Początek przygody z PLD

Hej!!

Chciałbym się zacząć bawić logiką programowalną :)... . Na studiach nam o tym coś napomknęli :P... . Niestety, uczą nas głównie o standardowych TTLach, bo to przecież szczytowe osiągnięcie techniki, więc o reszcie póki co muszę pouczyć się sam. Naturalnie, w dalszym toku studiów zapewne będę miał więcej o nowoczesniejszych układach cyfrowych... no ale przejdźmy do rzeczy :)... Moglibyście coś polecić? Jakimi układami się zainteresować, żeby nie wydawać majątku na każdego scalaka, żeby się dało toto samemu wlutować lub wsadzić w podstawkę... przydałby się prosty programator (ISP) no i jakieś darmowe oprogramowanie... co możecie mi polecić?? ;>;>...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Konop:

[...]

podobny list pojawia sie raz na miesiac :) moja rada jest zawsze taka sama: sciagnac ze strony altery darmowy quartus lub xilinxa rowniez darmowy ise, kupic ksiazke o vhdl lub verilog [badz obie] i na kilka miesiecy masz zajecie z poznawaniem narzedzia, jezyka i budowy pld/fpga; symulator wbudowany w quartus/ise pozwala sprawdzic napisany kod lepiej niz jakies lampki podlaczone do fizycznego ukladu; jak juz bedziesz umial stworzyc cos sensownego, to przyjdzie czas na rozgladanie sie za hardware;

JA

Reply to
JA

Fajnie, tylko jest jeden problem :/... . Jak z dostępnością takich układów?? Bo dobra nauka to połączenie wiedzy z praktyką. Nie chciałbym się więc uczyć czegoś, co będę mógł zastosować tylko w bardzo drogich układach, których na dodatek nie będę w stanie samodzielnie w układzie zamontować :)... . Problem jest złożony, dlatego prosiłem grupę o pomoc :)... . Jakbyś mógł wskazać w miarę łatwo dostępne i tanie układy programowalne, które będę mógł za pomocą tych narzędzi programować, to będę wdzięczny :)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

xilinx i altera to najpopularniejsze uklady na rynku, razem maja pewnie okolo 90% udzialu;

jeszcze raz powtorze - jesli jestes poczatkujacy, to znacznie wiecej sie nauczysz sprawdzajac to, co napisales symulatorem, niz mrugajac diodami w prawdziwym hardware; oba narzedzia pozwalaja nie tylko skompilowac i przesymulowac kod vhdl czy verilog, ale rownierz 'zajrzec' do wnetrza fpga, pobawic sie roznymi ustawieniami kompilacji, zrozumiec jak sie przeklada styl kodowania na ostateczne uzycie zasobow kostki; jak sie nauczysz jezyka, zrozumiesz architekture fpga to bez wiekszego problemu bedziesz mogl pracowac z ukladami innych producentow i z innym srodowiskiem programowania;

najmniejsze kostki tych firm zaczynaja sie od kilkunastu $;

ja mam slabe rozeznanie, nie robie nic amatorsko, a w pracy cena fpga nie gra roli; ale tanie uklady to max, max II, acex -> altera, spartan -> xilinx;

JA

Reply to
JA

Zdaję sobie z tego sprawę. Niestety, nie zawsze znajduje to odbicie w przypadku sprzedaży detalicznej :)... . Weźmy na przykład takie TME. Xilinxa są 3 układy:

jeden:
- dużo :P
Z tąd wynikało by, że najlepiej się zająć układami GAL :P... . Łatwo dostępne, tanie, w "zjadliwych" obudowach :)... . Ale na grupie raczej nie były polecane, dlatego właśnie pytałem :)... .

Na pewno :)... . Ale jeśli mógłbym się nauczyć czegoś, co za jakiś czas będę w stanie wykorzystać w praktyce (w zakresie hobbystycznym), to z chęcią bym skorzystał :)... .

Oki, poszukam jeszcze, choć w znanych mi sklepach - ciężko jest coś z tego dostać :(... . Widać, będę musiał pójść na kompromis jakiś jak zwykle, ale dzięki za cenne uwagi :)... .

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Konop napisał(a):

Xilinx -> Kamami ALtera ->Jawi

Małe kostki kosztują po kilkanaście PLN - chyba niezbyt drogo jak na początek a odpada Ci problem skomplikowanego programatora - wystarczy interfejs JTAG. I to na tyle :-)

Reply to
badworm

sprawdz co porownujesz z czym, bo gale to

8-16 flip-flopow i ekwiwalent kilkudziesieciu bramek; to takie hulajnogi w swiecie programowalnej logiki; a poza tym, uporczywie nie chcesz zrozumiec 'przeslania' tego, co do ciebie pisze;

piszesz, zes student i chcialbys sie czegos nauczyc - wiec ci odpowiadam, ze jako poczatkujacy nauczysz sie wiecej i lepiej piszac na poczatku proste, potem bardziej rozbudowane algorytmy i sprawdzajac je na symulatorze, niz lutujac gala i zapalajac nim diody; i bez kosztow, bo oba programy sa do sciagniecia; nawet pdf do vhdl czy verilog mozesz sciagnac z sieci;

jak juz z grubsza bedziesz wiedzial, co to takiego ta programowalna logika, to bedziesz sie mogl zastanawiac nad wyborem konkretnych pld;

a swoja droga - co to za uczelnia, na ktorej czas stanal na ttlach ?

JA

Reply to
JA

Nie mówie, że czas stanął na TTLach :P... . Ale faktem jest, że tym układom poświęciliśmy najwięcej czasu :D... . Nauczyliśmy się schematów zastępczych wyjść i wejść dla serii standardowej, a w laboratorium ciągle są wykorzystywane moduły ze standardowymi TTLami :)... . Na dalszych latach na pewno zapoznają nas z nowszą techniką :P... . Ale ja po prostu jestem taki troche do przodu ;p;p... a co do Twojego pytania - chodzi o Politechnike Śląską, wydział Automatyki Elektroniki i Informatyki oczywiście :)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop