Podstawowe pytanie, napięcie zasilacza i urzadzenia (12 i 5V)

pytanie pewnie na tyle proste, że aż sam nie umiem na nie sobie
odpowiedzieć :)

Mam urządzenie o parametrach: 12V 2.5A

Co stanie się gdy podłącze do niego zasilacz 5V 2A? Wiem, że można
wzmocnić 5V na 12V, ale ciekaw jestem co może się stać, gdy podłącze
mniejsze napięcie niż wymagane, sprzęt po prostu się nie uruchomi?

Pozdrawiam :)

Re: Podstawowe pytanie, napięcie zasilacza i urzadze nia (12 i 5V)

zapewne sie nie uruchomi

Co do popsucia to raczej nie mozliwe - biegunowosc zachowaj prawidlowa tylko!

5V AC/DC ? Zakladam ze DC. Tak da sie to przetworzyc na 12V przez odpowiednia
przetwornice ale ze to nie jest cudowne urzadzenie to bedzie potrzebowac wiecej
pradu niz 2.5A (zakladam ze tyle zjada twoje urzadzenie). Pewnie jakies ponad
3A minimum musialbys miec na tym zasilaczu 5V by sie dalo z tego zrobic 12V @
2.5A

Re: Podstawowe pytanie, napięcie zasilacza i urzadzenia (12 i 5V)

12V * 2.5A = 30W

30W/5V = 6A

Musiałby to być zasilacz o wyjściu 6A + straty na przetwornicy

Re: Podstawowe pytanie, napięcie zasilacza i urzadze nia (12 i 5V)

racja, ale to skalkulowalem...
Jesli maja sprawnosc np 80% to strat mamy 20% czyli 30W * 20% = 6W idzie na
ogrzewanie, 36W ze zrodla 5V by bylo potrzeba co nam 7.2A, zasilacz 5V minimum
7.2A musimy zastosowac . Dobrze licze?

Re: Podstawowe pytanie, napięcie zasilacza i urzadzenia (12 i 5V)
Prawie ;)... w przypadku, gdy do zasilacza wchodzi 36W, a obciążenie
dostaje tylko 30, mamy sprawność 30/36 * 100% = 16,666%, a nie 20% ;)...
niestety, to tak samo, jak od cen bturro nie można odejmować 22%, żeby
dostać netto ;).. no ale w przybliżeniu można policzyć, a jak chcesz
dokładniej, to musisz liczyć:
Pwe = Pwy/n , gdzie n to sprawność ;)...
Dla 80% i 30W dostajemy:
Pwe = 30/0.8 = 37.5W :P.. więc jak widzisz, błąd popełnia się mały
;)...ale im gorsze sprawności, tym błąd będzie większy (policz sobie
dwoma metodami sprawność rzędu 50% ;P)...

Pozdrawiam
Konop

Re: Podstawowe pytanie, napięcie zasilacza i urzadzenia (12 i 5V)
Ok, dzięki za odpowiedzi, tak jak się domyślałem - urządzenie nawet nie
zareagowało na wepchnięcie wtyczki..... ;)

Site Timeline