pomiar temperatury

jak wygląda temat mierzenia temperatury za pomocą podczerwieni. Można
taki pomiar wykonać za pomocą jakiejś diody IR?

(Interesuje mnie pomiar z dokłądnością nawet do +/-40C w zakresie 20C -
800C)

pozdr.
Wojtek

Re: pomiar temperatury

Poczytaj parametry najtańszych fabrycznych pirometrów i zapomnij o
samorĂłbie.

Re: pomiar temperatury

Tak jest.

A fotodiody krzemowe IR sie nie nadaja - ich czulosc sie konczy
gdzies przy 1.2um - trzeba dobrze rozgrzac cialo zeby
promieniowanie w tym zakresie bylo zauwazalne.
800C to moze juz troche zalapia, ale nizszych nie.

A tak swoja droga - co siedzi w takim fabrycznym czujniku ?
Udaje termopare, zasilania nie wymaga - czyzby faktycznie termopara
w ognisku zwierciadla ?

J.

Re: pomiar temperatury

Nawet cały stos.

AW

Re: pomiar temperatury

Ale to udaje _jedna_ termopare - przylacza sie do uniwersalnego
miernika temperatur.

Zrobic korekte stosu bez zasilania i na poziomie mikrowoltow ..
wydaje sie trudne :-)

J.

Re: pomiar temperatury

Nie wiem o jakim konkretnie czujniku wspominasz.
Mi chodzi o coś takiego:
http://www.heimannsensor.com/Heimann%20Sensor%20Datasheet%20Z11Rev04.pdf

AW

Re: pomiar temperatury

Zerknij na stronę Melexis:
http://www.melexis.com/Sensor_ICs_Infrared_and_Optical/Infrared/Infrared_Sensor_IC_19.aspx
Tam mają temostosy, których w modelarstwie używa sie do stabilizacji
latającego modelu. Działa to na zasadzie detekcji różnicy temperatury ziemi
i nieba. 6 czujników patrzy na wzystkie strony świata i porównuje
temperaturę.
Podejrzewam ze jest dosyć czułe, ale to raczej mierzy moc promieniowania a
nie temperaturę. Być może da sie to jakoś przeliczyć czy przeskalować.
Na stronie Melexisa widze też gotowe czujniki temperatury na podczerwień
tyle że o mniejszym zakresie temperatur.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: pomiar temperatury