Port LPT - sterowanie 230V

Szukam gotowego urzadzenia, ktore po podlaczeniu do portu LPT
zalacza/wylacza linie 230V w zaleznosci od stanu lini LPT, chcialbym
zeby urzadzenie obslugiwalo co najmniej 4 linie LPT, chcialbym rowniez
zalaczac inne napiecia np 12V, ale jesli obsluguje 230V to bedzie
obslugiwac wszystkie mniejsze napiecia

PS
wiem, ze mozna cos takiego samemu wykonac (przekaznik, dioda,
tranzystotr, rezystory), ale chce cos gotowego do kupienia

pzdr,
w.

Re: Port LPT - sterowanie 230V
Tylko nie przeka┼║nik sterowany tranzystorem.
Zamiast tranzystor+przeka┼║nik od razu SHARP S202.
Ma izolacj─Ö galwaniczna i mo┼╝e sterowa─ç wprost z portu.
Te gotowe najcz─Ö┼Ťciej maj─ů w┼éa┼Ťnie archaiczny przeka┼║nik.
S.
Uff... 2012 rok si─Ö zacz─ů┼é i zn├│w lawina zwolennik├│w staroci.
Mo┼╝e niech si─Ö ujawni─ů jacy┼Ť inni przeciwnicy styk├│w, bo sam nie dam rady
lata─ç z siekiera
i je wszystkie z PCB wyr─ůbywa─ç :-)

Re: Port LPT - sterowanie 230V

S202 cenowo wypada do┼Ť─ç blado w por├│wnaniu do transoptor+przeka┼║nik.

Re: Port LPT - sterowanie 230V

Bo to SHARP. Zdaje się, że kosztuje 17 zł w TME.
Ale ja go pierwszy raz u┼╝y┼éem jakie┼Ť 10 lat temu!
Teraz pewnie jemu podobnych jest cała masa.
Używam, bo lubię i wiem, że mnie nie zawiódł.
Pod┼é─ůczam go wprost do nogi kontrolera i do 220V.
Procesor to mozna nawet przylutowa─ç do niego na nogach.
S202 ma dziurk─Ö i przykr─Öca si─Ö to do radiatora.

To tak jak ze wszystkim.
Z pewno┼Ťci─ů s─ů du┼╝o ta┼äsze, mniej firmowe
i mo┼╝e faktycznie trzeba poszuka─ç.
Mo┼╝e kto┼Ť jeszcze podpowie i tu napisze.
Mo┼╝na znale┼║─ç wpisuj─ůc w Google S202, zobaczy─ç w jakim katalogu je
umieszczaj─ů handlarze
i poszuka─ç u tego samego i innych co maj─ů poza tym.
Przypuszczam, ┼╝e 16A to pewnie b─Ödzie kosztowa─ç z 5 z┼é, bo nawet MOSFET,
czy Triak
na taki amperarz te kilka złotówek kosztuje chyba jeszcze.
Jak nie to www.asiansources.com i poprosi─ç o jakie┼Ť sample,
b─ůd┼║ kupi─ç kart─ů do tzw.p┼éatno┼Ťci "po internecie".
Dzia┼éaj─ů takie z ka┼╝dego banku po ca┼éym ┼Ťwiecie.
W Europie to przelew SEPA 5 zł kosztuje
i pieni─ůdze s─ů na drugi dzie┼ä we Francji, czy gdzie tam chcesz.

Co do klecenia z kilku element├│w.
Przecie┼╝ ten S202 to transoptor + triak.
Co za problem zrealizowa─ç go z element├│w dyskretnych.
Schemat jest w karcie katalogowej.
Te┼╝ to robi┼éem. Wtedy koszt w┼éa┼Ťnie wynosi 5 z┼é.
Pozdrawiam,
Sylwester

Re: Port LPT - sterowanie 230V

A co ty tak─ů krucjat─Ö robisz przeciwko stykom :)
Z tego co widz─Ö, w automatyce przeka┼║niki elektromechaniczne maj─ů si─Ö
dobrze. Tak prawd─Ö m├│wi─ůc nie bardzo wiem jak si─Ö maj─ů przeka┼║niki
półprzewodnikowe do bezpieczeństwa maszyn.
A ty jak widz─Ö na wszystkie przypadki masz rozwi─ůzanie w postaci solid
state w┼é─ůczanego w zerze. Nie jestem pewien ale wydaje mi si─Ö, ┼╝e przy
starcie silnika (a pewnie i przy za┼é─ůczaniu du┼╝ego stycznika) pr─ůd jest
mocno rozjechany w fazie z napi─Öciem, wi─Öc taki przeka┼║nik mo┼╝e tego nie
prze┼╝y─ç.

Re: Port LPT - sterowanie 230V
Kto┼Ť musi na pocz─ůtek. Zach─Öcam do na┼Ťladownictwa.
Słuszna (niestety)uwaga.
Maj─ů si─Ö dobrze, ale u┼╝ytkownicy tych maszyn maja si─Ö ┼║le.
Najcz─Ö┼Ťciej radz─ů sobie:
a) ponownym w┼é─ůczeniem ca┼éej maszyny i skwitowaniem: no zadzia┼éa┼éo!
b) szukaniem zwi─ůzku z temperatur─ů, wi─Öc otwieranie drzwi, wstawianie
wentylator├│w, ba!
producenci obud├│w i maszyn w opcji proponuj─ů nawet klim─Ö! Nie, nie dla
pracownika,
dla przeka┼║nik├│w!
c)nie wy┼é─ůczaniem maszyny w og├│le, bo mo┼╝e nie zadzia┼éa─ç.

Cho─ç nie chcia┼ébym zaczyna─ç dyskusji jak jest, bo jednak wiele nowych
maszyn  ma SSRy
w standardzie.

Nie wiesz, bo nie widzisz, ┼╝eby mia┼éy jakikolwiek wp┼éyw. I s┼éusznie, bo
maj─ů taki sam
jak ┼Ťniadanie obs┼éuguj─ůcego.

Przecie┼╝ nie b─Ödziemy czeka─ç, a┼╝ skorumpowany urz─Ödnik zrobi ustaw─Ö, ┼╝e s─ů
niebezpieczne.

Tam s─ů r├│┼╝ne literki na ko┼äcu po tym S202. S─ů takie za┼é─ůczane gdzie chcesz,
bo to przecież zwykły triak, ewentualnie z tzw. "0 cross circuit"

Patrz na to jak na energi─Ö.
Je┼╝eli start maszyny nie rozwala termicznie styk├│w, to dlaczego mia┼éby
spowodowa─ç
zepsucie półprzewodnika?
Zreszt─ů mo┼╝na stosowa─ç zasad─Ö, ┼╝e jak potrzeba max 3 A, to trzeba da─ç 10
krotnie silniejszy półprzewodnik lub lepiej.
Bezpiecznik 5A mo┼╝na ewentualnie wlutowa─ç.
Co ma wtedy si─Ö sta─ç?
Bezpiecznik 5A prze┼╝yje ┼Ťmier─ç 30A triaka?
Liczy si─Ö stosunek grubo┼Ťci drutu w bezpieczniku do grubo┼Ťci drutu w SSR.
Je┼Ťli chodzi o napi─Öcie to to samo. Je┼Ťli ma za┼éacza─ç 230V to da─ç taki na
1000V.
Dławik RC 100R-10W/10nF-1500V też nie zaszkodzi.
S.

--
U┼╝ywam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail /

Re: Port LPT - sterowanie 230V

Jak Odra 1325 na PWw w latach 80 :)

Ale to nie jest jedynie z powodu przeka┼║nik├│w. Masz w szafce mn├│stwo
elektroniki - w tym sterowniki, falowniki i one nie lubi─ů niskiej
temperatury czy ewentualnej kondensacji wilgoci.

I wiele innych maj─ůcych przeka┼║niki elektromechaniczne.

Może nie wikłajmy w to sprawy korupcji bo w sumie to nie wiem, przez
jaki biznes miałby być ten urzędnik korumpowany. Czemu przez ten od
styk├│w a nie elektroniczny od SSR?
Jest jaka┼Ť rzeczywisto┼Ť─ç prawna w kt├│rej kto┼Ť po analizie zagro┼╝e┼ä musi
si─Ö podpisa─ç pod dokumentem stwierdzaj─ůcym, ┼╝e maszyna jest bezpieczna.
Woli gdy s─ů sprawdzone rozwi─ůzania ni┼╝ co┼Ť nowego co niekoniecznie jest
uj─Öte w znanych mu normach.

Albo trzeba zabezpiecza─ç warystorem.
Oczywi┼Ťcie, ┼╝e mo┼╝na da─ç na zapas du┼╝o wi─Ökszy pr─ůd i du┼╝o wi─Öksze
napięcie ale już ten podstawowy kosztuje około 20 zł a przekaźnik 7zł.

Re: Port LPT - sterowanie 230V
Czy ja wiem.
Ja to raczej mia┼éem do┼Ťwiadczenia z Meritum, gdzie potrafi┼é si─Ö zawiesza─ç w
auli,
bo było za suche powietrze.

No to nie zaczynam :-)

Je┼╝eli ju┼╝ musi by─ç skorumpowany, to niech ju┼╝ b─Ödzie ten od SSR, ale tanich
:-)

To my musimy tworzy─ç normy. Nie producenci, nie urz─Ödnicy.
I w┼éa┼Ťnie to robimy.
Na papier zawsze mo┼╝na przela─ç.
Patrz: netykieta

Słusznie.
Nie o to mi chodzi..
Ja m├│wi─Ö, ┼╝e jak kto┼Ť chce zrobi─ç dobrze urz─ůdzenie lub si─Ö boi,
to przewymiarowuje. Jak we wszystkim.
Je┼Ťli chcesz zrobi─ç dobrze z przeka┼║nikiem, to on nie kosztuje 7 z┼é.
-- .
pozdrawiam
Sylwester Łazar
Re: Port LPT - sterowanie 230V

[...]

1. Stawiasz jak dla mnie dziwn─ů tez─Ö ┼╝e styk mechaniczny jest mniej
odporny na temperatur─Ö ni┼╝ elektronika. Mo┼╝liwo┼Ťci krzemu si─Ö ko┼äcz─ů
na około 150 i finito. Łatwiej jest zbudować styk mechaniczny z
nap─Ödem, kt├│ry ma wi─Öksz─ů pewno┼Ť─ç zadzia┼éania w podwy┼╝szonej
temperaturze ni┼╝ krzemowy.

2. Jeszcze nie wymy┼Ťlono takiego styku elektronicznego kt├│ry tworzy┼éby
,,widoczn─ů przerw─Ö w obwodzie''

3. Styk mechaniczny nie wymaga pr─ůdu do jego zadzia┼éania - nap─Öd mo┼╝e
by─ç dowolny.

Ja wiem, ┼╝e w wielu typowych zastosowaniach styk elektroniczny jest
bezkonkurencyjny a tam, gdzie jest konieczna du┼╝a cz─Östotliwo┼Ť─ç ┼é─ůcze┼ä
wr─Öcz niezb─Ödny, ale to nie jest lek na wszystkie problemy.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Port LPT - sterowanie 230V
Do powy┼╝szego mam kilka uwag:
a) Tak. Stawiam taka tez─Ö.
W warunkach pracy urz─ůdze┼ä podanych w specyfikacji, p├│┼éprzewodnik ma
lepsze w┼éa┼Ťciwo┼Ťci i jest bardziej odporny na
za┼é─ůczanie, ZW┼üASZCZA du┼╝ych mocy.
Nigdy nie widzia┼éem przeka┼║nika, kt├│ry pracuje w temperaturze wi─Ökszej ni┼╝
120 stopni
i nadal jest sprawny.
Te styki kt├│re mierzy┼éem ostatnio w uszkodzonym przeka┼║niku w obwodzie
ZABEZPIECZENIA otwarcia drzwi obrabiarki,
mia┼éy styki o warto┼Ťci rezystancji od 22 do 180 ohm├│w.
Były nadpalone.
Przeka┼║nik to Siemens mia┼é nadpalone styki i kosztuje jakie┼Ť 100 z┼é/sztuk─Ö.

b)nie rozumiem co znaczy ┼éatwiej. Mam na my┼Ťli, ┼╝e nie wiem co dla Kolegi
oznacza łatwiej.
Je┼╝eli musimy si─Ö douczy─ç, znale┼║─ç element i schemat, potem zmontowa─ç to
nieco inaczej
ni┼╝ przyzwyczajeni byli┼Ťmy to robi─ç przez ostatnie 20 lat (jak u mnie)i
umie┼Ťci─ç to
na szynie S35 w obudowie, jakiej nigdy nie stosowali┼Ťmy - to ┼éatwiej u┼╝y─ç
starocia.
c) nie wiem co oznacza podwy┼╝szona temperatura. 70 czy 100 stopni
Celsjusza ?

A jest potrzebna?
W technice Wysokich Napi─Ö─ç to stosuje si─Ö roz┼éacznik, kt├│ry oczywi┼Ťcie nie
prze┼é─ůcza pr─ůd├│w.

Tu chyba niezbyt udane zdanie, albo nie zrozumiałem.
Chyba chodzi o podtrzymanie przewodzenia, czyli styki typu NC?
Oczywi┼Ťcie ten problem te┼╝ ju┼╝ jest rozwi─ůzany.

Dlatego nigdy nie proponuj─Ö go stosowa─ç tam gdzie si─Ö nie da.
Zreszt─ů moja wiedza nie pozwala na podanie przyk┼éad├│w takich zastosowa┼ä.
S.

Re: Port LPT - sterowanie 230V

Dla ustalenia uwagi - ja nie pisz─Ö tylko o przeka┼║nikach, tylko o
styku jako takim.

Tak, to prawda. Jeszcze inn─ů interesuj─ůc─ů cech─ů jest mo┼╝liwo┼Ť─ç
stworzenia ┼é─ůcznika wielobiegunowego, gdzie zredukowano r├│┼╝nic─Ö w
czasie za┼é─ůczenia poszczeg├│lnych faz. A ta nier├│wnomierno┼Ť─ç potrafi
zabi─ç, np. silniki SN, du┼╝ych mocy - wyrywa po┼é─ůczenia czo┼éowe w
wirniku.
Specjalne zastosowania szczególnie w obwodach bezpieczeństwa ;) to
najcz─Ö┼Ťciej ma zadzia┼éa─ç *raz* a pewnie i w ┼Ťci┼Ťle okre┼Ťlonym
momencie. Tu jeszcze dochodzi jedna wada styk├│w elektronicznych -
s┼éaba zdolno┼Ť─ç przerywania pr─ůd├│w zwarciowych.

Im wi─Öksza cz─Östotliwo┼Ť─ç/liczba ┼é─ůcze┼ä tym bardziej warto i┼Ť─ç w
elektronik─Ö.

Przyzwyczajenia i poziom kultury technicznej - temat rzeka.

Np. 180┬░C-200┬░C. I nie, to nie s─ů normalne warunki pracy, tylko mog─ůce
wyst─ůpi─ç podczas awarii.

Pewno jak i prawdziwe od┼é─ůczenie galwaniczne ;) No niestety czasami
jest wymagane i nie wystarczy powiedzie─ç - a teraz rozkr─Öcamy szyny.

Udane, udane. W styku elektronicznym prze┼é─ůczenie nast─Öpuje tylko pod
wp┼éywem dodania/ubytku ┼éadunku, czyli sterujesz pr─ůdem lub ┼Ťwiat┼éem
(np. tyrystory). A w ┼é─ůczniku mechanicznym masz wi─Ökszy wyb├│r:
spr─Ö┼╝yna, d┼║wignia, spr─Ö┼╝one powietrze (wymieniam to co si─Ö w praktyce
stosuje). I co wa┼╝ne nap─Öd mo┼╝e by─ç niezale┼╝ny od obecno┼Ťci lub nie
zasilania w obwodzie steruj─ůcym.

Do tego zapomniałem wymienić jeszcze jednej wady styku elektronicznego
- n─Ödznej zdolno┼Ťci wy┼é─ůczania pr─ůdu zwarciowego. Zobacz, ┼╝e zwyk┼éa
Ska gwarantuje pewne wy┼é─ůczenie pr─ůdu do 6000A, a jest prosta, tania i
pewna.

Tam gdzie istotna jest cz─Östotliwo┼Ť─ç ┼é─ůcze┼ä, ich ilo┼Ť─ç, przy
umiarkowanych mocach, gdy nie jest istotna zdolno┼Ť─ç przerywania zwar─ç,
tam ┼é─ůcznik elektroniczny jest lepszym wyborem. Za to nie ma w tym
wykonaniu (jako element wykonawczy) ┼é─ůcznik├│w stacyjnych du┼╝ej mocy,
┼é─ůcznik├│w zwarciowych i tym podobnego sprz─Ötu. Ciekawe s─ů za to
rozwi─ůzania hybrydowe: gdzie g┼é├│wny ┼é─ůcznik jest mechaniczny za┼Ť
r├│wnolegle do niego do┼é─ůczony jest ┼é─ůcznik elektroniczny z uk┼éadem
tłumienia zakłóceń.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Port LPT - sterowanie 230V
Słusznie. Ja też. Nie cierpię zarówno styków jak i przekaźników.

Super. Ciesz─Ö si─Ö, ┼╝e obaj doceniamy te zalety :-)

ni┼╝
O.K. Rozumiem, ┼╝e o takich nie rozmawiamy,
ale zgadzam si─Ö, ┼╝e by─ç mo┼╝e s─ů jakie┼Ť takie zastosowania.
W szczeg├│lno┼Ťci zastosowania wojskowe.
Kto┼Ť si─Ö kiedy┼Ť ┼Ťmia┼é ze mnie, ┼╝e tam chc─Ö u┼╝y─ç elektroniki zamiast
stycznik├│w.
Przyznaję - pomysł był co najwyżej dostateczny. No dobrze 3 na szynach :-)

zł/sztukę.
Dzi─Öki. Tu znowu zgoda. Przy czym dla mnie to przynajmniej raz dziennie
dyskwalifikuje styki.
Vide: samochód. Zwłaszcza 7 rano w deszcz.

No dobrze, ale my budujemy urz─ůdzenie, kt├│re ma dzia┼éa─ç i wymieniamy tylko
element wykonawczy.
Zabezpieczenia "Eski", bezpieczniki topikowe (najlepiej wlutowane), czy inne
niech sobie zostan─ů.

nie
Je┼╝eli kto┼Ť si─Ö obawia niebezpiecznego MOSFETA, czy Triaka, zawsze mo┼╝e
go zamkn─ů─ç w s┼éoiku i r├│wnie┼╝ zastosowa─ç roz┼é─ůcznik.
To samo zreszt─ů zrobi za pomoc─ů bezpiecznika nadpr─ůdowego, do kt├│rego w
zasadzie nic nie mam.
W zasadzie, bo to styk, ale do┼Ť─ç dobry i nie zdarzy┼éo mi si─Ö go wymienia─ç, a
gdyby nawet,
to jest to bajka i kosztuje 10 zł. Dodatkowo jest przydatny jako
zabezpieczenie.
Jeszcze bardziej lubi─Ö r├│┼╝nic├│wk─Ö, ale ta mo┼╝e ju┼╝ by─ç elektroniczna.

Zapytam jak w takim dowcipie, co to:
Przychodzi pijany m─ů┼╝ do domu ca┼ékowicie pijany.
┼╗ona staje w drzwiach i m├│wi:
"Wybieraj! Albo ja, albo w├│dka!"
Na to m─ů┼╝:
"A ile tej wódki miałoby być?"
Tak i ja zapytam:
A ile tego ┼éadunku do za┼é─ůczenia tego MOSFETA mia┼éoby by─ç?
Bo jak nie du┼╝o, to proponuj─Ö w miejsce cewki tego przeka┼║nika,
wstawi─ç kondensator i tam uzbiera─ç na te 1000 za┼é─ůcze┼ä takiego MOSFETA.
Przynajmniej w maszynie starczy do nast─Öpnego w┼é─ůczenia.
Po przerwie wakacyjnej, ma si─Ö rozumie─ç.

To prawda. Jak napisa┼éem - nie mam nic do szeregowo pod┼é─ůczonej Eski.
Rozumiem, ┼╝e po roz┼é─ůczeniu tych 6000A styk nadal nadaje si─Ö do u┼╝ycia.
(W tych stykach do 10 zł. No, powiedzmy nawet, Jak Bohdan Smoleń, pińcet!)

W og├│le nie znam tego typu uk┼éad├│w. I oczywi┼Ťcie zgadzam si─Ö: w energetyce
mog─ů by─ç inne zjawiska. No ale tu my jeste┼Ťmy na p.m.elektronika
Dzi─Öki za rzeczow─ů dyskusj─Ö.

--
-- .
pozdrawiam

Re: Port LPT - sterowanie 230V
Dzi─Öki za uwagi.
Tak my┼Ťla┼éem i nadal je lubi─Ö.
Zastanawiam si─Ö te┼╝ nad u┼╝yciem takich obud├│w.
Nie wiem, czy znajd─Ö co┼Ť lepszego jak "eska" za 10 z┼é z mocowaniem do
przewod├│w i ┼Ťrubkami, w standardzie S35,
w celu wyrzucenia zawarto┼Ťci i wstawienia tam p┼éytki PCB z elektronik─ů.
Tylko ten plastik mnie załamuje. Przydałby się z poliwęglanu.
Mo┼╝e kto┼Ť widzia┼é co┼Ť podobnego w sensie samej obudowy?
By┼ébym wdzi─Öczny za jakie┼Ť podpowiedzi.
S.

Re: Port LPT - sterowanie 230V

No praktyka wskazuje, że jest to często zadziałanie jednorazowe. Choć
norma na wy┼é─ůczniki ┼Ťrednionapi─Öciowe m├│wi, ┼╝e wy┼é─ůcznik powinien by─ç
w stanie trzy razy roz┼é─ůczy─ç pr─ůd zawrciowy czyli niewiele wi─Öcej.
Ważne że nie ekspoldował i zadziałał.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Port LPT - sterowanie 230V

Od┼é─ůcznik. Roz┼é─ůcznik s┼éu┼╝y do za┼é─ůczania i wy┼é─ůczania pr─ůd├│w roboczych
i spotykany jest bardziej dla ┼Ťrednich ni┼╝ wysokich napi─Ö─ç. Je┼Ťli chodzi
o widoczn─ů przerw─Ö - podam przyk┼éad ode mnie z pracy. W trakcie
przygotowywania miejsca pracy na transformatorze SN/nN z jednej strony
otwiera si─Ö od┼é─ůcznik i zak┼éada uziemienie a z drugiej - ┼Ťci─ůga obudow─Ö
z wy┼é─ůcznika mocy typu APU, ┼Ťci─ůga komory gaszeniowe z jego styk├│w a
nast─Öpnie mi─Ödzy styki sta┼ée a ruchome wk┼éada si─Ö przegrod─Ö izolacyjn─ů,
gwarantuj─ůc─ů, ┼╝e nawet w razie omy┼ékowego zasterowania nie dojdzie do
podania napi─Öcia na trafo. Zreszt─ů - tu nie chodzi w sumie o widoczn─ů
przerw─Ö izolacyjn─ů (bo s─ů r├│wnie┼╝ rozdzielnie WN w wykonaniu zamkni─Ötym,
gdzie nie wida─ç bezpo┼Ťrednio po┼éo┼╝enia styk├│w od┼é─ůcznik├│w) lecz o
przerw─Ö galwaniczn─ů - jak─ů up┼éywno┼Ť─ç ma taki przeka┼║nik elektroniczny w
stanie wy┼é─ůczenia i jakby to wygl─ůda┼éo np. dla przeka┼║nika
elektronicznego na 15kV?
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: Port LPT - sterowanie 230V

Uplywnosc jak uplywnosc - tyrystory potrafi zalaczyc szybki wzrost
napiecia. Gdzies piorun strzeli, albo sie czajnik elektryczny wylaczy, i na
pare ms tyrystor moze sie otworzyc.

J.

Re: Port LPT - sterowanie 230V

Potwierdzam. Widzia┼éem kilka razy to zjawisko na "┼Ťciemniaczach".
Wy┼é─ůczona lampa ni z t─ůd ni z ow─ůd b┼éyska - kr├│tko i s┼éabo ale wida─ç -
zwłaszcza w nocy.

Mirek.

Re: Port LPT - sterowanie 230V

Za du┼╝e du/dt za┼é─ůcza tyrystor/triaka, za du┼╝e di/dt wysy┼éa do krainy
wiecznych elektron├│w.

My jsme Borgov├ę. Sklopte ┼ít├şty a vzdejte se. Odpor je marn├Ż.

Re: Port LPT - sterowanie 230V
A tak. Faktycznie, przepraszam.
Mia┼éem na my┼Ťli od┼é─ůcznik.

Nie mam poj─Öcia, bo to nie moja bran┼╝a, ale kolega pisa┼é tu o pewnych
rozwi─ůzaniach
z ENERGETYKI.
Przypominam, ┼╝e m├│wimy o elektronice, a tytu┼é w─ůtku jest jaki wida─ç (XXX
V).
Fajnie by by┼éo mie─ç co┼Ť na 15kV.
Nie wiem jednak czy to ju┼╝ czas na to.
Pamiętam zajęcia z TWN i kto widział/słyszał wyładowanie xx kV od razu
ma wrażenie, że nic nie uchroni od uszkodzenia półprzewodnika.
Jednak kiedy┼Ť nie wyobra┼╝ano sobie inaczej w┼é─ůcza─ç grza┼éki w pralce inaczej
jak stykiem programatora, a nowoczesn─ů implementacj─ů by┼éo wstawienie
przeka┼║nika 16 A.
Dzisiaj te pr─ůdy to ┼Ťmiech, a w TME kupisz za z┼éot├│wki tranzystory/triaki
rz─Ödu xxx A
Wi─Öc kto wie.
Jednak jestem przekonany, ┼╝e gdy pojawi─ů si─Ö na rynku takie na 15kV,
b─Öda mia┼éy procentowo tyle samo zwolennik├│w, co w tym w─ůtku SSRy :-)
S.

Site Timeline