Pomiar prądu - atmega8

Witam.

Chcę do zasilacza dorobic pomiar napiecia i pradu na procesorze atmega8. Z
napięciem nie mam problemu, prądem teoretycznie też. Teoretycznie, bo prąd
przy obciążeniu oporowym mierzy mi bardzo dobrze, gorzej jest gdy podłączę
jakis silnik - np. mikrowiertarkę. Wtedy pomiar cskacze jak szalony. Odczyt
bezpośrednio z przetwornika skacze od np 45 do 80. Pomiar robię na
rezystorze 0R1 wpięty w obwód masy. Jest jakis sposób żeby ten odczyt
ustabilizować? Np jakas sprytna filtracja? dołożenie kondenstaora równolegle
z rezystorem nic nie daje.

Pozdrawiam Piotrek

Re: Pomiar prądu - atmega8

Ta sprytna filtracja, to się analogowy filtr dolnoprzepustowy nazywa.
To, że dołożenie kondensatora bezpośrednio do 0R1 nic nie daje, to
normalne - policz jaką impedancję/pojemność musiałby mieć taki
kondensator, żeby zmniejszyć amplitudę zakłóceń np. 10 krotnie dla 1kHz.
Najprościej będzie jak zrobisz jakiś filtr RC (np. 10k + 1u) i dopiero
za nim będziesz mierzył napięcie przetwornikiem.

--
przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

Jak chcesz się zabrać za jakąkolwiek filtracje to najpierw trzeba wiedzieć
co się filtruje.
Obejrzyj najpierw przebieg na oscyloskopie i zrób analize Fouriera.
K.

Re: Pomiar prądu - atmega8

Na to nie wpadłem a takie proste. Jutro wieczorem pokombinuje

Gdybym znał takie cos to bym tu nie pytał ;) Pokombinuje z filtrem
dobierając wartości RC.

--
Pozdrawiam Piotrek - www.tajemnicesw.cba.pl

Re: Pomiar prądu - atmega8
A to komputera z kartą dzwiękową nie posiadasz? Do takiego celu w
zupełności wystarczyłoby w paśmie akustycznym obejrzeć/posłuchać,
obejrzeć fft w jakimś truerta czy innym sofcie.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Pomiar prądu - atmega8

Kolega ulyssess widać nie wie/rozumie, że filtracja to sztuka niełatwa. Jeżeli
ten silnik ma szczotki, to prawdopodobnie czeka nas następna seria pytań.
K.

Re: Pomiar prądu - atmega8

Ja magisterki z tego robił nie bede. To ma byc do zasilacza. Dzieki koledze
Zbych, który naprowadził mnie nawet na wartości początkowe , odfiltrowałem
sobie na tyle że pomiar jest dość stabilny przy mocno iskrzącym silniku. Co
prawda wartośc filtru RC wyszły dość duże, że zanik wskazań przetwornika (do
zera) po odłaczeniu obciążenia nastepuje po ok 2 sek, ale mi to w zupełności
wystarcza.

Dzięki tym co mnie naprowadzili na rozwiązania, jak i tym co nie wniesli nic
do dyskusji ;)

--
Pozdrawiam Piotrek - www.tajemnicesw.cba.pl

Re: Pomiar prądu - atmega8

A może też taki drobny uśredniający filterek programowy.
Nie zaszkodzi przecież.
Dla przykładu, zajmujesz kawałek pamięci, zapisujesz ją w kółeczko, a pomiar
polega na policzeniu średniej z tegoż obszaru.
Jak ilość próbek będzie wielokrotnością 2ki to i średnią łatwo się liczy.

Re: Pomiar prądu - atmega8

No to zrobiłem też. Robie 10 pomiarów, dodaje do siebie i dziele przez 10.
Ale jeżeli każdy wynik jest inny ze zwględu na zakłucenia to niewiele to
daje.

--
Pozdrawiam Piotrek - www.tajemnicesw.cba.pl

Re: Pomiar prądu - atmega8

Długość filtru (znaczy ilość próbek x czas pomiędzy próbkami) należy dobrać
do szybkości zakłóceń.
Jak masz "za krótki" filtr to nic nie odfiltrujesz.
Tak samo jak z RC, gdzie C to jakby długość Twego filtru.

Re: Pomiar prądu - atmega8

Teoretycznie możanby zwiększyc ilość pomiarów do np 100. W tym przypadku
lepiej by było jeszcze porównywac je i odrzucać szczególnie za duże/za małe
wartości. dopiero wtedy miałoby chyba to sens.

Re: Pomiar prądu - atmega8
Zaczynasz myśleć a nie się tylko pytać :)

Kryterium odrzucania pomiarów trzeba szczególnie przemyśleć na okoliczność
gwałtownych zmian paramterów, np. skokowe wyłączenie prądu. Nie zmuszaj
użytkownika coby wolno wkręcał silnik na obroty i wolno zwalniał :).
Dobrym kryterium jest odrzucenie wartości które nie ma prawa zaistnieć (poza
zakresem), a pustkę wypełnić ostatnio zmierzoną średnią.

Re: Pomiar prądu - atmega8

Hehe ja przestałem pytać w poście z 10.35 ;)

A z odrzucaniem wyników to już myslałem . Jeżeli 90 % wyników podaje że prad
wynosi 2A to wszystkie inne mozna odrzucić. Oczywiście czas pomiaru nie może
wynosić sekunde. Dlatego pzostane przy filtrze RC i 10 pomiarach z
wyciągnieciem sredniej.

--
Pozdrawiam Piotrek
www.tajemnicesw.cba.pl

Re: Pomiar prądu - atmega8
Ale tego chyba właśnie nie zajarzyłeś.

Mierz prąd co kilkanaście (czy ile tam trzeba) ms, każdy pomiar zapisuj w
pamięci.
Niech pamięć ma rozmiar 256 pomiarów. Po zapisaniu 255 komórki, zacznij
nadpisywać dane w komórce nr 0.
Średnią zaś licz co pomiar z zakresu od 1 do 256 komórek. Tu możesz sterować
sobie.
Dzięki temu średnią masz co kilkanaście ms liczoną z okresu od 1 do
256xkilkanaście ms (to może być nawet i 1 s).
Oczywiście pomiar pierwszych 256 próbek jest zafałszowany (bo były same zera
w pamięci).
Nie przesadzaj z długością, bo się bedzie muliło. Tak jak z za duzym C w
filtrze RC.

Re: Pomiar prądu - atmega8

Załóżmy że mamy 250 pomiarów co 10ms. Czyli zapis do komórki 1 bedzie co 2,5
sekundy Jeżeli będziemy mieli skok prądu z 2 na 4 A to efekt przejścia z 2
na pełne 4 bedzie trwał 2,5 sekundy w skrajnym przypadku. To bardzo duże C
;)

Lub R
--
Pozdrawiam Piotrek
www.tajemnicesw.cba.pl

Re: Pomiar prądu - atmega8

Niby racja
Zmieniasz prąd skokowo z 2 na 4 ampery, jak wrzucisz do Excela to masz
tablekę
po 10 ms   2,008 A
po 20 ms   2,015 A
po 100 ms 2,08 A
po 200 ms 2,15 A
po 500 ms 2,37 A

ale kto Tobie każe robić tak duży filtr. Tu właśnie jest pole do popisu i
optymalizacji okresu próbkowania i ilości próbek.
Zresztą masz do wyboru, albo duży kondensator albo trochę pamięci do
wykorzystania.

Re: Pomiar prądu - atmega8

Pewnie mając troche czasu pokombinuje z tym też. Ale filtr RC napewno
pozostanie może tylko z mniejszym C jeśli programowy sie sprawdzi.

--
Pozdrawiam Piotrek
www.tajemnicesw.cba.pl

Re: Pomiar prądu - atmega8

Zamiast marnować tyle pamięci można zrobić prosty filtr IIR. Efekt
będzie podobny.

--
przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,
Re: Pomiar prądu - atmega8

Mógłby przydać się filtr medianowy. Zasada jest trywialna: dla każdej
nowej próbki sortujesz bufor i wybierasz środkowy element = wynik
filtrowania.

Re: Pomiar prądu - atmega8

Czyli po 10 pomiarach wyrzucam pierwszy, dodaje kolejny i znowu licze
średnią? Czy to bedzie lepsze niz srednia z kolejnych 10?

--
Pozdrawiam Piotrek
www.tajemnicesw.cba.pl

Site Timeline