Płyta główna w komputerze - padła

Witam,

po przełożeniu płyty głównej do innej obudowy (i przy okazji sprawdzeniu innego procesora - celeron 2,8 GHz) moja płyta główna odmówiła posłuszeństwa. Jedyny objaw to ciche "cykanie" zasilacza (bez względu na to czy procesor jest zainstalowany czy nie oraz czy jest to ten czy inny zasilacz). Płyta to Gigabyte GA-8S655FX Ultra.

Chciałbym spróbować oszacować co się zespuło, ale nie wiem od czego zacząć. Wszystko wygląda ok, koncensatory całe i nie spuchniete, żadnych widocznych oznak awarii :(

Czy ktoś zechciał by mi pomóc?

Pozdrawiam Krzysztof

Reply to
Sendip

Witam!

"> po przełożeniu płyty głównej do innej obudowy (i przy okazji sprawdzeniu

U mnie juz trzecia taka awaria, po prostu plyta nie wstala. Oczywiscie Gigabyte, tylko ja mialem 7VT600-rz. Niestety tylko do oddania do serwisu.

Nie wiem czemu, ale strasznie lubia tak robic Gigabyty:)

Reply to
wchpikus

Sendip pisze:

zacząłbym od wyjęcia płyty z obudowy i uruchomienia jej "na gazecie" nic nie kosztuje

Reply to
Roman Rogóż

Witam!

Niestety nie uruchomi, choc dobrze zycze. U mnie czy byl procek czy nie, grafika to samo, pamiec tez nie miala wplywu. Reset bios-u nie pomagal, moze jakby wlazyc nowy bin to by pomoglo, niestety lutowany. Pozdrawiam i powodzenia

Reply to
wchpikus

Użytkownik "Sendip" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:flh95k$j93$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

A wyjmij baterie od plyty i zostaw na 2 dni plyte bez bateri.

Reply to
myrkysfara

Witam

Użytkownik "Roman Rogóż" snipped-for-privacy@rrr.com napisał w wiadomości news:fli5f4$p50$ snipped-for-privacy@srv.cyf-kr.edu.pl...

Tak tez zrobiłem. Po zaobserwowaniu "cykania" zasilacza zacząłem się temu przyglądać, poodpinałem kolejno wszystko, łącznie z procesorem. "Cykanie" objawia sie także spadkiami obrotów wentylatora synchronicznie z cykaniem. Częstotliwość tgo cykania to ok 1,5 do 2 razy na sekundę (nie zmierzyłem dokładnie bo n ie odpalam płyty na dłużej niż kilka sekund. Wiatraczek od chłodzenia układu AGP rusza na sekunde i zatrzymuje sie na stałe.

Pozdrawiam Krzysztof

Reply to
Sendip

Sendip pisze:

mierzyles napiecie czy nie przysiada moze gdzies transil na wejsciu padl i jest zwarcie??(to tylko przypuszczenia)

Reply to
Raven

wymienione obiawy ("cykanie" zasilacza) jednoznacznie wskazuja ze plyta zwiera, ktoras z lini zasilajacych do masy. Moze byc to uszkodzony transil jak juz wczesniej wspomniano. zadne wyjmowanie baterii nie pomoze.

c.

Reply to
cez

witam,

rzeczywiście - nie mam sensownego miernika ale nawet na moim widać, że napiecie "pływa". pływa zarówno 12V jak i 5V.

Zmierzyłem na końcach czegoś co wygląda jak transil (wygląda trochę jak niektóre diody: czarny walec - o śrdnicy 2mm i długości ok 7mm bez żadnych oznaczeń. link do zdjęcia poniżej:) ale tam stoi 5,4V na obu końcach i ani drgnie. Po odłączeniu zasilania sprawdziłem miernikiem na zwarcie pomiędzy wyprowadzeniami. zwarcie jest w obie strony i to chyba nie jest dobrze. Nie wiem jak to sprawdzić czy jest zepsuty.

pod adresem:

jest zdjęcie fragmentu płyty z rzeczonym elementem. Czy to transil? Jak go sprawdzić?

Pozdrawiam Krzysztof

Reply to
Sendip

Sendip pisze:

mi przy tym puncie widzenia wyglada to bardziej na feryt

Reply to
Raven

Sendip pisze:

zrob te zdjecie "po ludzku" bez flesza i w trybie makro

Reply to
Raven

zrob te zdjecie "po ludzku" bez flesza i w trybie makro

zdjęcia mają po 1,2 MB

są tam tez zdjęcia diód "PJ30 SS12" i "PJ30 SR32"

lepsze zdjęcia tylko ze światłem dziennym mogę zrobić. Świeciłem halogenem ale i tak albo za dużo cieni i kontrastu albo nieczytelne symbole.

Pozdrawiam Krzysztof

Reply to
Sendip

To jest "zworka" przewleczona przez rdzeń ferrytowy.

Reply to
Piotr Chmiel

Użytkownik "Sendip" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:fljli3$bo8$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Szukasz czegos co nie istnieje -nie spotkalem sie jeszcze z plyta od stacjonarnego kompa ktora mialaby zabezpieczenie zasilania transilami.Zabezpieczane sa tylko hdd i to nie wszystkich firm oraz plyty od laptopow. Lepiej napisz czy ci odpalila na tym celeronie ktorego sprawdzales bo na razie to mi wyglada na uszkodzonie przetwornicy step down zasilajacej procesor (dosc typowe w gigabyte) spowodowane montazem uszkodzonego procesora.Sprobuj uruchomic ta plyte z odpieta wtyczka 4 pin zasilajaca procesor to bedziemy mieli jasnoscw tym temacie.

pzdr

Reply to
Przemek

Użytkownik "Przemek" snipped-for-privacy@microsoft.com napisał w wiadomości

objawy są niezależnie od tego czy jest zasilanie procesora czt nie oraz czy nawet jest włożony procesor czy nie. Sprawdzany procek jest już w innej płycie, pojechał w świat i z powodzeniem pracuje od tygodnia. No chyba, że ten co był nagle się zbuntował choć nie wydaje się to prawdopodobne, bo kiedy płyta jest "pusta" odgłosy są ledwo słyszalne jednak napięcia (na wtyczce zasilającej HDD - tam najłatwiej zmierzyć) pływają. Pływa zarówno 12 jak i 5V. Po podłączeniu zasilania do HDD dysk wcale nie zaczyna się kręcić za to odgłosy z zasilacza stają sie mocno słyszalne. Podłączyłem inny zasilacz - objawy identyczne. Po wyjęciu wtyczki zasilacza z płyty i odpaleniu zasilacza "kabelkiem" napięcia są stabilne (na ile to mogę zmierzyć) HDD kręci a CDROM odtwarza płyty CD-audio (klawisz play na CD-ku).

Rozpacz - mam dwa celerony: 2.8 i 2.66 na socket 478 i żadnej płyty do nich :(

Pozdrawiam Krzysztof

Reply to
Sendip