podejrzeć RS485 ?

Taką mam zagwozdkę... System łączy się z modułami za pomocą RS485. Chciałbym
podejrzeć - co tam jest wysyłane. Nie znam szybkości transmisji, ani
formatu.
Tyle- że na pewno RS485, bo moduły są zbudowane na PIC17C42 + SP483.

No więc zrobiłem sobie konwerter RS232<>RS485, podłaczyłem do PC. Do
poglądania uzywam Docklight V1.6

No - na razie kupa :) Bo, niezależnie od tego jaką sobie ustawię szybkość,
cały czas mam odbiór :)
Z podglądu na oscyloskopie, to za cholerę nie mogę ustalić, jaka jest
szybkość - wygląda mi na to, że coś koło 200 kbit....
Oczywiśćie na PC mogę sobie wybrać tylko do 115200...
Oczywiście - jako że zupełnie nie wiem, co tam leci, to tez nie wiem, czy
widzę śmieci, czy też poprawne dane...

Macie pomysł, jak ustalić szybkość transmisji ? Albo inaczej - jak to w
ogole ugryźć ? Czy za pomocą PC + RS232<>RS485 w ogóle to się daje zrobic ?

pozdr.

Re: podejrzeć RS485 ?

Zmierzyć czas najkrótszego impulsu oscyloskopem (cyfrowym). Potem
spróbować wyłapać jakąś przerwę w transmisji i policzyć ilość bitów w
następnym transmitowanym bajcie (może transmisja jest 9-bitowa?).

Jeśli nie znasz protokołu i nie wiesz co powinno się pokazać na ekranie,
to możesz na początek tak zmieniać prędkość transmisji, żeby się pozbyć
błędów ramki (mtty wyświetla takie błędy).

--
przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

Daje się. Jak nie wiesz co jest wysyłane i z jakimi parametrami to
troszkę jest problem, ale podłącz minimalną liczbę tych modułów, albo
nawet zobacz jak do niczego nie podłączona centralka próbuje nawoływać
moduły - prędzej coś złapiesz.
Powinno wyjśc coś sensownego - nawet z komunikacji centralka alarmowa
<-> moduły rozszerzeń <-> klawiatury z LCD można co nieco podejrzeć -
większość jest zamotana binarnie, ale np. komunikaty do wyświetlenia na
LCD idą jako znaki ascii.

Mirek.

Re: podejrzeć RS485 ?

Zrob cos na FTDI - tam mozna wybrac (prawie) dowolne predkosci.

Nie rozumiem - na oscyloskopie przeciez wszystko widac powinno byc.

uzyc ftdi.

i sprawdzic polaryzacje rs485.

--
Jerry1111

Re: podejrzeć RS485 ?
aaa...no wiedzialem ze mozna liczyc na kolegów :)
Z tym FTDI to cenna rada jest, zwlaszcza ze mam nawet takie cós pod reka
alem nie wpadl na to :)
Oscyloskop jaki mialem pod reka to analogowy badziew, wiec ciezko na nim cos
zobaczyc, ale jeszcze spróbuje z drugim nieco lepszym.

To moze jeszcze jakies uwagi co do softu  ewentualnie ?

pozdr.

Re: podejrzeć RS485 ?

ostatnie Putty ma serial port (nareszcie).

--
Jerry1111

Re: podejrzeć RS485 ?

Na analogu też można conieco zobaczyć;).. pod warunkiem, że uda się
złapać w miarę fajną synchronizację ;)... jak lecą dane jedna za drugą,
to przerwa między kolejnymi słowami wynosi zapewne 1bit, czasem 2,
czasem też 1,5... ale to są raptem 3 możliwości ;)...
Chociaż faktem jest, że zmierzyć to ciężko, ale możesz liczyć na to, że
ktoś nie walnął transmisji z prędkosćią 201,13kbp tylko dał okrągłą
wartość ;)...

Re: podejrzeć RS485 ?

Oby :)

Wg. datasheeta, przy kwarcu 16Mhz te najwyższe szybkosci to :

250 kbit
125 kbit
62.5 kbit
31.25kbit

itp.

w PIC17C42 wzor na szybkosc jest w tym przypadku F / (64*(1+x))
gdzie x może być od 0 do 255, a F=cześtotliwość kwarcu.

no, będę walczył, dzięki za sugestie.

Re: podejrzeć RS485 ?

Możesz mieć jeszcze jeden problem, często w transmisji RS485 używany jest 9
bit, ale nie do określania parzystości tylko do sygnalizowania adresu np.
Jeśli UART w PC ustawisz na 9 bit będziesz dostawał błędy parzystości (bo w
tym przypadku 9 bit sygnalizuje coś zupełnie innego), a jak na 8 bit oto
oczywiście błędy ramki. Dla swoich potrzeb zrobiłem taki podsłuchiwacz na
PIC'u -> z jednej strony mam RS485 (HW uart) i wypycham to do PC po SW uart.

--
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB
Proud to be 100 percent microsoft free.                            op. Tomek

Re: podejrzeć RS485 ?

Walnal. Osobiscie. Wyszlo mi kiedys 125kHz i takie juz w moich laserach
rs485 zostalo.
A okragla wartosc to idzie - ale do podzielnika a nie jako wynikowa
predkosc transmisji ;-)

--
Jerry1111

Re: podejrzeć RS485 ?

Trzeba zlapac synchronizacje na zboczu, i zobaczyc gdzie sie zmieniaja
bity. Nawet analogiem, jesli tylko w miare liniowy i dobrze
skalibrowany da sie to zrobic.
Jesli jest tam transmisja asynchroniczna z bitem start-stop, to
wystarczy ~5% dokladnosci w pomiarze.

Na niektorych chyba jeszcze 230 i 460 .

Daloby sie o ile przypasuje predkosc.

Jak nie przypasuje .. zostaje oscyloskop cyfrowy z duza ramka, albo
podlaczyc pod LPT - tam sie daje probkowac ~1Mb/s, powinno wystarczyc
do analizy.

A - po ominieciu Windowsa i linie dodatkowe [DSR, CTS, RI, DCD] portu
COM [bo RS232 pisac nie bardzo wypada] daje sie probkowac z podobna
predkoscia.