Popularność mikrokontrolerów - Page 4

Re: Popularność mikrokontrolerów
W dniu 2012-07-07 00:46, NukeDMAn pisze:
(...)

Dziękuję za wypowiedź - tak, po wpisaniu hasła "technika
mikroprocesorowa" trafiłem do instytutu napędów elektrycznych, a na
elektronice jest jak powyżej. To też daje informację, co i dlaczego jest
popularne.

Pozdrowienia

Roman Rumian

Re: Popularność mikrokontrolerów

Prawda jest taka, ze jak studenci skoncza studia, to juz inne procesory
beda popularne. A trudno ich uczyc czegos czego jeszcze nie ma :-)

(* - moze sie zmienilo, ten szalony ped z poprzednich lat jakby wyhamowal).

Tymczasem w zajeciach dla poczatkujacych chodzi o podstawy. O pewien sposob
myslenia. Jak ktos zrozumie 51, to zrozumie i inne. A do 51 mamy np gotowe
stanowiska itp.

Oczywiscie gdzies tam dalej jest postem i np trudno kupic komputer z RS232,
wymaganym przez stanowisko :-)

J.

Re: Popularność mikrokontrolerów

Nie. Jak ktoś zrozumie '51 to mu już tak zostanie. Czyli: bedzie pisał w
asm (bo tak jest nawygodniej) z kompilatorów bedzie znal jeden, ktory
obsługuje jakiś mało znany dialekt C, a w rozmowach będzie rzucał
hasłami o jakiś mitycznych, produkowanych na innych planetach '51 które
mają zegary 50MHz, tylko ich nikt nie stosuje, ale *SĄ* jak by co. To
zostawia piętno na całe życie.

Przeoczy: debugowanie w systemie, nowoczesne kompilatory, RISC i rdzen
projektowany dla programistów a nie dla programatorow w asm.

Re: Popularność mikrokontrolerów

Na ARM tez jes asm :-)

Te army to tez sa, sa, tysiace, tylko kupic je trudno :-)

Zalezy od nacisku w edukacji. Tak to raczej mowi ktos z dluzszym stazem i
dorobkiem, kto wie ze postawiony mu projekt moze rozwiazac szybko (z
wykorzystaniem wczesniejszych programow), albo przyjdzie mu sie uzerac.

Na maszynie debugowac moze byc trudno. Moze wymagac odpowiednio szybkiej
obslugi.

gcc sprzed 30 lat ? :-)

A to jakas istotna roznica ? Moze sie tylko wscieknie ze paru przydanych
rozkazow brakuje.

Zdaje sie ze na poczatku zarzucales pisanie w asm - o co cie teraz
architektura obchodzi ? Piszesz w C, i nie masz pojecia czy jest RISC czy
CISC, czy rdzen jest dla programistow czy programatorow :-)

Czasem tylko bedziesz sie dziwil po co jakies dziwnie instrukcje, albo
czemu nowoczesny kompilator taki niewydajny :-)

J.

Re: Popularność mikrokontrolerów

I niewielu w nim pisze. Bo i po co skoro są normalne kompiltory.

Army akurat łatwo kupić prawie dowolne.

Debugowanie w systemie ma kilka ograniczeń, ale lepsze to niż
debugowanie poprzez "tu k.... musi gdzieś być jakiś bład" popularne na
'51 i okolicznych trupach.

gcc "z przed 30 lat" supportuje C++11 z zeszłego roku. Pewno piszesz o
jakimś innym gcc.

Jesli do tego sprawdzasz, to faktycznie. Programator '51 będzie klnął.

Kompilator obchodzi czy jest CISC czy RISC. Kompilator w ogóle obchodzi
architektura. Zgadnij czemu do dzisiaj nie ma gcc na stare PICe.

Może zły kompilator albo zły programista.

Re: Popularność mikrokontrolerów
[.....]
No pewnie, że zrozumie, ale po co nauczać na podstawie przestarzałej i
do tego poronionej architektury skoro istnieją "żywe" i lepsze? A
stanowisko do jakiejś współczesnej architektury (tzn. eval board-a) to
student sam może sobie kupić. Tak jak kupuje książkę.

Re: Popularność mikrokontrolerów

Ja bym jeszcze dodał od siebie ze mikrokoltrolery maja wbudowany RAM i
czesto FLASH, a mikroprocesory raczej nie. Istotnym kryterium jest pobor
mocy i wydajnosc czego nikt nie zauwazyl.

Re: Popularność mikrokontrolerów

napisaC5%82(a):

99% wiC4%99cej niC5%BC  =

Ja bym na Waszym miejscu podszedC5%82 do sprawy bardziej caC5%82oC5%9B=
ciowo, patrzC4%85c  =

na caC5%82y program nauczania na elektronice, zamiast wC4%85sko patrze=
C4%87 na kurs  =

mikrokontrolerC3%B3w.

DziC5%9B prawie w kaC5%BCdym urzC4%85dzeniu jest jakiC5%9B procesor.=
 Macie na AGH na pewno  =

wiele kursC3%B3w, na ktC3%B3rych studenci mogliby robiC4%87 projekty.=
 Pan zajmuje siC4%99  =

akustykC4%85, prawda? C5%9Awietna okazja, do zrobienia czegoC5%9B na =
DSP lub na DSC.  =

Na pewno jest jakiC5%9B kurs sterowania, aC5%BC siC4%99 prosi o proje=
kt! I tak dalej.  =

Na kaC5%BCdym semestrze od, powiedzmy, drugiego roku, jeden projekt. Do=
bC3%B3r  =

platformy zdefiniowany przez wymagania projektu.

W ten sposC3%B3b moC5%BCna by potraktowaC4%87 naukC4%99 procesora ja=
ko czysto uC5%BCytkowy,  =

poboczny element samego procesu stosowania wiedzy z danej dziedziny. Tak=
ie  =

narzC4%99dzie, ktC3%B3re po prostu trzeba po drodze opanowaC4%87, C5%
BC%eby wykonaC4%87  =

wC5%82aC5%9BciwC4%85 pracC4%99. Nauka mikrokontrolera czy mikroproce=
sora zachodziC5%82aby  =

mimochodem. Takie "learn by doing". JeC5%9Bli trzeba, to przecieC5%BC =
wystarczy  =

parC4%99 dni, by w miarC4%99 sprawnie pracowaC4%87 z dowolnym mikroko=
ntrolerem. A  =

studenci w koC5%84cu wychodziliby z uczelni potrafiC4%85c coC5%9B pra=
ktycznego zrobiC4%87.

A na podstawowym kursie procesorC3%B3w uczyC5%82bym ogC3%B3lnej budow=
y typowych  =

architektur (CISC, RISC, VLIW, itd.). Na wielu przykC5%82adach, ktC3%B3=
re by  =

pokazaC5%82y ogC3%B3lnie, jakie sC4%85 moC5%BCliwe konstrukcje, ich =
zalety, wady. Ale taki  =

wykC5%82ad na pewno juC5%BC macie.

Pozdrawiam,
Andrzej Ekiert

Re: Popularność mikrokontrolerów

Dokładnie!
W jednej firmie pisałem na 51' bo szef lubił. W innej wprowadziłem mając
pierwszy raz styczność ARM - bo aż się prosiło ;-). W domu dla hobby piszę
na AVR i PIC.
Nie jestem specjalistą od programowania, nie znam się dobrze na tych
wszystkich niuansach architektur. Efekt uzyskuję szybciej niż kumpel
programista specjalista ;-) no ale on mĂłwi, Ĺźe nie jest optymalny.

Łukasz

Re: Popularność mikrokontrolerów
koniecznie

:-))))

Jest w tym trochę prawdy, ale sam wiesz że nowy producent procków
potrafi zaskoczyć czasem taką niespodzianką że projekt leży i kwiczy
parę tygodni zanim znajdziesz rozwiązanie. Tym bardziej zupełnie
nowa dla kogoś architektura procesorów z całym lokalnym folklorem :-)

W naszej firmie wreszcie w tym roku odbiliśmy się od rodziny klonów
8051 i pierwszy projekt robimy na ARMie Cortex M3. Mam nadzieję
że do 8051 już nie wrócimy, mimo iż były to fajne procki firmy SiLabs,
i nawet do najprostszych rzeczy znajdziemy coś małego/taniego z ARM.

Site Timeline