'Potencjometr cyfrowy' na tranzystorach.

Witam! Potrzebuję układu, w którym mógłbym sterować z mikrokontrolera rezystancją w zakresie 0 - 300Ohm z rozdzielczością 30Ohm. Napięcie stałe, Wymyśliłem coś takiego:

Służyć to ma do wskazywania poziomu LPG na wskaźniku benzyny w samochodzie, chcę, aby ten układ, który jest na powyższym obrazku 'robił' za pływak w baku. Nie wiem tylko czy poprawnie rozumuję - bardzo proszę o sprostowanie jeśli się mylę.

Pozdrawiam M. Augustyniak

Reply to
Michał Augustyniak
Greg(G.Kasprowicz

"Michał Augustyniak" napisal:

Bedzie sie dziwnei zachowywac - zwroc uwage ze emitery tranzystorow sa na roznych potencjalach, niekoniecznie uda ci sie je wlaczyc napieciem z uC (powiedzmy ze uC jest zasilany 5V a na J2 masz 12 - najwyzszego tranzystora wogole nie uda ci sie zalaczyc)

Do wskaznika analogowego (wskazowkowego)? To moze zamiast bawic sie w potencjometry cyfrowe zrob to na PWM? (jeden tranzystor sterowany przebiegiem prostokatnym o zmiennym wypelnieniu ) GRG

Reply to
Gregor

Niewdzieczne zadanie.

W dodatku tranzystory bipolarne nie otwieraja sie calkowicie, pozostaja nieliniowe, prad bazy wplywa do sterowanego ukladu - lepsze mosfety. Ale wady pozostaja.

Za to jest zaleta ze w miare wiadomo jak ten uklad wlaczony - mam nadzieje ze jeden koniec jest uziemiony, a moze wystarczy zrodlo pradowe zrobic, bo pracuje i tak ze stalym napieciem zasilania.

Dziękuję za cenne rady, cieszę się, że napisałem na grupę zanim zmontowałem układ.. :)

1) Próbowałem połączyć rezystory równolegle i załączać je do masy, ale nijak nie wychodziła mi kombinacja, która by mi odpowiadała, a nie chcę poświęcać na to więcej niż 4 piny. 2) Pomysł z PWM jest bardzo ciekawy, dziękuję - chyba go wykorzystam. 4) Wskaźnik analogowy poziomu paliwa jest to najprawdopodobniej omomierz - w gorszym przypadku woltomierz mierzący spadek napięcia między suwakiem a końcem pływaka.. 5) Mosfety nie wydają się aż takim twardym orzechem do zgryzienia więc... :)

Czy można za pomocą tranzystora MOSFET sterować PWMem w ten oto sposób?

Czy wypełnienie 50% będzie odpowiadało 150 Ohmom na suwaku, czy też jest coś o czym powinienem wiedzieć? Jaka powinna być częstotliwość sygnału sterującego wskaźnikiem?

100Hz lub więce będzie ok? Bardzo dziękuję za pomoc. M. Augustyniak
Reply to
Michał Augustyniak

[...]

Ale po co wysyłasz to samo po raz drugi?

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Chciałem sprawdzić jak zareagujesz.

Reply to
Michał Augustyniak

Omomierz, ale prawdopodobnie zasila stalym napieciem [pod wskaznikami jest stabilizator] i mierzy prad. A prad mozna zadac na inne sposoby, nie trzeba sie zastanawiac jak opor zasymulowac.

Mozna, tylko pamietaj ze:

-odniesieniem jest koncowka "-" J2 - wiesz na jakim jest potencjale i czy stalym ?

-niektore mosfety wymagaja napiecia Ugs nawet 12V do pelnego otwarcia, musisz szukac "logic level", albo cos malego .. BS170 np ..

-bramka potrafi miec spora pojemnosc, kilka nF. A procesorek maly prad daje i dlugo przeladowuje .. przy 100Hz nie ma problemu.

Ten uklad sie sprawdzi jesli wymuszenie jest pradowe a mierzymy napiecie. Drugi konkurencyjny uklad - rezystor szeregowo z tranzystorem, powiedzmy 30 ohm, przy wypelnieniu 20% otrzymamy 150 ohm.

Ktory jest wlasciwy to by trzeba zaczac od podlaczenia potencjometra, miernikow, i sprawdzenia co tam plynie przy roznych wychyleniach.

Powinno starczyc. Samochodowe maja duze tlumienie.

Jasne. Zdaje Ci się, że jesteś Wujek Cięta Riposta? A ja jestem Wujek Pamietliwe Bydlę.

*PLONK* warning #1
Greg(G.Kasprowicz

Dzięki, sprawdzę dzisiaj jak to wygląda aby można było wybrać najlepszą metodę.

Faktycznie! :) Ten układ jest fajny. Zrobiłem w arkuszu wyliczenie jaka rezystancja będzie widziana przy jakim wypełnieniu.

Od tego zacznę. Dzięki jeszcze raz.

Reply to
Michał Augustyniak

Heliogabal napisał(a):

Z czujnika pola magnetycznego:

Michał Augustyniak

Dziękuję, ale czy ten transoptor nie powinien być odwrotnie?

Chodzi mi po głowie jeszcze inna ewewntualność. Mam taki przekaźnik półprzewodnikowy: AQY210S Photo MOS 350V, 0,12A.

Przy f=100Hz i wypełnieniu 0,1% może być nawet 1A.

Rezystancja jego 'styków' wynosi ok. 25 Ohm.. więc akurat - można by go sterować PWM bez żadnego rezystora.. Tu są wyliczenia dla jakiego wypełnienia - jaka rezystancja:

Wersja AQY212S ma 60V, 500mA i rezystancję styków 2,5Ohm - ten to już na pewno będzie dobry..

Pozostaje jeszcze problem zejścia poniżej 25 Ohm.. ale może dać równolegle do przekaźnika rezystor 300 Ohm?

Pozdrawiam dziękując wszystkim za pomoc M. Augustyniak

Reply to
Michał Augustyniak

No przecież to nie da mniej niż 23 Ohm.. Czyli potrzebne jest jeszcze coś co zewrze styki gdy nie będzie gazu.. Może zwykły przekaźnik elektromagnetyczny? Do tego jeszcze kontrolka rezerwy i już.

Mógłbym co prawda kupić wersję AQY212S, ale mam dwie sztuki 210 i szkoda mi ich.

Reply to
Michał Augustyniak

Oj, zalezy w co ten uklad podlaczony. Mozna pomyslec o przekaznikach.

Kolega pisal ze probowal i zle wyszlo. Przy binarnym ukladzie "szeregowym" latwo zrealizowac rezystancje np

0-20-40-60-...-300 ohm.

Laczac rownolegle latwo zmieniasz _przewodnosc_. Mozesz je pokryc rownomiernie .. ale rezystancje to odwrotnosci. Zaproponuj 4 oporniki zeby uzyskac rezystancje zastepcza ok 300, 280, 260, 240, ... 20 itd.

Oczywiscie jak kolega ma tam przez ten rezystor zasilany amperomierz, to moze sie okazac ze rownomierne przewodnosci bardzo mu odpowiadaja :-)