Potencjometr sterowany niewielkim ciśnieniem - s ugestie?

Potrzebuję skonstruować potencjometr 20-100kOhm sterowany w całym
zakresie choć z małą dokładnością i powtarzalnością liniowo (kilka
procent błędu nie stanowi problemu) nadciśnieniem od 0 do 0,1atm. Pewnie
zastosuję elektroniczny potencjometr sterowany cyfrowo ale nigdy nie
stosowałem żadnych przetworników ciśnienia i podejrzewam że z małymi
ciśnieniami może nie być łatwo, myślałem już nawet o skonstruowaniu
przetwornika ciśnienia z membraną i fotoelementem ale potrzebuje układ
dobrze radzący sobie co najmniej przy 10Hz.

Może ktoś z szanownych miałby jakąś cenną sugestię?

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnieniem - s ugestie?

To jest duze cisnienie.
Nie wiem jak teraz, ale dawniej byly dostepne znacznie dokladniejsze.
Natomiast doczytaj dokladnie karte katalogowa - te krzemowe maja wielkie
dryfty, jesli nie sa skompensowane.
Tak swoja droga - w miernikach cisnienia tetniczego sa takie, aczkolwiek
jeden rozkrecalem i to mi wygladalo na samorobke.

Za to problem bedzie z symulacja rezystancji - to zawsze jest problem.
Nie da sie innego sygnalu wyjsciowego ?

J.

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnienie m - sugestie?

Nie da się, układ muszę podłączyć do urządzenia w którym mam gniazdo z
trzema bolcami do podłączenia zewnętrznego potencjometru bez możliwości
ingerencji wewnątrz. Dryft nie ma chyba dla mnie wielkiego znaczenia bo
wystarczy żeby urządzenie skalibrować "na oko" przed używaniem i żeby
nie rozjechało się w godzinę:)

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnieniem - sugestie?

Przepraszam za ciekawość, ale czy to znowu ma być spawarka sterowana
oddechem spawacza?

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnienie m - sugestie?

He he, spawarka już przerobiona :) okazało się że dodatkowy
potencjometr, cztery metry przewodu w ekranie i przełącznik przy rączce
rozwiązują sprawę, byłem pewien że sterowanie sprzęgnie się z przewodem
spawalniczym i eksperymentowałem z coraz dłuższym i coraz bliżej aż
okazało się, że się nie sprzęga. Działa jako dodatkowy zwierany rezystor
szeregowo z potencjometrem, regulacja nie jest niezależna ale spełnia
swoja rolę, chyba spełnia bo pogoda nie sprzyja pracy na świeżym powietrzu.

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnienie m - sugestie?

trzy bolce - sugeruja uklad potenjometryczny.
A wtedy jest szansa ze uklad jest czuly na napiecie a nie na rezystancje.

Co to w ogole jest, bo mozesz miec klopot z dobraniem napiec i potencjalow
roboczych, to nie jest tak ze potencjometr cyfrowy calkowicie zastepuje
zwykly. A ewentalnie izolacji.

J.

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnieniem - sugestie?
kupić manometr, rozebrać, wywalić wskazówkę i tak połączyć mechanicznie
aby manometr sterował potencjometrem.
Inny pomysł, ale skomplikowany elektronicznie. manometr, biała tarcza i
zamiast wskazówki czarna pół tarczy. układ optyczny który będzie
sprawdzał jaka część białej trarczy została zasłonięta czarną tarczą.
Jak byś kupił taki wielki manometr, to do wskazówki możesz przykleić
magnesik, a na tarcze ze 30 kontraktonĂłw. Wielkie, ale proste i w 100%
powtarzalne.

ToMasz

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnieniem - sugestie?

Manometr z zakresem 0.1atm i 10Hz to chyba rzadkość :)

Re: Potencjometr sterowany niewi elkim ciśnieniem - sugestie?
błędu
moĹźe
ciśnienia

Pierwsze co mi przyszło na myśl to mikrofon węglowy ;-)

--
Włodek

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnieniem - sugestie?

He he, rzeczywiście, szkoda że już nie mam w złomie żadnego bo bym
sprawdził jak reagują na powolne zmiany ciśnienia:)

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnieniem - sugestie?

Podejrzewam, że dobrze. Ale to i tak na nic, bo stabilności
i powtarzalności toto nie ma żadnej. Tam sie ten proszek dość
luźno przesypywał i przy poruszeniu mikrofonem opór sie zmieniał.

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnienie m - sugestie?

Bym to sobie przebadał z ciekawości a nie z chęci zastosowania :)

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnieniem - sugestie?

Kiedyś (nie pamiętam czy z nudów czy z innego powodu) wsypałem do
oryginalnego mikrofonu zestrugany nożem grafit z ołówka. Działał.
Więc dość łatwo sobie taki mikrofon zrobić, bo jest z czego.
A w ogóle, to ja mam jeszcze telefony z wkładkami węglowymi.
Gdzieś się po fabryce poniewierają.

Re: Potencjometr sterowany niewi elkim ciśnieniem - sugestie?

Jeśli jesteś z Warszawy - znalazłby się u mnie węglaczek :)

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnieniem - sugestie?
Z miasta koło Warszawy jak to swego czasu w wywiadzie rzekł Robin
Williams grając Jakuba kłamcę - Piotrkowa, a właściwie teraz już ze wsi
jeszcze 10  kilometrĂłw dalej :)

Re: Potencjometr sterowany niewi elkim ciśnieniem - sugestie?

10

No, czyli niedaleko siebie jesteśmy :)
Как говорят русские - сто километров не
длина, сто грамм не водка :)

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnieniem - sugestie?

"Węglaczek", tak na chłopski rozum, szlag trafi jak się go
podda ciśnieniu 0.1 bara. Ludzki głos nie jest w stanie
wytworzyć takiego nadciśnienia i należy sądzić, że konstruktor
nie zaprojektował takiego zapasu.
K.

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnieniem - sugestie?

E tam trafi. Tam membrana, to dość solidna blacha, której nie straszne
jakieś śmieszne 0,1 bara.

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnienie m - sugestie?

Powierzchnia jest dość duża i siła wywierana na membranę wyjdzie
kilkanaście niutonów.
Chyba, że ten mikrofon z radzieckiego czołgu wyciągnięty.
K.

Re: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnieniem - sugestie?

W ruskich tankach były laryngofony dynamiczne. Chyba mam gdzies taki.
A tej membranie naprawdę kilkanaście niutonów nie zaszkodzi. Po prostu
oprze się o ściśnięty proszek węglowy.