pomiar małych pojemności

Potrzebny prosty i tani uklad mierzacy pojemnosci rzedu 50 do 150pF z dokladnoscia najlepiej ok 0,01pF do max 0,05pF

co bedzie dokladniejsze: pomiar czestotliwosci z jakiegos generatorka zbudowanego na tym kondensatorze np z 74HCT132 czy pomiar czasu 1 na wyjsciu przezutnika zbudowanego na NE555

a moze jakis inny sposob

Reply to
Albert

Użytkownik Albert napisał:

150pF z DOKŁADNOŚCIĄ lepszą niż 0.03% prosto i tanio, i jeszcze na 123 albo 555? To żart, czy coś ciężkiego na głowę spadło? ;)

To już musi być bardzo dobrej klasy mostek pomiarowy w układzie

4-punktowym, żeby coś takiego oferować, i bardzo starannie przygotowane stanowisko pomiarowe. Sama sonda pomiarowa to arcydzieło! Przy odrobinie szczęścia może udałoby sie zdobyć mostek z demobilu za jakieś 1000$.
Reply to
A.Grodecki

Auc, przemysleles swoje wymagania? Chyba wogole nie ma tak dokladnych miernikow pojemnosci, a co dopiero tak malych pojemnosci.

Dla mnie - niewykonalne :-( Moze inni koledzy cos poradza.

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Witam,

Dnia 30-03-05 (środa) o 21:09, 'Albert' napisał(a):

Nie miałem potrzeby tak dokładnych pomiarów, ale wydaje mi się, że w żadnej z zaproponowanych przez Ciebie metod nie osiągniesz tak dużej dokładności. Złapanie w paluchy typowego kondensatora ceramicznego powoduję zmianę o nawet kilka pF (przy wartościach które podałeś), więc pomiar będzie baaardzo zależny od temperatury elementu (pewnie wystarczy dmuchnąć, by się zmieniła jego pojemność o 0.01pF:).

Może jednak jakiś mostek? Podać sygnał np. 1MHz, wyprostować w odpowiednich punktach mostka i z tego wyliczyć pojemność...?

Tu coś jest, ale ile w tym prawdy to nie wiem:

I jeszcze tu, ale już komercha:

Dykus

przypomina mi to stary żydowski kawał: Napis na nagrobku: "tu leży uczciwy, wierny i bogaty kupiec", a Mojsze zastanawiał się, dlaczego 3 ludzi do grobu wsadzili. Prosto i tanio z taką dokładnością nie zrobisz. Jak dobrze wymyślisz mechanikę wszystkiego, to może ci się uda dokładność 1pF, o ile elektronika też będzie dobra.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Zmierzyc 50p do 150p to chyba nie jest problem.....fakt 0.01p dokladnosci to moze jest mala przesada ale mysle ze z dokladnoscia 0.1p to juz chyba by sie dalo cos z tego wykombinowac...... Jesli chodzi o dokladnosci rzedu 0.1pF to na

jest schemat takiego miernika, ktory rzekomo mierzy pojemnosci rzedu 1p do XX uF , a miernik ten niby wskazuje z dokladnoscia do 0.1p

Czyli wszystko wskazuje, ze to tylko wskazanie a nie rzeczywista dokladnosc miernika ??

Pozdrowionka

Reply to
Albert

Pojemnosci pewnie by sie znalazly nawet mniejsze a miernikow moze i rzeczywiscie nie ma wiec jest nad czym pomyslec :) Pozdrowionka

Reply to
Albert

Użytkownik Ireneusz Niemczyk napisał:

Są, mierzą nawet fF i aF (!!!). Stosuje się do pomiarów parametrów kabli. Nie wiem jak to się robi ale sią robi. Oczywiście nie tak prymitywnymi metodami... Jest taka amerykańska (oczywiście) firma na "A", ale nie pamiętam nazwy.

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun snipped-for-privacy@modeltronik.com napisał w wiadomości news:d2f2ce$f42$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl... [ciap]

:-) co prawda nie jest to andeen-hagerling ale też amarykańska i też na "A", warto sobie poprzeglądać:

Andrzej Kamieniecki

Reply to
Andrzej Kamieniecki

Użytkownik Dykus napisał:

Nie myl rozdzielczości z dokładnością. Wszystko wyzej to zabawki a nie sprzęt pomiarowy. Dokładność masz tu (przypomniałem sobie nazwe firmy):

A.Grodecki

Użytkownik "Albert" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:d2f1ve$blj$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Rozdzielczość a dokładność to 2 różne rzeczy.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Użytkownik Andrzej Kamieniecki napisał:

Ale miernika na tym nie zrobisz. Sensownego - takiego który mierzy co chcesz a nie "coś". Czujnik pojemnościowy mam zrobiony na 4 zwykłych scalakach HCT i pieknie stabilnie działają. Koszt 0.8$ i nie trzeba procesora. Niestety, schemat i budowa są tajne ;)

Reply to
A.Grodecki

Witam,

Dnia 30-03-05 (środa) o 22:43, 'A.Grodecki' napisał(a):

Zgadzam się, ale skoro autor wątku pyta o zastosowanie NE555, to chyba nie ma zamiaru kupować przyrządów na dziesiątki tysiący złotych... :)

Co oczywiście nie zmienia faktu, że tanio się zrobić tego nie da. Choć układ z AD (link Andrzeja K.) jest rzeczywiście ciekawy... i bardzo tani.

Poczytałem i... sam nie wiem co o tym myśleć. :) Kurde, jakie oni izolatory stosują, że potrafią mierzyć 10^6 Giga Ohma?!! :) Może czegoś nie wiem i to tylko taka ściema... :)

Reply to
Dykus

I robi pomiary z taka dokladnoscia w takim zakresie? Az sie wierzyc nie chce. __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Użytkownik Dykus napisał:

Przy pomiarach różnicowych z aktywnym ekranowaniem ilość zero potrafi być oszołamiająca.

Reply to
A.Grodecki
Reply to
Andrzej Kamieniecki

Dodam jeszcze wątek komercyjny - ten model mostka był na Allegro do kupienia kilka miesięcy temu wystawiony za kilkaset złotych i... nie było chętnego - wystawiał 2 razy. Widać z tego statystycznie ile osób w kraju kuma elektronikę poza programowaniem Atmeli itp ;)

Ale co się dziwić, mnie się udało kupić Keithley-a 192 za 200zł - też przez kilka godzin nie było reakcji :) Pewnie dlatego że wyświetlacz nie był podświetlany LCD ;))))

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik Andrzej Kamieniecki napisał:

Też prawda, ale zakładam że jednego na kilku obchodzi więc przy takim rodzynku wie o nim więcej osób niż te kilka. A może... złośliwie nie dają cynku :)

Reply to
A.Grodecki