Pojemnoœć między œcieżkami ?

Jak oszacować pojemnoœć między sšsiednimi œcieżkami na płytce ?
Chodzi mi o trochę dokładniej niż rzšd (odchyłka 50% mi nie przeszkadza).

Szukam 'coupling capacitance' 'adjacent tracks' ale poza stwierdzeniami, że
jest istotna, albo, że da się wyliczyć w ten, czy inny skomplikowany sposób
nie natknšłem się na żadne praktyczne przybliżone dane.
P.G.

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

A na to trafiłeœ?

http://books.google.pl/books?id=N-doGCRr2cAC&lpg=PA204&ots=YLuUj2LHQ1&dq=pcb%20trace%20to%20trace%20mutual%20capacitance&hl=pl&pg=PA209#v=onepage&q&f=false

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

http://books.google.pl/books?id=N-doGCRr2cAC&lpg=PA204&ots=YLuUj2LHQ1&dq=pcb%20trace%20to%20trace%20mutual%20capacitance&hl=pl&pg=PA209#v=onepage&q&f=false

Dzięki. Tego nie znalazłem.
Wychodziłoby, że to co mnie interesuje dla S=W to jest 0,06pF/cm. Ale to
chyba jest dla próżni. Jutro poczytam okolice tabelki to się upewnię.
Strzelam, że jeœli stała dielektryczna płytki jest 4 to pewnie tę pojemnoœć
należy pomnożyć przez 2 (że połowa pola w powietrzu, a połowa w płytce).
Pojemnoœć do GND też się przyda (tę pomnożę przez 4).
Ogólnie próbuję oszacować problem crosstalk-u "na chłopski rozum", ale jak
poczytam to może i to bardziej matematyczne podejœcie do mnie trafi.

To co chcę sobie w przybliżeniu wyobrazić to jaki impuls pojawi się na
œcieżce sterowanej ze Ÿródła 1k gdy na sšsiedniej
będzie zmiana stanu cyfrowego w czasie 0. Czyli czy muszę zmniejszyć ten 1k,
albo dodać jakiœ kondensator.
P.G.

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

Imo bardzo złe założenie - afaik czasy narastania/opadania majš całkiem
spory wpływ na crosstalk - œcieżki to i pojemnoœć i indukcyjnoœć.

A to by nie było proœciej zmierzyć? Ewentualnie wstawić ekran z masy
pomiędzy i uznać, że problem nie istnieje?

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

Kiedyœ (doœć dawno) dysponujšc tylko generatorem TTL i oscyloskopem (+ mój
programik do zamiany przebiegu na cišg próbek dla Spice'a i w Spice FFT (bo
oscyloskop nie ma) udało mi się zmierzyć pojemnoœć własnš dławika - wyszło
mi 0,4pF), ale nie uważam aby to było proœciej niż przeczytać w jakiejœ
ksišżce.

Takich potencjalnie wrażliwych linii mam 12, z czego 6 zagrożonych
sšsiednimi (z obu stron), i do tego w sumie jakieœ 2mm luzu na rozszerzanie
œcieżek czy wstawianie masy między nie.
A ten 1k to mój własny wymysł. Przy projekcie PCB każdš z 28 œcieżek
wchodzšcych pod ekran przywarłem 1n do GND i zaraz dałem 1k 0402. Teraz
doszedłem do etapu zastanawiania się czy te 1n i 1k to dla każdej linii jest
OK.
P.G.

Re: Pojemność między ścieżkami ?

.

Załóż jakieś normalne czasy przełączania. Jak założysz zero, to zniszczysz
wszechświat (energia jest wtedy nieskończona)

Re: Pojemność między ścieżkami ?

Proszę z pretensjami do Diraca i Heaviside'a ;-)
P.G.

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

Trzeba było od razu napisać, że chodzi Ci o crosstalk. Tu masz mały
programik do liczenia: http://www.ultracad.com/ct_calc.htm
K.

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

Nie mogłem, bo (w tym/tamtym momencie) wiedziałem, że szukam pojemnoœci a
nie wiedziałem, że chodzi mi o crosstalk.
To wiedział Zbych, ale on był po drugiej stronie internetu ;-).
P.G.

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

Pobrałem, rozpakowałem (w convenient folder) i kliknšłem w exe.
"Aplikacja nie została właœciwie zainicjowana (0xc0000135). Kliknij OK, aby
zakończyć aplikację."
i tyle widziałem.
Jak ja kocham Windows.
P.G.

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

Ja używam wersji 1.1 na XP i chodzi bez zacięć.
Na stronie masz też artykuł:
http://www.ultracad.com/articles/crosstlk.pdf ze wzorami z których
możesz policzyć. :D
K.

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

Druknšłem jeszcze przed kliknięciem w exe.
P.G.

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

To jest powodem (z helpa): "Completely rewritten in VB.net 2008 so that
it will run on all 64-bit Windows systems. The GUI is also improved in
this version."
K.

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

Też to widziałem, ale przyjšłem, że stwierdzenie, że chodzi pod 64 nie
uprawnia do hipotezy, że nie chodzi pod 32.
Gdyby nie chodziło pod 32 to chyba każdy logicznie myœlšcy zachowałby na
stronie link do wersji działajšcej pod 32.
Jak już pisałem wolę mieć parę wzorów niż narzędzia.
P.G.

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

Komunikat oznacza, iż program dopomina się bibliotek VBnet.
K.

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

Tego dll-a co był w zip-ie ma w swojej kartotece to chyba powinien znaleŸć,
a jak chodzi o co innego to mam go ......
P.G.

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

To żałuj, że masz go ...

Zjawisko przesłuchów trzeba uwzględnić w układach cyfrowych. W swoim
czasie zrobiłem małe stanowisko badawcze w tym zakresie. Przesłuch może
spowodować nawet przełšczenie wejœcia w obwodzie "ofiary". O
zniekształceniu przebiegów nie wspominajšc.
Omawiany programik ułatwił mi zrozumienie metod pozwalajšcych na
wyeliminowanie problemów na PCB z szybkim DSP.
K.

Re: Pojemnoœć między œcieżkami ?

To, że mam go...... nie oznacza, że nie mam zamiaru uwzględniać przesłuchów.
Poza tym mam go.... dotyczy tylko jego wersji super hiper dla 64b.
Wszystko staram się projektować z dużym zapasem i dlatego zazwyczaj
wystarczajš mi zgrubne oszacowania.
P.G.

Re: Pojemność między ścieżkami ?
W dniu wtorek, 8 maja 2012 13:44:34 UTC+2 uBF%ytkownik Piotr GaB3%ka napisa=
B3%:

Tak spytam z ciekawoB6%ci, co to za transmisja i na jakiej czEA%stotliwoB6%
ci BF%e trzeba takie obliczenia robiE6%?
A czy wspF3%B3czesne programy takich firm jak np. Cadence czy Mentor Graph=
ics nie oferujB1% odpowiednich symulatorF3%w do zaprojektowanych pB3%ytek?

pytajB1%cy

Re: Pojemność między ścieżkami ?

trzeba takie obliczenia robić?
oferują odpowiednich symulatorów do zaprojektowanych płytek?

Wystarczy krótki czas narastania przebiegu, rzędu 2ns, małych odległości
między ścieżkami i długich równoległych ścieżek.
Mentor umożliwia symulację takich zjawisk.
K.

Site Timeline