płytka drukowana na szybko

Czy ktoś z was zna jakąś dobrą metodę na szybkie wykonanie prostej
płytki drukowanej? Nie mam w tej chwili pod ręką ani drukarki laserowej,
ani papieru kredowego, tak więc termotransfer nie wchodzi w grę. Płytka
jest relatywnie prosta, bez elementów SMD i cieniuteńkich ścieżek.

Próbowałem nakreślić ścieżki za pomocą markera niestety nie pokrył
płytki w 100% i gdzieniegdzie miedź została przetrawiona. Pole masy
przypomina sito jeśli spojrzeć pod światło. Dawno temu, gdy chodziło o
prostszy projekt używałem pędzelka i emalii, tutaj jednak to zbyt
"toporne" rozwiązanie.

Jakieś inne pomysły? Może zwyczajnie powinienem użyć innego markera?
Tudzież odpowiednio "przygotować" płytkę lub rysować więcej razy, z
kilkugodzinnymi przerwami pozwalającymi tuszowi całkiem wyschnąć?

Re: płytka drukowana na szybko

Kupic marker olejowy np: czarny edding 792 o gr. koncowki 0.8mm. Powinien
byc dostepny w kazdym dobrym sklepie papierniczym - koszt ok 8zl.
Podejrzewam ze za to samo w elektroniku zaplacisz conajmniej 2x tyle...
Szybko schnie - kilka min.(ja klade na oprawce lamki halogenowej 20W),
pomalowane sciezki odporne na trawienie, marker szybko usuwa sie po
trawieniu przy pomocy  drobnego papieru lub rozpuszczalnikiem.

Pozdrawiam
KM

Re: płytka drukowana na szybko
Marker olejowy się sprawdził. Idealnie pokrył laminat tam, gdzie
potrzeba. Dla pewności (pamiętając doświadczenia z poprzednim markerem i
przeżartymi ścieżkami) duże powierzchnie (masa i plus zasilania)
pokryłem dodatkową warstwą. Jak się wydaje zupełnie niepotrzebnie.
Ładnie wytrawiło to co trzeba nie ruszając ścieżek

Zdaje sobie sprawę, że termotransfer jest niezastąpiony i daje o wiele
bardziej profesjonalnie wyglądające PCB. Niemniej jak mówiłem chwilowo
nie mogłem skorzystać z tego dobrodziejstwa nowoczesnej techniki, a
czasem nawet łatwiej ręcznie nakreślić tych kilka linii łączących otwory
w laminacie niż bawić się w Eagle, a potem jeszcze żelazkiem. ;)

Re: płytka drukowana na szybko
Użytkownik "Atlantis"  napisał...

Jakiego konkretnie mazaka użyłeś?

Pozdrawiam
Maciek

Re: płytka drukowana na szybko

Zapas płytek uniwersalnych. Coś w tym guscie:

http://www.cyfronika.com.pl/um61.htm

Re: płytka drukowana na szybko

A da sie to lutować ? Miałem ze 4 płytki (dokładnie te z linka) i ni cholere
nie chciało się to zwilżać cyną.

--
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB
Proud to be 100 percent microsoft free.                            op. Tomek

Re: płytka drukowana na szybko

Przyznaje, że nie używam ostatnio płytek Cyfroniki. Mam inne źródło
tańszych płytek o identycznym pomysle (dużo nie połaczonych dziurek).
Akurat Cyfronika jest chyba bardziej znana więc dlatego link. Dawno
(jakieś 3 lata temu) płytki lutowały się pieknie.

Re: płytka drukowana na szybko
In the darkest hour on Thu, 24 Dec 2009 23:22:10 +0100,
cholere

Moje starsze płytki trzeba było troszkę "podsmażać" cyną z kalafonią,
po tym zabiegu lutowały się równie pięknie.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:237B ]
[ 13:28:12 user up 12297 days,  1:23,  1 user, load average: 0.09, 0.95, 0.12 ]

Re: płytka drukowana na szybko
Znam. Proste pB3%ytki bardzo dobrze maluje siEA% strzykawkB1% z igB3%B1. I=
gB3%EA
trzeba pozbawiE6% ostrza i dobrze stEA%piE6% krawEA%dzie aby siEA% gB3%adko
B6%lizgaB3%a po miedzi. W strzykawce, z boku, w poB3%owie jej dB3%ugoB6%ci
trzeba zrobiE6% maB3%y otworek, przez ktF3%ry bEA%dzie do strzykawki wchodz=
iB3%o
powietrze (podczas malowania bEA%dzie ubywaE6% lakieru). Otworek robimy z
tej strony aby byB3% u gF3%ry gdy strzykawkEA% kB3%adziemy na stole... no b=
po co miaB3%by siEA% wtedy lakier wylewaE6%. Podczas malowania tB3%oczek
strzykawki musi byE6% powyBF%ej otworka. Do malowania najlepszy jest
lakier do skF3%r wystEA%pujB1%cy w drogeriach pod nazwB1% "Wilbra". MoBF%na=
 teBF%
uBF%yE6% dowolnego innego lakieru nitro. WaBF%ne aby miaB3% kolor kontrasto=
wy
w stosunku do miedzi. W pB3%ytce najpierw robimy otworki, potem pB3%ytkEA%
czyB6%cimy papierem B6%ciernym, odtB3%uszczamy. NastEA%pnie oB3%F3wkiem ry=
sujemy
sobie na miedzi ukB3%ad B6%cieBF%ek (podczas malowania nie ma czasu na
namyB6%lanie siEA%). NastEA%pnie malujemy pady wokF3%B3 otworkF3%w. Jak la=
kier
podeschnie malujemy B6%cieBF%ki. GruboB6%E6 pokrywy lakierowej zaleBF%y od
gEA%stoB6%ci lakieru i szybkoB6%ci przesuwania igB3%y. Gdy lakier jest za
gEA%sty trzeba go rozcieF1%czyE6%. Gdy jest za rzadki moBF%na malowaE6%
trzymajB1%c pB3%ytkEA% i strzykawkEA% ukoB6%nie. GruboB6%E6 B6%cieBF%ek za=
leBF%y rF3%wnieBF%
od B6%rednicy igB3%y co jest oczywistB1% oczywistoB6%ciB1%. Przed trawienie=
moBF%na skalpelem zdrapaE6% lakier z miejsc gdzie siEA% wbrew naszej woli
rozlaB3% ;)
Powodzenia!

Re: płytka drukowana na szybko
Witam
Ja tylko chciałem dodać, że zaniechanie termotransferu to po prostu
pomyłka. Już straciłeś czas na próby z pisakiem.
Papier kredowy w jakiegoś pisma.Ale bez czegoś co daje toner, czyli
drukarka laserowa lub ksero niestety się nie obejdzie.
Nie ma przypadkiem sąsiad/kolega?
EM

Re: płytka drukowana na szybko
Wygląda na to, że EM się na termotransferze zna. To może będzie tak uprzejmy
i mi nieco wyjaśni. Drukarki mam, żelazka nie używam bo zamiast trójkąta
niestabilnego mam stabilne powierzchnie, kuchenka z dodatkową płaską płytą z
regulowanym zasilaniem, wulkanizator elektryczny, ewentualnie piec
hartowniczy, który na niższe temperatury też dogrzeje. YPotrafię nawet
przepuścić kartkę dwa razy i toneru jest wystarczająco dużo. Problem w tym,
że do blachy mosiężnej jakoś się słabo dokleja. Jest szlifowana papierem
włóknem ściernym, myta acetonem. W niektóre papiery toner potrafi się wgrzać
na płasko jak druk, a do blachy nie chce. Przez papier polimerowy widać
nawet kiedy toner jest już dogrzany, a jeszcze nie rozlewa. Staje się wtedy
świecący. Może to wina toneru alco jeszcze czego.
Pozdrawiam

Re: płytka drukowana na szybko

Witam
Dużych doświadczeń to ja nie mam. Po prostu z konieczności kiedyś rysowałem
jakimiś pisakami, strzykawkami, grafionami - ogólnie porażka. Przez wiele
lat nie robiłem wcale płytek samodzielnie, a gdy po latach pojawiła się
metoda temotransferowa znowu zacząłem robić płytki, głównie proste
prototypy. I metoda jest ogólnie rewelacyjna jeśli chodzi o jednowarstwowe
płytki.

Spróbuj postępować zgodnie z opisami w sieci.
Czysty (niedotykany) papier kredowy (kredowany), czysty laminat. Może
traktujesz go zbyt grubym papierem ściernym. U mnie żelazko się dobrze
sprawdza, do tego wałek gumowy. Wiele osób używa przerobionego laminatora z
podniesioną temperaturą pracy. Może stosujesz zbyt niską temperaturę.
--
Pozdr
EM

Re: płytka drukowana na szybko

Wiele płytek zrobiłem tą metodą, z jedną różnicą. Nie robiłem dziurki w
strzykawce, a zostawiałem tak z połowę objętości powietrza, a położeniem
tłoczka regulowałem ciśnienie i tym samym prędkość wypływu lakieru.
Cofnięcie tłoczka wyłącza malowanie.

Tylko mam jedno pytanie - jakoś ostatnio szukałem Wilbry w paru sklepach i
nie znalazłem. Czy to jest jeszcze dostępne? Jak nie to co w zastępstwie?

Krzysiek Rudnik

Re: płytka drukowana na szybko

Są mazaki z lakierem nitro lub olejnym. Cieńkie.

Pozdrowienia. Krzysztof z TychĂłw.

Site Timeline