Podłączenie wejść TTL do wskaźników samochodu

Witam wszystkich Mam parę pytań w związku z pogodzeniem wejść TTL z sygnałami w samochodzie. Chcę się wpiąć w kable doprowadzone do kontrolek licznika, oraz wykrywać styk z masą i napięcie w kablu. Dobrze by było, by dało się to zrobić na jednym wejściu przestawiając najwyżej zworkę do konfiguracji. Problemem oczywiście jest 3 stan, czyli wisząca nóżka układu. Pogooglował i znalazłem jeden podobny wątek do mojego, ale nie zupełnie. Poniżej zamieszczam schemat jak ja to widzę:

Zależy mi na niskim poborze prądu w stanie spoczynku i małej powierzchni elementów.

Na schemacie układ jest podłączony do wiązki między licznikiem (kontrolka w liczniku) a stykiem zwierającym do masy. Napięcie 14V występuje tylko przy włączonej stacyjce. Bramka NOT, to zamiennik w symulacji dla 74HCT541 (bufor

3 stanowy).

Tu mam parę pytań i wątpliwości. Czy w przypadku wykrywania zwarcia do masy przełącznika P3 (z kontrolką w liczniku lub bez) wartości rezystorów R1,R2 są prawidłowe i czy zenerka 0,5W wytrzyma? R1 wstawiłem by zabezpieczyć Zenerkę w przypadku drugim, czyli wykrywanie napięcia w kablu.

Sprawdzanie napięcia w kablu chciałem zrobić poprzez wyciągnięcie zworki P2. Wówczas napięcie przez R1 trafiało by do Zenerki. Czy tak można to zrobić?

Czy dużo zyskam na odszumieniu dodając inwerter przed 74541 na bramkach Shmitta? Zenerka i rezystory wystarczająco zabezpieczą wejścia? Wolałbym nie stosować transoptorów.

Pozdrawiam

Reply to
M.

Użytkownik "M." snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:f1imeu$l0c$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Reply to
Desoft

Użytkownik "M." snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:f1imeu$l0c$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Tajemnicza nazwa, można jaśniej?

dałoby się

Tak na wszelki wypadek: bramki trójstanowe to takie co mają trzy stany _wyjściowe_ Stany wejściowe są nadal dwa. Pogooglaj za probnikami TTL, sondami TTL, tam jest rozwiązany problem stanu wiszącej końcówki.

Jak rozumiem układ ma być uniwersalny, przy takim poborze prądu z mierzonej instalacji (7mA) niektóre obwody może to już zakłócać.

Układ wykrywający zwarcie do masy powinien podawać prąd a nie go pobierać. Co będzie jak jakieś urządzenie sprawdzające czy jest zwarte do masy potraktuje prąd pobierany przez Twoje urządzenie jako zwarcie do masy?

Może zrobić układ wejściowy (na tranzystorze/rach?) z poziomami 0-14V a później dokonać konwersji na TTL, jeżeli jest wymagana, bo mam wrażenie że da się zastosować serię 4000.

Reply to
Desoft

Ok, postaram się wyjaśnić dokładniej. Chodziło mi o wskaźniki deski rozdzielczej,tam gdzie jest prędkościomierz i obrotomierz. Nie wiem jak to dokładniej nazwać, na alllegro określają je krótko"licznikiem". Dokładnie chcę się podłączyć pod same kontrolki np. wytarcia wkładek hamulcowych. Ogólny schemat takiej kontrolki jest taki jak na rysunku. Napięcie ze stacyjki -> żarówka 12V -> rzełącznik zwierający do masy. Drugi przypadek jest bez kontrolki w postaci żarówki np. styk w drzwiach auta.

Tak wiem o tym. Mianem "3 stanu" określiłem kawał kabla wiszący w "powietrzu". Zbiera on wszystkie zakłócenia jak antena. To chciałem wyeliminować.

Zaraz to zrobię, dziękuję.

Zgadza się. Ale tu nie będe wpinał się pod komputer, tylko pod zwykłe styki.

Wykrywający zwarcie będzie miał rezystor podciagajacy R1 z którego będzie płynął prąd do masy. Jedyny problem to mały prąd płynący przez żarówkę,R2 i zenerkę, gdy będzie włączona stacyjka. Dla żarówki to chyba problem nie będzie, bo za mały prąd by zaczeła lekko świecić, ale w przypadku podmiany na diody pare mA może ją lekko rozjaśnić. Może dam diode zaporowo po lewej od R2.

No właśnie. Chyba bez diody się nie obędzie.

Chodzi o zmniejszenie prądu wpływającego do układu i podanie na tranzystor? A co z zakłóceniami? Tranzystor może się zmieści, ale zależy mi na małej powierzchni elementów i jakiś układ scalony może być za duży.

Pozdrawiam

Reply to
M.