podtrzymanie pompy

Kombinuję jak zabezpieczyć pompę a właściwie jak zapewnić zasilanie
pompie (takiej jak w akwarium) o mocu 10 W.
Priorytety to działanie co najmniej 10 godzin na zasilaniu awaryjnym  i
w czasie kiedy jest prąd "sieciowy" nie pobieranie zasilania w sposób
ciągły - tzn oczywiście może pobierać do podładowania akumulatorów ale
nie ciągle.
Przełączanie może trwać nawet kilka minut bo problemem nie jest ciągłość
zasilania tylko aby przerwy nie trwały godziną czy więcej.

Myślałem nad normalnym ups'em ale one ciągle borą sporo prądu (w
porĂłwnaniu do pompy)

Qbab

Re: podtrzymanie pompy

ciągłość

Jesli to mowa o akwarium, to zastapic pompe 220v na 12v i zasilic to
zestawem zasilacz buforowy plus akumulator

--
Maciej Dylski
adres: szukaj w naglowku
ciągłość

jest to jakieś rozwiązanie, ale z mojego punktu widzenia nieoptymalne bo
wymaga wymiany 2 pomp (kaĹźda po ok 5 W) co rodzi spore koszty (te pompy
mają wydajność około 3000 l/h i odpowiedniki na 12 wolt są drogie) do
tego koszt zasilacza (ok 100 zł) i akumulatorów (150zł) co łącznie daje
już sporo pieni∂zy.
Bardziej myślałem nad "elektronicznym" rozwiązaniem - zakup ups'a za 150
zł i zrobienie układu który będzie go włączał do sieci raz dziennie na
15-30 min dla podładowania oraz przełączał pompę w razie zaniku prądu w
sieci. jak by to zrobić na jakimś procku (nie wiem czy to aby nie
strzelanie z armaty do wróbla) to powinno być dużo mniej energożerne niż
wpięty na stałe w sieć mały ups. Może da się nawet zrobić bez procka
tylko na jakimś przekaźniku z cewką na 12 V albo i mniej.

No i najważniejsze o czym zapomniałem (bo dla mnie było to oczywiste - a
przecieĹź nie jest):
Są dwa zbiorniki otwarte jeden nad drugim, dwa z dolnego pompowana jest
do górnego i tam przelewa się do spływu i wraca do dolnego. przy zaniku
zasilania dolna pompa przestaje pompować i woda w górnym nie osiąga
poziomu spływu i przestaje się przelewać. Pompy które mają być
podtrzymywane nie są tymi odpowiedzialnymi za pompowanie góra - dół
tylko innymi - wewnętrznymi w zbiornikach.
Czyli przepływ wody w spływie jest wyznacznikiem czy zasilanie jest czy
go nie ma.
kombinowałem tak by na spływie dać czujnik albo nawet mechaniczny
przełącznik (jakaś klapka czy coś innego obciążany przez płynącą wodę).
Kiedy zanika zasilanie zanika też przepływ to uruchamia dalsze działanie
czyli włącza zasilanie awaryjne, w normalnej pracy pobiera jakieś mA do
monitorowania przepływu.

Pozdr

Re: podtrzymanie pompy

Zgadza się. Najbardziej odpowiedni pod względem tego co ma nawyjściu (Sinus)
mĂłj Smart UPS 1000 bierze sam dla siebie ot tak 20W nawet jak go przyciskiem
wyłaczę i wszystko zgasnie. Widać APC robi smarty elektrownia-friendly ;)

No to jakiś koszt jest

A tego juz nie rozumiem. Chcesz za darmo?
Bezpieczeństwo kosztuje.

idiotyczne... akumulatory mają policzona ilość cykli a 15min im nie starczy.
Jak chcesz z tego pół dnia działać to po takiej przerwie należało by
wymienić akumulatory przy takiej elektronice bo do końca swoich dni ich nie
naładujesz ponownie.

przy 10W co bys nie zrobił będzie więcej brało.

Ale mam dla Ciebie pomysła.
Bierzesz robisz falownik 12/230V, jakiś proc, przekaźnik i robisz układ
ładowania z paneli słonecznych. Musisz tylko tak je dobrac aby starczyło i
na łądowanie i na zasilanie uPC. Nie zapłacisz nic elektrowni.

wodę).

A monitorowanie napięcia sieci to jeszcze mniej może być jak już masz robić
uPC i UPS'a.
A  tu trzeba zakombinować z jakimiś przetwornikami, histerezą i odkłucaniem
ze względu na to że woda równo nie spływa.

--
Irokez

Re: podtrzymanie pompy

chodziło mi głównie o koszt wymiany pomp bo te na 12V mają większe moce
przy podobnej wydajności (10W zamiast 5W przy wydajności odpowiednio
3000 i 3500 l/h) a ich cena jest wysoka (ok 250 zł za sztukę).
Na zabezpieczenie mogę wydać pieniądze ale kupowanie za 500 zł kolejnych
pomp wydaje mi się mało ekonomiczne wolałbym wykorzystać te co mam.

No to wystarczy raz na 2-5 dni na tyle czasu by uzupełnić straty.

e tam spływa bardzo równo - jest tak hydraulika poustawiana żeby płynęło
najrówniej jak się da bo to zapewnia ciszę :)

Pozdr

Re: podtrzymanie pompy

Masz wybór:
- albo wydać od razu
- albo "na raty", w rachunku za energię

gdyż sumaryczna sprawność UPSa przy tak niskim obciążeniu będzie
conajmniej nieprzyzwoita.

--
DJ

Re: podtrzymanie pompy

Myślę, że taniej można. I prościej. Zapotrzebowanei jest tylko na 10W.
Kupić najprostszą przetwornicę 12-230V cena <80zł
Zrobić (kupić też można - ale łatwo zrobić) ładowarkę do akumulatora na
bazie zasilacza do alarmów - składa się konkretnego transforamtora i mostka
prostowniczego.
Akumulator według życzenia.
Dodatkowo przekaźnik. Z cewką na 230V~ który przełączy zasilanie (jeden
styk
/ full wypas dwa) i załączy akumulator do przetwornicy następnym stykiem.

Jaką ilość cykli??????????????????

ups.

dokładnie, ten procek to armata do wróbla

--
Desoft

Re: podtrzymanie pompy

A czy ten przepływ jest aż tak krytyczny że nie może zanikać? Czy jak
przestanie płynąć to w tych zbiornikach jakieś żyjątka Ci pozdychają?
Co tam masz, jakieś egzotyczne ryby, raki?

etam, po co tak kombinować... najprostszym wyznacznikiem braku
zasilania, jest... właśnie brak zasilania ;))))

--
DJ

Re: podtrzymanie pompy

koralowce :)

ale zanik przepływu może być monitorowany mechanicznie - tak sobie
kombinowałem :)

Re: podtrzymanie pompy

pochwal się zdjęciami :)

Może, ale po co komplikować, skoro elektronicznie prościej, bardziej
niezawodnie, bezpieczniej. Minusem jedynym jest to że trzeba to
skonstruować, bo o gotowca chyba trudno.

--
DJ

Re: podtrzymanie pompy

nie ma sprawy :)

http://plfoto.com/zdjecie,zwierzeta,rurowka,1735076.html
http://plfoto.com/zdjecie,przyroda,podwodne-krajobrazy,1131602.html
http://plfoto.com/zdjecie,przyroda,rafa-noca-2,847719.html
http://plfoto.com/zdjecie,zwierzeta,zabojca,732712.html

no właśnie rozważam budowę :)

Re: podtrzymanie pompy

Odpowiem więc tak.
Oszczędzanie na zabezpieczeniu parametrów środowiska wodnego dla tak
wymagającego ekosystemu może być bardziej kosztowne dla Ciebie, gdy cos
zawiedzie.
Decydując się na te przesliczne żyjątka trzeba było przemysleć wszystko a
nie 'zastaw sie a postaw sie'.
Może kiedyś też takie coś sobie sprawię. Na razie jest akwarium zwykłe i tak
jest troche pracy a i pradu tez bierze. No i kosztowne.

Ja bym więc postawił tego Smart-UPS 1000VA i zasilił z niego to co
najpotrzebniejsze nie bacząc na 20W dodatkowej energii. To dodatkowe 8zł
miesięcznie jest kosztem utrzymania pieknego akwarium morskiego.

Pozdrawiam.

--
Irokez

Re: podtrzymanie pompy

Myśle, że źle mnie oceniłeś.

Akwa morskie 10 lat temu było albo ekstremalnie drogie albo wymagało
godzin pracy obecnie zbliża się do "średnio drogiego" słodkowodnego -
postęp :)

u mnie problemem jest głównie odprowadzanie ciepła z szafki pod akwarium
gdzie mam tzw. sump'a czyli drugi obieg z filtracją.
Już mam zainstalowane aktywne chłodzenie ale im więcej chłodzenia tym
głośniej a temperatura (za wysoka, bo za niską przetrwa) jest bardzo
krytycznym parametrem dla akwarium morskiego.

Pozdr

Re: podtrzymanie pompy

Jesli tak, to przepraszam.
Podtrzymuję jednak, że za duzo nie zwojujesz z minimalizacją kosztów.
Choćby akumulator żelowy - wytrzymyma 3-4 lata i do wymiany - więc koszta.
Podtrzymać napięcie nie biorąc prądu z elektrowni - to weź na aledrogo panel
słoneczny za stówkę 10W/12V, do tego aku za 50zł i jak ktoś powiedział inną
prostą pompkę na 12V albo załaczany jakoś falownik samochodowy 12/230V za
50zł. Pamiętaj że pompka wcale nie musi działać ze względu na krztałt prądu
więc warto by było sprawdzić to przed zakupem. 250zł i jest.

A poczytam czy jednak dam radę to utrzymać mimo postepu.

UPS ma obudowę, APC Smart wewnątrz jeszcze wiatraczek swój. Można postawić w
innym miejscu.
Dodatkowego ciepła jak zabudujesz w szafce nie unikniesz, chyba że
zastosujesz wysokowydajne (drogie) przetwornice to je zminimalizujesz.

Pozdrawiam.

--
Irokez

Re: podtrzymanie pompy

Znakomita wiekszosc tanich upsow (chyba wszystkie offline) nie beda
poprawnie dzialac przy takim malym obciazeniu. Najczesciej sie same
wylaczaja :)

--
Maciej Dylski
adres: szukaj w naglowku

A skąd ty masz takie informacje? Tu sobie popatrz, UPS offline.
--
Jacek

Re: podtrzymanie pompy

oglądałem kilka i miały wpisane w kartach od 3-5 W jako to co same "jedzą"

ale w takim razie się zagłębię w temat ups'ów offline

pozdr
Qbab

Re: podtrzymanie pompy

Sprawdź jak będzie działała pompa i czy za kazym razem "odpali" po
przełaczeniu na trapez z takiego off-line.
Nie na darmo zasilam pompę CO z Smarta co żre 20W czy stoi czy lezy. Na
Backu dziwnie to działało.

--
Irokez

Re: podtrzymanie pompy

3-5W to znikomy koszt. Ale jak ci zależy to trzeba by ci UPS-a który nie ma
żadnych bajerów poza automacikiem do sprawdzania stanu naładowania aku i
doładowywaniem w razie potrzeby. No i nie wiem czy główna przetwornica
UPS-a zechce pracować na tak małe i indukcyjne obciążenie jak twoje pompki.
To by dopiero trzeba było wypróbować.
--
Jacek

Re: podtrzymanie pompy

z jednej strony tak z drugiej to 50% tego co bierze pompa :)

Pozdr

Site Timeline