PobĂłr energii/mocy

Zastanawiam się właśnie jak jest z tym poborem energii/mocy. Pobieramy de
facto energię. Moc to
energia pobrana w określonym czasie. Czy zatem poprawne jest określenie
"pobĂłr mocy"?

Re: PobĂłr energii/mocy

Oczywiście tak. Analogicznie jest poprawnie mówić "pobór prądu". Choć w
największej mierze jest to utarty wybór konwencji.
--
Jacek

Re: PobĂłr energii/mocy

Nie jest poprawne. Mocy się nie pobiera. Pobiera się energię z pewna mocą.
Chyba, że masz na myśli moc 45%. Wtedy po pobraniu tej mocy zyskujesz
energię.

Remek

Re: Pobór energii/mocy

Nie wiem czy wypowiadasz się jako energetyk czy jako językoznawca.
Określenie pobór mocy jest poprawne i stosowane w dokumentach jak np:
Ustawa Prawo energetyczne.
"3. Ograniczenia w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej lub
ciepła polegają na:
1) ograniczeniu maksymalnego poboru mocy elektrycznej oraz dobowego
poboru energii elektrycznej"
Jak widać pobór mocy oznacza po prostu obciążenie sieci odbiornikami o
jakiejś zadeklarowanej mocy, choć oczywiście wiadomo, że pobiera się
energię. Możesz oczywiście uważać ze to urzędniczy bełkot ale SJP PWN
uznaje to pojęcie za prawidłowe.

Re: PobĂłr energii/mocy

Pójdźmy dalej. Prądu się nie pobiera tylko ładunek z pewnym prądem.
P.G.

Re: PobĂłr energii/mocy

Zaczynam dochodzić do przekonania że termin "pobór mocy" jest jak najbardziej
uzasadniony.

Pobór energii oznacza energię pobraną przez odbiornik. Natomiast pobór mocy
oznacza energię pobraną
przez odbiornik w określonym przedziale czasu i takim sensie ten termin jest
uzasadniony.

Re: Pobór energii/mocy

Własnie że odwrotnie, pobór mocy oznacza moc pobieraną przez odbiornik.
Natomiast pobór energii oznacza moc pobraną przez odbiornik w określonym
przedziale czasu.

Re: Pobór energii/mocy
Użytkownik "wilkxt"  napisał w wiadomoœci

Tak z czysto semantycznego punktu widzenia, to nie wiem - pobor mocy,
czy moc poboru energii :-)

Ale pobor mocy, pobor wody w m/s, pobor wegla w kg/s - to sie juz
chyba u nas zadomowilo :-)

J.

Re: Pobór energii/mocy

A także pobory w wysokości 4200 na miesiąc.

Ja tu niżej podpisany
W myśl pożytku ze mnie w mieście
Re: Pobór energii/mocy
Użytkownik "Jarosław Sokołowski"  napisał w wiadomości

Czym mi wlasnie uswiadomiles niewlasciwosc mojego wczesniejszego
podejscia.

To ciagle jest pobor jakies ilosci (m3, kg, pln) w wymienionej
jednostce czasu.

Wiec pobor 10kJ/s tak, ale pobor mocy 10kW ... niezbyt, tak jak nie
masz poborow 30zl/h :-)

J.

Re: Pobór energii/mocy

Waty i dżule na sekundę, to tylko różne wyrażenie tej samej jednostki.
Nie ma co zbytnio przywiązywać się do takich zapisów. Przyspieszenie
określa się w metrach na sekundę kwadratową -- a kto widział kwadratowe
sekundy? Można też pobierać dane z prędkością 3,14 bita na sekundę,
choć ta liczba ma się nijak do fizycznego procesu transmisji danych.

Bo nie jestem ajentem na parkingu. Gościu, co stoi na placu, może
akurat tyle pobierać w ciągu godziny.

Odpływają pociągami,
Potem żenią się z żonami.
Re: Pobór energii/mocy

A sekundy widziałeś?

Prędkość ta nabiera znaczenia po np. 100 sekundach ciągłej transmisji.
Rozumiem że wtedy fizycznie nie przesłano 314 bitów.

Re: Pobór energii/mocy

A bo to raz? Czas jest jak najbardziej obserwowalną rzeczą. Podział na
jednostki także łatwo zobaczyć. A sekundę kwadratową już nie. Widziałem
również metr, metr kwadratowy i metr sześcienny. Ale metra do czwartej
potęgi jak do tej pory nie. Mogę tylko próbować go sobe wyobrazić, jednak
wcześniej muszę coś wypić. Ale to i tak idzie łatwiej niż wyobrażanie sobie
sekund kwadratowych (trzeba wypić więcej i mocniejszych rzeczy).

Nic podobnego. Upływ czasu nie nadaje tu niczemu znaczenia, a sam proces
widać już po 319 milisekundach, kiedy przetransmitowany jest pierwszy bit.

To jest zupełnie normalne określenie prędkości tranmisji, tylko liczba
wygląda na "podejrzaną", zwłaszcza dla kogoś, kto na siłę szuka
reprezentacji fizycznej jednostek. Dla odmiany w poprzednich przykładach
liczby były w porządku, a jednostki "podejrzane".

Re: Pobór energii/mocy

Kompletnie się nie zgadzam!

Pobór energii może występować w dowolnym czasie. Moc to energia odniesiono do
czasu!

Re: Pobór energii/mocy

Się odniosę do wszystkich wypowiedzi, bo według mnie każda jest półprawdą.

Wypowiedź 1.
Według mnie OK, ale pod warunkiem rozumienia słowa pobór jako czegoś
wykonanego w jakimś czasie, a nie dokonywanego chwilowo w danym momencie.

Energia pobrana w określonym przedziale czasu nadal jest energią, a nie
mocą.
Dopiero jak ją podzielimy przez czas to dostaniemy _średnią_ moc pobieraną w
tym czasie.

Wypowiedź 2.
Według mnie OK.

Według mnie nie ma czegoś takiego jak pobrana moc w przedziale czasu
(pobierana cały czas w przedziale czasu mogła by być).
Moc można tylko pobierać (w danej chwili), albo pobierać (cały czas) przez
jakiś czas, ale nie można w jakimś czasie pobrać ileś tam mocy.
Natomiast energia to nie moc pobrana w jakimś czasie tylko całka z mocy
pobieranej w tym czasie.

Wypowiedź 3.

A ja się na 50% zgadzam ;-)
Moc _średnia_ to pobrana energia podzielona (bo nie wiem czy odniesiona
oznacza podzielona) przez czas.
Moc (w danym momencie)  to pochodna pobranej energii po czasie.

A cała dyskusja przypomina mi kawał o fizyku doświadczalnym, fizyku
teoretyku i matematyku wjeżdżających razem do Holandii.
P.G.

Re: Pobór energii/mocy
wykonanego w jakimś czasie, a
tym czasie.