Podsłuchiwanie komórek na TVN w wiadomościach

Oglądał ktoś przed chwilą w wiadomościach na TVN? Coś to grubymi nićmi szyte. Jak można na TV słuchać cyfrowej zakodowanej transmisji??? Coś tu ktoś kręci. W ogóle tego nie rozumiem. A może tam chodzi o zwykłe domowe telefony co pracują np. w paśmie 80MHz i harmoniczne gdzieś latają po TV? Ale żeby z komórek? Nie wiem co oni kręcą. Cyfrową transmisję słychać jak analogową na fonii TV?? Niech mi ktoś wyjaśni o co tu chodzi, bo dla mnie niemożliwe. TVN coś chyba pomieszało fakty.

Reply to
Jędrek

Jędrek schrieb:

analogowy Centertel się da, pod warunkiem, że odwrócisz pasmo audio.

Waldek

Reply to
Waldemar

kiedys sei dalo, ale gdy uzywana byla analogowa siec komorkowa NMT (Centertel), czy ktos jeszcze tego uzywa oprocz serwisantow? z GSM to niemozlliwe.. nie z uzyciem popularnego sprzetu.

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Greg(G.Kasprowicz) napisał(a):

Być może chodzi o RSŁA, radiolinii TPSA jeszcze stosowanej w nieokablowanych miejscach.

Reply to
Filip Ozimek

Użytkownik "Greg(G.Kasprowicz)" <Grzegorz.Kasprowicz_usunto snipped-for-privacy@CERN.CH napisał w wiadomości news:f2i44g$pr0$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Infrastruktura NMT jest obecnie używana do telefonizacji wsi. Z punktu widzenia użytkownika to normalny telefon stacjonarny. Różnica w tym co na dachu. O tym, że to słychać w telewizorach, można było już kilka razy poczytać/usłyszeć w różnych wiadomościach w ostatnich latach.

Pozdrawiam

Maciek

Reply to
Maciek

No ciekawe... Bo ja właśnie słyszę jak sąsiad rozmawia przez telefon. Rozmowy są słyszalne bardzo wyraźnie. I właśnie to występuje jak włączę TVN.

raczej jest to telefon stacjonarny... jakiej sieci - nie wiem.

Reply to
Desoft

Jest kilka możliwości:

-stacjonarne na wsiach tPSA łączy kabelkiem a potem radiolinią leci do centrali j.w wspomniany RSŁA. Po prostu nie opyla się kłaść kabli wieś-miasto. Technologia czysto analogowa.

-analogowy Centertel. U mnie w miasteczku odbierałem kiedyś TVN na 21 (470MHz) kanale UHF (z ndadajnika na PKiN w Wawie) a w pobliżu był przekaźnik Centertela (zakres pracy tzw. kanałów technicznych 450-470MHz). Jeśli masz TV z hyperbandem to świergolenie można spoko usłyszeć.

-jeśli to sieć orange to mogli się dogadać z TPSA aby puścić ze stacji bazowej poprzez DAC sygnał analogiem za pomocą RSŁA tepsy - w końcu jedna firma.

-telefony stacjonarne z antenką. Jeśli nie jest to drogi aparat DECT to sygnał zanim trafi do kabelka płynie w czystym analogu. Mój radiomagnetofon Sanyo z 1987 kupiony za dolary w peweksie ma zakres

65-74 i 88-108 na jednej skali. Pomiędzy nimi na skali jest 1cm dziura w ktorej Bóg raczy wiedzieć co jest. Kiedyś w okresie "przejściowym" gdy trzeba było jeździć skalą po obu zakresach aby mieć komplet stacji przejeżdzałem oczywiście przez tą dziurę. Często trafiałem na rozmowy telefoniczne mojej plastyczki z parteru (ja mieszkam na 4 piętrze). Od kiedy zdałem maturę (i zlikwidowali dolny UKF) już poniżej 88MHz nie zaglądam. Wtedy ten dodatkowy kanał był przydatny bo miałem plastykę na 8:00 w poniedziałki. Dzięki temu mogłem pospać dłużej kiedy plastyczka dzwoniła do dyrektorki aby odwołać zajęcia z powodu choroby.
Reply to
Zbyszek

O ile pamietam to zostalo to zlamane.

Dzis niepopularne, a jutro byc moze wystarcza dwie stare komorki i komputer. Albo chinczycy zaczna sprzedawac sprzet po 200$.

w sumie zastanawialo mnie kiedys czy karta telewizyjna + szybki pecet nie moglaby nasluchiwac gsmu. Bt848 ma jakies 6mhz po filtrach przetwarzania czyli np zespol 9 pecetow kazdy z karta jakos szybko synchronizowanych moglby pokryc cale pasmo w jedna strone. Szyfr ktorym idzie transmisja jest znany i prosty do zlamania jak pisala jedna z ksiazek z kryptografii. Podejrzewam ze jak cell zejdzie pod strzechy i uda sie go komus z jakims szybkim adc pozenic to gsm bedzie zdecydowanie mniej klopotliwy do podsluchu :-)

Reply to
yorgus

RSŁA jeszcze gdziekolwiek jest na chodzie?

Jarek P.

Jarek P. napisał(a):

No właśnie ponoć tak, i TP S.A. nie śpieszy się z unowocześnieniem.

Reply to
Filip Ozimek

Kurcze, po przeróżnych oddziałach tepsy bywam służbowo na terenie całego kraju i juz od pewnego czasu RSŁA widuję co najwyżej w charakterze zgrabnego stosu ułozonego gdzies pod ścianą i perzygotowanego do wywiezienia. Ale może po prostu jeszcze nie trafiłem na chodzącą i tyle.

Jarek P.

Jędrek napisał(a):

-----------------

TVN ma racje!! Te podsluchy to wina Kaczynskich i slusznie zebrali sie wczoraj na Uniwersytecie Warszawskim autorytety w obronie zagrozonej faszyzmem demokracji..!!

Ale jaja..;)

Reply to
HaMMeR

a moze wiecie gdzie oni wywożą te RSŁA czy to sprzedają ?

Użytkownik "Jarek P." <jarek[kr>

Reply to
aser

trzy problemy widze:

-1800 to juz poza zakresem typowej glowicy

-nosnej brak - typowy odbiornik telewizyjny wymaga troche nosnej zeby mogl odtworzyc sygnal. Ale dorzucic generatorek to nie problem.

-tych 6 MHz to 30 kanalow naraz, przetwornik za tym .. chyba 8 bitow, moze byc problem ze zdekodowaniem, tak powiedzmy na styk ..

Software Defined Radio to jeszcze drogie i troche sztuka dla sztuki, ale sie jednak rozwija ..

aser snipped-for-privacy@spam.poczta.fm> napisał(a):

Z tego co wiem, to jest to zabierane przez firmy zajmujące się utylizacją, jeśli jesteś zainteresowany i wystąpiłbyś o zakup takich złomów, to zapewne by się ucieszyli.

A przy okazji: pisz pod cytatem, a ten przycinaj, pliiz!

Jarek P.

wtedy operatorzy wlacza pelne szyfrowanie (dzis z pewnych wzgledow, prawdopodobnie by ulatwic prace sluzbom specjalnym) szyfrowanie jest dosyc marne.. a wtedy bedzie ciezko..

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Te rozmowy telefoniczne w tv to najprawdopodobniej zasługa naszej kochanej TPSA która w miejscach dla niej niedostepnych montuje tzw. radiowy dostep do lini telefonicznej który jest oparty na analogowej infrastrukturze Centertela. I to wcale nie chodzi tereny wiejskie, u mnie w miescie tpsa zamontowała dostepy radiowe 500m od centrali, prawdopodobnie dlatego że tak wygodniej... Nie posiada to zadnego kodowania ani nie trzeba jak ktos tu pisał odwracać pasma audio. Problemem jest tylko to że czestotliwośc odbioru i nadawania sa przesuniete o 10Mhz. Teoretycznie trzeba by mieć dwa odbiorniki aby słuchać obu rozmówców ale praktycznie niekoniecznie... Zauwazyłem że słychać jednego głosno i wyraznie a drugiego wielokrotnie ciszej, dzieje sie tak za sprawą sprzezenie akustycznego słuchawka -mikrofon i byc moze jakiś przesłuchów w łaczach. W przypadku gdy rozmowa jest z komórką efekt ten nie wystepuje (komórki maja elektoniczne tłumienie echa). Słuchać tego mozna praktycznie za pomoca dowolnego odbiornika obejmującego pasmo 450MHz z modulacja NFM. Ja kiedyś uzywałem do tego starych komórek centertela MAXON i BENEFON. W jednym i drugim przypadku trzeba wprowadzić je w tryb serwisowy . Do Benefona wystarczy podłaczyć do magistrali I2C mała pamieć 24c02 z odpowiednim wpisem. W trybie serwisowym przełacza sie funkcje kodami, jedna z funkcji pozwala na nasłuch pasma, są tez funkcje które uruchamiaja nadawanie na dowolnym kanale.. Z Maxonem sprawa była bardziej skomplikowana , wymagała przeprogramowania Flasha ,a i obsługa była trudniejsza.

Użytkownik "Jędrek" snipped-for-privacy@maila.pl napisał w wiadomości news:f2i3ke$etk$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Reply to
ADAM

Stawiałbym raczej na to, że nie było tam wolnej infrastruktury, zlecenie na instalację radiową dla tepsy raczej nie jest wygodniejszym wyjściem jeśli da się inaczej.

Odpisuj pod cytatem!

Jarek P.

Maciek pisze:

Już niedługo, starzy mają tel w tej "super zaawansowanej" technologii i ostatnio przyszło pisemko, że będą wynieniać terminale (afair kończy sie dzierżawa pasma). Dadzą pewnie coś na gsm'ie zamiast podciągnąć kabelek a ja nadal się będę męczył na linku wi-fi na drobne 10km - ech swołocz! Jakbym mieszkał w środku puszczy białowieszczańskiej to może bym zrozumiał, ale ja mam do centrum Wa-wy 35 km i tylko mnie denerwują.

Reply to
Gregorius