Nie było to kiedyś takich w (za przeproszeniem) pedałach do maszyny do szycia?

Reply to
Padre

W dniu 2012-02-10 18:11, Padre pisze:

Daje chyba 1V/FS. Teraz tylko mikrokontroler z ADC i potencjometr cyfrowy. Ewentualnie jakieś serwo napędzające potencjometr :)

Reply to
Mario

W dniu 2012-02-10 20:51, Mario pisze:

Pomyłka. 4,5 V na 10kPa.

Reply to
Mario

Padre napisał:

Podejrzewam, że dobrze. Ale to i tak na nic, bo stabilności i powtarzalności toto nie ma żadnej. Tam sie ten proszek dość luźno przesypywał i przy poruszeniu mikrofonem opór sie zmieniał.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Pan Mario napisał:

Sąsiad (parę ulic dalej, poznany kilka lat temu przypadkiem) fabrykuje podobne rzeczy techniką grubowarstwową. Membrana ceramiczna i naniesiona powyginana ścieżka przewodząca.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Padre napisał:

Były. Ale taki pedał nie reaguje na (za przeproszeniem) dmuchanie.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Padre napisał:

Przepraszam za ciekawość, ale czy to znowu ma być spawarka sterowana oddechem spawacza?

Reply to
Jarosław Sokołowski

W dniu 2012-02-10 18:11, Padre pisze:

Kolego, Zajmuję się czujnikami ciśnienia już ładnych parę lat i udało mi się zgromadzić nieco wiedzy. Dla przykładu, taki MPX5010 ma napisane w DS: "5.0% Maximum Error over 0° to 85°C". Jeżeli chcesz dokładniej, cytuję "(kilka procent błędu nie stanowi problemu)" to i do projektu musisz podejść odpowiednio starannie. Czy "to" ma reagować również na 0Hz, czyli składową stałą? K.

Reply to
John Smith

Dnia Fri, 10 Feb 2012 20:35:14 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski napisał(a):

Wystarczy balonik zamiast pedalu dac :-)

Dnia Fri, 10 Feb 2012 18:55:17 +0100, Padre napisał(a):

trzy bolce - sugeruja uklad potenjometryczny. A wtedy jest szansa ze uklad jest czuly na napiecie a nie na rezystancje.

Co to w ogole jest, bo mozesz miec klopot z dobraniem napiec i potencjalow roboczych, to nie jest tak ze potencjometr cyfrowy calkowicie zastepuje zwykly. A ewentalnie izolacji.

W dniu 10.02.2012 18:11, Padre pisze:

W kontrolerach dętych MIDI Yamahy i Akai są jakieś przetworniki. Może zapytaj w ichnich serwisach?

Reply to
Kurz

Bym to sobie przebadał z ciekawości a nie z chęci zastosowania :)

Reply to
Padre