Pomiar jasności diody

Cześć, Czym i jak zmierzyć jasność diody LED? Chciałbym pomiaru dokonywać z odległości ok 1m i pomiar zautomatyzować.

Pytania mniej związane z elektroniką, ale może ktoś się orientuje.

Czy katalogowe dane podawane dla diod uwzględniają charakterystykę oka ludzkiego? Tzn czy diody czerwona i zielona mające wg katalogu tę samą jasność w kandelach odierane są przez człowieka jako jednakowo jasno świecące?

Czy po to aby uzyskać biały kolor składany z RGB jasność wyrażona w kandelach diod składowych powinna być jednakowa (zbliżona) czy też obowiązuje tu inna zasada. Jak należy dobierać długości fal diod?

Reply to
moki

Użytkownik "moki" snipped-for-privacy@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:e4bvpo$jd9$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

oko ludzkie jest kiepskie, widzi tylko wycinek światła, a każdy kolor inaczej jest odczuwany

Reply to
blur

Użytkownik moki napisał:

Witam, Aby oko widziało biały kolor zbudowany ze składowych RGB światła to jasność diod powinien mieć stosunek 1:1.5:0.3 (tak około..często jest

1:1.5:0.5). I w większości przypadków diody RGB stosowane do budowy telebimów mają w przybliżeniu takie stosunki jasności (oczywiście mam na myśli pożądne firmy a nie pierwszego-lepszego chińskieglo producenta).. Resztę balansuje się już prądami..Inne stosunki światłości w diodzie RGB (typu: 1:1:1 )w zasadzie dyskwalifikuje taką diodę do robienia wizualizacji pozdr Marek
Reply to
Marek P.

Dzieki

Znasz moze namiar na jakies rozwiniecie tematu?

No i dlatego potrzebuję mierzyć tę jasność - dużo, szybko, automatycznie i dość dokładnie. Czym?

Reply to
moki

Użytkownik "moki" snipped-for-privacy@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:e4c696$kk4$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

są takie analizatory koloru używane w drukarniach, przykłada się sondę i pokazuje parametry koloru, ale nie wiem jak to działa z emiterami, przejdź się do jakieś drukarni i pomierz sobie kilka diodek

Reply to
blur

Użytkownik moki napisał:

Witam, co do dobrych diod to z czystym sumieniem polecam firme cotco w temacie telebimów mają duży wybór elementów. co do pomiarów to ...chyba nie pomogę. tylko nie bardzo wiem co Ty chcesz mierzyć. jasność diody przy danym prądzie (poszczególne kolory)? (i na podstawie tego -dobór/selekcja diod) czy chcesz ustawiać "balans bieli" w jakims module poskładanymz diod RGB? pozdr, Marek

Reply to
Marek P.

A cena korzystna? :) Jest tych firm troche, tu sobie poradze

Chce zmierzyc jasnosc kazdej pojedynczej diody, tak abym mógł w konsekwencji wszystkie diody jednego koloru wysterować z równą jasnością.

Reply to
moki

Użytkownik moki napisał:

w temacie cen to odsyłam do dystrybutorów :) ale to jest firma która się specjalizuje w diodach do telebimów wizualizacji. (dobra optyka, dobre kąty, selekcja na biny (pod względem długości fali, a nie jasności)

co do pomiarów, czyli jasność przy zapalonych wszystkich 3 diodach (pomiar jasności białego światła)? to może po prostu luxomierz?

a to ma być na diodach RGB w obudowach PLCC4? czy to mogą być te "ovalne" do telebimów (jednokolorowe)-przewlekane? Marek

Reply to
Marek P.

Fotodioda. A przy tej odleglosci to moze i fotopowielaczem :-) A moze jakas kamerke - LED nie zawsze swieci prosto.

TI robil zmyslne scalaki - fotodioda zintegrowana ze wzmacniaczem i konwerterem i->f, odpadl by ci spory klopot ..

Teoretyczne to jednostki fotometryczne [cd, lm, lx, ..] sa skorygowane i wlasnie wrazenia "naoczne" mierza.

Widze, ze potrzebne jest male sprostowanie. Ja nie chce robic miernika. Chcialbym sie skupic na meritum sprawy Chcialbym miernik wypzyczyc lub kupic.

Reply to
moki

PAndy

Nawet ciekawe, musze przyznac, ze nie wiedzialem o istnieniu takich zabawek. Oczywiscie moje pytanie pozostaje nadal aktualne - chciałbym zmierzyc janosc LEDa

Reply to
moki1

Ale "zmierzyc jasnosc" czy zdjac charakterystyki L(I) w 100 punktach dla kazdego koloru ?

Jednego leda, tysiaca, miliona ?

Zaczne od jednego :) ale procedura musi potencjalnie sie dac zastosowac do miliona. Wystarczy mi pomiar dla jednej wartosci pradu.

Reply to
moki