Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?

Panowie, szybka pomoc pilnie potrzebna: jest sobie dość spora płytka
piezo, mająca w sumie trzy elektrody: spód, wierzch i dodatkowa elektro
da pośrodku. Jak to podłączyć dla uzyskania najlepszych efektów?
Efekty mają się sprowadzać do tego, że ma być głośno i doś
ć duża częstotliwość akustyczna (>10kHz), do napędzania tego dy
sponuję prostokątem i przeciwprostokątem.

J.

Re: Płytka piezo od syreny - jak po dłączyć?
chyba po prostu - góra i dół podłączona do sygnału w fazie i
przeciwfazie. Trzecia środkowa elektroda niepodłączona.

Zresztą może sobie po prostu podłączyć eksperymentalnie pod dowolne 2
elektrody, ale chyba góra/dół będzie najgłośniej.

Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?
W dniu piątek, 27 września 2013 20:42:12 UTC+2 użytkownik sundayman n
apisał:

To jest dość logiczne, ale ta trzecia elektroda mnie właśnie lekko
zdziwiła, bo nie za bardzo rozumiałem, do czego ona. W międzyczasie z
nalazłem schematy takich piszczków, to są proste generatorki na jedny
m tranzystorze, ta trzecia elektroda jest źródłem sprzężenia zwro
tnego dla generatora. W sumie to bardzo cwane rozwiązanie, sama płytka
odpowiada za częstotliwość oscylacji, więc całość pracuje dok
ładnie w rezonansie płytki niejako z urzędu :)

U siebie tą trzecią elektrodę zwarłem z resztą wierzchu - to tak
dla potomności, gdyby ktoś szukał podobnej informacji.

Dzięki za odpowiedź.

J.

Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?
W dniu piątek, 27 września 2013 21:37:55 UTC+2 użytkownik Jarek P. na
pisał:
[...]

Podziel się tymi schematami ze sprzężeniem.

Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?
W dniu piątek, 27 września 2013 21:47:52 UTC+2 użytkownik kogut...@gm

Nie zostawiałem ich sobie, znalazłem góglem, pokiwałem głową i
wyłączyłem. Poszukaj.

J.

Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?

Tak więc już znalazłeś rolę trzeciej elektrody. Można jej użyć,
obowiązku nie ma :)
Jeśli o głośność chodzi można się jeszcze wspomóc indukcyjnością
równolegle z piezo, a pobudzać krótkimi impulsami, zamiast 50%
prostokątem. No i oczywiście dobrać tranzystor z odpowiednio wysokim
Uce, żeby "para szła w gwizdek", nie w krzem :)

Tu kilka przykładów
http://cladlab.com/electronics/components/piezos

--
DJ

Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?

jnością

Dzięki za tego linka. Urządzenie co prawda już zrobione, piszczy sobi
e i nawet wygląda na to, że skutkuje (od dwóch nocy kuna mi po dachu
nie biega), ale jedna rzecz mnie zaintrygowała: ten link podaje sposób
z kluczowaniem piezo z równolegle dołączonym dławikiem. Super, ide
ę rozumiem.
Ja zasilam swoje piezo w mostku, sterowanym prostokątem i przeciwprostok
ątem, rolę bufora między piezo a procesorem pełni L293 (akurat by
ł pod ręką). Dorzucanie równoległego dławika w takim układzie
 nic nie da (nic dobrego w każdym razie) ale zastanawiam się, która w
ersja da lepsze efekty: czy taka prosta z dławikiem (mogę dać całki
em duży, miejsce jest), czy ta moja z mostkiem.

Piezo mam z fabrycznego wyjca 110dB, w jego oryginalnej obudowie, tyle, ż
e nie pracuje już w swoim rezonansie mechanicznym (generuję dźwięki
 losowo z zakresu 12-25kHz), więc nawet przy niższych częstotliwośc
iach (niż 12kHz) jest dużo ciszej, niż to wyło z oryginalną elekt
roniką, ale to zrozumiałe.

J.

Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?

Sprawdź empirycznie :)
A teoretycznie rozważając - która wersja da Ci wyższe napięcie na piezo?
Natomiast dławik powinien być dobrany do piezo, za duży też nie będzie dobrze.

--
DJ

Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?
W dniu niedziela, 29 września 2013 12:14:28 UTC+2 użytkownik DJ napisa
ł:

�sze napi�cie na piezo?

Empirycznie już nie sprawdzę, trochę mi się nie chce ściągać
ustrojstwa z dachu :)
Pytam, bardziej "na przyszłość".

J.

Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?

Z dławika możesz uzyskać na przykład 100Vp-p.

Natomiast zastanawia mnie czy taki piszczek będąc uciążliwym dla
szkodnika-futrzaka, nie jest uciążliwy dla reszty otoczenia? Nie
przeszkadza Ci spać?

--
DJ

Re: Płytka piezo od syreny - jak podłąc zyć?
Użytkownik DJ napisał:
[..]

Przy tych częstotliwościach co podał to nie, psy mają za to przerąbane.

--
AlexY
Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?

Znaczy.... taką szpilę pewnie zobaczę na oscyloskopie. Ale jaką ene
rgię ona będzie niosła?
Z ciekawości sprawdzę to przy najbliższej okazji empirycznie, dławi
k jakiś się znajdzie,:)

W domu go po prostu nie słychać, mury tłumią wysokie częstotliwo
ści dostatecznie. Trochę go słychać jedynie w pokoju nad którym j
est na dachu to ustrojstwo, ale ten pokój z racji podstawowej przyczyny b
udowy urządzenia i tak jest póki co wyłączony z użytkowania i zam
knięty na głucho, więc nie ma problemu.
Na zewnątrz natomiast słychać toto dość wyraźnie na całej pos
esji (również po drugiej stronie budynku, na ulicy, ale tam trzeba si
ę już naprawdę uwaznie wsłuchiwać), ale nie jest to dźwięk pr
zeraźliwy, tak jak np. przy syrenie alarmu, raczej rejestrowany gdzieś
w górnych granicach słyszalności cichy pisk.

Pies sąsiada póki co nie wyje do księżyca, czy reaguje jakoś inac
zej - nie wiem. Koty dochodzące, widziałem, jak w momencie włączani
a się urządzenia zamierają bez ruchu i była to jedyna ich reakcja.
Kuna zaś - za wcześnie, żeby coś powiedzieć, ale dwie noce odką
d to urządzenie pracuje nie hasała po dachu, wyłożone na dachu pod
dachówką przysmaki leżą nadal (wcześniej takie rzeczy znikały o
d razu).

J.

Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?
Hello Jarek,

Ipeak^2*L/2

 RoMan
Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?

Jak ma byc glosno - to doprowadzic do transformatora i zrobic 100V.

J.

Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?
W dniu piątek, 27 września 2013 23:09:09 UTC+2 użytkownik J.F. napisa
ł:
[...]

tak samo ważny jeśli nie ważniejszy od napięcia jest kształt komo
ry w jakiej zamontowana jest płytka.

Site Timeline