Potencjometr regulacji głośności - szyb

Czy w tym układzie P1 może mieć wartość około 10k zamiast 22k? Nie mam pod ręką żadnego innego tego rodzaju (płaski, z wyłącznikiem).

Reply to
Atlantis

Prawie na pewno mozna, nie wyglada ten obwod krytycznie.

A swoja droga to zastanawiam sie jak oni rozwiazali sterowaniem skladowa stala w tej serii UL149x - wejscie pracujace na potencjale masy to dosc zlosliwe ..

Tak, jak chcesc być absolutnie dokładny, to zmień współpracujący kondensator na 4,7 uF żeby pasmo przenoszenia zostało identyczne.

G.W.

Reply to
Ela_W

Użytkownik "Ela_W" <ela snipped-for-privacy@onet.pl napisał w wiadomości news:4c67fb2d$0$22809$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

A ja mam wrażenie, że jest to kond. blokujący składową stałą plus dzielnik, a nie filtr RC. Skoro 2,2 uF wystarczy dla przeniesienia 20 kHz to 4,7 chyba nic nie wniesie?

No i potencjometr logarytmiczny (o charakterystyce B) konieecznie...

Pozdrawiam Feromon

Reply to
Feromon

On ma przenosic 20Hz, bo na 20kHz to znacznie mniejszy by wystarczyl. Tu akurat zaprojektowane oszczednie, wiec moze cos wniesc .. ale na tej sluchaweczce i tak basow nie uslyszysz :-)

Użytkownik "Feromon" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:i4avo6$eno$ snipped-for-privacy@pippin.nask.net.pl...

Takie połączenie C i R jest filtrem RC, czy tego chce czy nie. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2010-08-16 12:15, J.F. pisze:

Właśnie wiem. ;) W tej chwili testuję go na zewnętrznej głowicy UKF (nie złożyłem jeszcze obwodu UL1042). Brzmienie na W-66 jako takie, ale zdziwiłem się jak głośno taka słuchaweczka potrafi zagrać (spokojnie wystarczy za niewielki głośniczek).

Jednak trudno zestroić obwód dyskryminatora na słuch. Z powodu przyciętego pasma nie słyszę wielkiej różnicy. Wymieniłem rezystor R11 na 2,2k celem poprawy dobroci obwodu dyskryminatora. Ktoś z was pamięta jak wyglądała procedura szukania zera FM na UL1242 za pomocą woltomierza? ;)

Reply to
Atlantis

Tak swoja droga to mam nadzieje, ze wiesz jakie sa bledy na schemacie i ze calosc nie ma prawa ruszyc?

Reply to
Chomik

Dnia 16-08-2010 o 13:55:00 Atlantis snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Wiem że na diodach to się stroiło na zero napięcia, tam będzie podobnie tylko że poziom odniesienia jest inny, musisz zmierzyć nap na obu wyjsciach tak różnica była zero IMHO.

Reply to
janusz_kk1

W dniu 2010-08-16 20:44, Chomik pisze:

Hmm... Może jednak powiesz wprost? ;) Bo jak na razie złożyłem część p.cz. i m.cz. Po podaniu sugnału 10,7 MHz z zewnętrznej głowicy odbiera stacje. Jakość jest taka sobie, ale to zrzucam na małe pasmo przenoszenia wkładki słuchawkowej W-66. Może jednak się mylę. Pod wpływem twojej uwagi zaczynam jednak porównywać schemat z aplikacjami z kart katalogowych.

1) Wzmacniacz m.cz. nieco się różni. Nie ma kondensatora między nóżką 3 a masą, kondensatora z rezystorem między 12 a masą (to akurat poprawiłem) czy kondensatora 100nF między zasilaniem i masą. Sam tor m.cz. jednak działa. 2) Są pewne wyraźne różnice w torze p.cz.: a) Wyjście (nóżka 8) jest połączone przez kondensator 22nF z zasilaniem (nóżka 11) b) Kolejny kondensator 22nF znajduje się między nóżkami 13 i 12 c) Nóżka 5 połączona z masą przez rezystor 4,7k. 3) W przypadku UL1042 jakoś nie widzę zmian. 4) Że brak obwodów wejściowych? Pogarsza parametry odbiornika - racja. Ale chyba go nie dyskwalifikuje?
Reply to
Atlantis

Mnie sie nie podoba R8 w ogole i brak bootstrapowego kondensatora do nogi nr 1. Po pijaku ten schemat rysowali czy jak ?

Wiecej problemow nie zauwazam, ale to tylko na pierwszy rzut oka, bez grzebania w katalogach.

R1 mi sie nie podoba - za maly. Pracuje zapewne na bardzo malym Uce.

Racja, mój błąd. Zmyliło mnie podanie przyczyny zwiększenia kondzia z powodu "pasma". Niżej wyliczę prawdziwy powód - tak mi się wydaje.

20tu kHz pewnie też nie oczekujmy po tym radyjku. Zatem 2,2 uF przy 20 Hz ma reaktancję ok.3,6 kohm, 4,7 uF około dwa razy mniej i ta wartość powinna być "nieznacząca" w stosunku do potencjometru. Zatem zmniejszając potencjometr powinno się zwiększyć kondensator aby jego reaktancja była nadal niewielka w porównaniu z potencjometrem. Przy okazji "poprawimy" basy :))

Pozdrawiam Feromon

Reply to
Feromon

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@CUTTHISmicromade.pl napisał w wiadomości news:4c6921dd$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Może tak wygląda, ale filtrem w tym zastosowaniu nie jest. Policz sobie częstotliwosc graniczną i narysuj charakterystykę. Oczywiście całego trójnika, aż za potencjometr. I oczywiście również w funkcji położenia potencjometru a nie tylko częstotliwościowej. Nie przypomina nijak filtra gótnoprzepustowego RC. Zwłaszcza w skrajnych pozycjach potencjometru. A w środkowej pozycji fo =6,6 MHz leży poza częstotliwosciami akustycznymi.

Nie każde dowolne połaczenie kół, kierownicy, pedałów i dzwonka jest rowerem, czyli: Rower - pojazd napędzany siłą mięśni osoby nim kierującej przy pomocy przekładni mechanicznej, wprawianej w ruch (najczęściej) nogami.

To zaczerpnięte z Wikipedii. Czyli trójkołowy rowerek dziecięcy z pedałami wprost na kole przednim nie jest rowerem zgodnie z tą definicją. To tak filozoficznie-offtopicznie.

Pozdrawiam Feromon

Reply to
Feromon

Użytkownik "Feromon" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:i4dov5$4to$ snipped-for-privacy@pippin.nask.net.pl...

Raczej myśl tak: Stała czasowa T=RC (biegun wprowadzany przez ten filtr ma częstotliwość f=1/(2*pi*T)). Zmniejszając potencjometr powinno się zwiększyć kondensator aby nie zmienić stałej czasowej a więc i nie przesuwać bieguna. Biegun to takie miejsce na osi f w którym ch-ka się zagina w dół (zmienia nachylenie o 20dB/dek). Dla bieguna poniżej środka pasma (na przykład tego) po lewej jest +20dB/dek, a po prawej jest 0, dla bieguna powyżej środka pasma po lewej jest 0 a po prawej -20dB/dek. Wychodzi f bieguna około 3Hz. Gdyby był to jeden jedyny biegun w układzie to pasmo od dołu byłoby 3Hz (przy 3Hz wzmocnienie byłoby o 3dB niższe niż w środku pasma). Ogólnie temat "Charakterystyki Bodego", ale widzę, że na Wikipedii totalnie nie łopatologicznie jest. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Feromon" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:i4dr4h$5tg$ snipped-for-privacy@pippin.nask.net.pl...

To jest kwestia filozoficzna - czy filtrem jest to co w zamierzeniu konstruktora ma filtrować, czy wszystko, co (bez względu na intencję konstruktora) tłumi część pasma. Dla mnie jest tak: składa się z R i C i tłumi dolne częstotliwości - zatem jest górnoprzepustowym filtrem RC.

Jeśli nie uwzględniamy impedancji źródła i obciążenia to położenie potencjometru nie ma wpływu na kształt ch-ki. Jedynie podnosi ją wyżej lub niżej (w skali logarytmicznej).

Dlaczego? W skrajnej górnej jest po prostu zwykłym jednobiegunowym górnoprzepustowym filtrem RC. A skrajna dolna to przypadek szczególny, bo każda ch-ka pomnożona przez 0 staje się płaska.

Tu mnie zastrzeliłeś. Czy my na pewno mówimy o tym samym ? P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2010-08-16 20:44, Chomik pisze:

To może po upływie tygodnia już zdradzisz tą tajemnicę? ;)

Reply to
Atlantis