podczerwień

Kamery do monitoringu czesto maja podświetlenie w podczerwieni Czy to taka sama podczerwień (taka sama długośc fali) jak w różnego rodzaju pilotach? Generalnie chodzi o to by coś podświetlić dodatkowo - czy moge zstosować standardowe diowy IR?

Reply to
gsm

Było już parę razy. Ale najpierw napisz co to są wg ciebie standartowe diody IR? Chcesz podświetlić mało widzialnie czy prawie niewidzialnie? Na jaką odległość? Jaki kąt?

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Waldemar Krzok pisze tak:

Też się do tego zabieram. Chcę podświetlić pokój 4m x 3m. Kamera na suficie, patrzy w dół. Ściany białe, pali sie mała lampka. Obraz już czarno biały i zaszumiony ale widać jeszcze kontury twarzy. Chodzi mi o osłabienie widzialnego a dołożenie podczerwieni. Podobno białe przedmioty (np pościel) bardzo smuża i jeszcze bardziej nic nie widać tylko plamy.

Reply to
PiteR

Dobrym rozwiązaniem, acz starym, jest lampa z żarówką i filtrem, na przykład RG850. Tylko draństwo grzeje się zajebitnie. Do oświetlenia pomieszczenia w miarę równomiernie najlepsza jest lampa z "wiadra" LEDów. Płytka 160x100, a właściwie dwie płytki (ze względów mechanicznych). do jednej wstawiasz LEDy do oporu, robisz wsie połączenia, druga jest tylko po to, by druty się nie stykały. Obcinać ich nie wolno, bo się szybciutko spali. Robią one za radiator. Możesz oczywiście wstawić wsie do bloku aluminiowego i przykręcić go mostkami do radiatora, ale to od ch... roboty i cięższe też będzie. W tylnej płytce dużo dziur ma być, za tym wentylator. Diod od 128 do 256 w połączeniu n x (16 diod szeregowo + opornik) równolegle. Zasilanie około 27V (trafo 24V i prostownik + kondzior za tym). Ewentualnie regulator PWM do tego. Bez wentylatora będzie trudno. Jedna dioda na pełnych obrotach wydziela ok. 120-150mW. Całość ok. 40W, a to trzeba gdzieś odprowadzić. Taką lampą oświetlam pomieszczenie 5x5x5 m^3 i jest dość jasno. Używam diod 950nm, bo są praktycznie niewidzialne. Niestety też dla kamery, dlatego taka duża moc. Przy 880nm wystarczy jakieś 30% tego przy CMOSach.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Można by zastosować czujnik pir do włączania, chyba kolega wątkotwórca nie planuje rejestrować nieobecności tylko wręcz przeciwnie :)

Reply to
Padre

A jakby filtr z kamrery zdjąć to 1% ;)

Mirek.

Reply to
Mirek

czarno-białe filtrów nie mają (prawie wszystkie), kolorowe owszem.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@mid.uni-berlin.de...

A pdf do tej kamery masz ? Krzem przy 950nm ma chyba wieksza czulosc niz przy 880. Nieznacznie .. ale wieksza.

Wiec co - optyka tlumi, czy diody znacznie gorsze ?

J.F

Nie mam. O ile mnie skleroza nie myli, to właśnie jakieś 30% w stosunku do

880nm. Mam gdzieś od innej kamery, też CMOS. Tam też tylko procenty są. Jak znajdę to podeślę.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

no coz, jestem raczej przyzwyczajony ze krzem ma ch-ke taka:

maksimum wlasnie przy 950nm, mimo ze jest to fotodioda z gatunku "UV to Near IR: High-UV"
W IR to jest "naturalna ch-ka krzemu" - producent pracuje tu nad czuloscia w UV.

Dnia Thu, 22 Sep 2011 20:11:18 +0200, J.F. napisał(a):

P.S.

"smoothly varying spectral response characteristics"

:-)

W CMOSach fotodiody pracują w paśmie zaporowym (prawie liniowa ch-ka w dużym zakresie intensywności) czyli praktycznie jako kondensatory, fotodiody "luzem" pracują na ogół w paśmie przewodzenia.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

W dniu 2011-09-21 22:22, PiteR pisze:

To ja sie podepne. Mam kamerke internetowa z wbudowanymi diodami bialymi (5mm, 6 szt.), ktore zupelnie nie spelniaja swojej funkcji, bo tak raza w oczy, ze sie nie da na klawiaturze pisac. Pomyslalem, ze moze by je zastapic diodami IR. Odleglosc do obiektu oswietlanego w przedziale

50-100cm. Da rade cos takiego zrobic? Jakie diody byscie polecili? Nie musza byc jakies super-high-end ;) Bardziej chodzi o zabawy z lutownica i eksperyment.
Reply to
venioo

SFH484 i SFH485. W większych reflektorach mieszanka, w małych zależy od pola oświetlenia. Z większej odległości mała powierzchnia -> SFH484, mała odległość większa powierzchnia -> SFH485.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

W dniu 2011-09-22 23:08, Waldemar Krzok pisze:

Moze to bedzie glupie pytanie, ale na codzien nie zajmuje sie elektronika. Czy do zabawy (zamiast wspomnianych) moze wystacza takie diody?

tansze

Reply to
venioo

Nadadzą się. Do zabawy na pewno. Ale będą jakieś 10-20x słabsze od tych, które podałem. No i są na 940nm. Bardziej niewidzialne, ale też berdziej poza czułością kamery. Jak kolorowa, to pewnie nic nie będzie widać, chyba, że zdejmiesz filtr.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

I to daje taka roznice ? Na moj gust to raczej jakis filtr interferencyjny :-)

Poza tym te ch-ki dla fotodiod co podawalem, to mysle ze przy spolaryzowaniu zaporowym ... hm, a moze nie - Vr max 5V, parametry nawet przy 0V, a wykresy pokazuja jak to prad ciemny rosnie.

Ale Hamamatsu ma rozne fotodiody, mozna spojrzec i w pin :-)

J.F

Użytkownik "venioo" snipped-for-privacy@onet.eu napisał w wiadomości news:j5g7j4$h6q$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Jak białe rażą to rozumiem, że podczerwone też będą świeciły w oczy, tylko nie będzie widać. Kilka lat temu sprawdzałem jak się zachowują poszczególne diody IR + odbiorcze w sensie Iwy/Iwe i opóźnień przy przenoszeniu prostokąta. Nadawczą umieszczałem przed sobą na biurku po prawej skierowaną w lewo, a odbiorczą po lewej. Patrzyłem na to co robię, ale zawsze z pozycji co najmniej 45 stopni od jej osi optycznej. Zasilałem ją prądem 50mA DC lub prostokąt. Po dwóch dniach takich eksperymentów zaczęły mnie szczypać oczy. Przeszło mi dopiero po kilku kolejnych dniach bez eksperymentów IR. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Może nie dokładnie "ta sama" ale można zastosować zwykłe diody IR ,aczkolwiek ich skuteczność "świecenia" jest niższa. Te w kamerach najczęściej mają wyższą emisję.

Pozdrawiam Marek

Reply to
robo_maniak

Ważna jest też długość fali i kąt promieniowania.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok