płytka z większym uC do "wbudowania" w urzadzenie.

Witam.

Mam akurat potrzebę zbudowania czegos na niewielkim procesorze (ARM7)
ale o wiekszej niz normalnie pamięci RAM. Potrzebuje około 1MB (bufor
ramki wiekszego wyswietlacza, miejsce na pamiecioĹźerne obliczenia, etc).

Poniewaz wymagam niewielkiej ilości peryferiów (SPI/UART/USB)
zastanawiam się nad zrobieniem czegoś takiego od razu w postaci małego
modułu wciskanego "na szpilkach" do docelowej płytki z reszta logiki (co
mocno uprości mi PCB). Skoro mam to miec wymienne, to może od razu
zaprojektowac na zapas (więcej ram, prędkości, itd).

Zanim jednak coś takiego zaczne projektować wole zapytać czy ktos może
mi polecić gotowca, który spelnia założenia:

1) ARM9 (w ostateczności7) lub MIPS
2) rozmiary nie większe niż pare cm/pare cm
3) brak gotowych gniazd USB/Ethernet (wyprowadzic i tak musze je później
na płyte czolową, wole w postaci szpilek)
4) wyprowadzone USB/SPI/UART(y)/JTAG/Ethernet i jakies GPIO
5) RAM nie mniejszy niĹź pare MB (idealnie ~16MB)
6) Flash nie mniejszy niz 1MB
7) miło, gdyby pociągnęło Linuxa

Główny parametr: cena.

Swoją drogą zadowolić mogę się nawet projektem, byc może byłbym w stanie
troche go zmodyfikować na wlasne potrzeby zamiast szyć od zera.

Czy ktos ma cos pod ręka co można polecić?

Re: płytka z większym uC do "wbudowania" w urzadzenie.
Pan Sebastian Biały ma akurat potrzebę zbudowania czegos na niewielkim
procesorze (ARM7):

Ja użyłem (w ilości około 10 sztuk) czegoś, co się nazywa FOX Board
(http://www.acmesystems.it /). Coś koło 150 euro za sztukę (nie wiem
czy to dobra wartość parametru), ale sprzęt bardzo miły w użyciu --
ze złączami USB i ethernet wlutowanymi w niewielką płytę. I jeszcze
z drugą płytą z modułem GSM i kartą SD. Ale mnie to akurat odpowiadało.
To było ze dwa lata temu, teraz widzę mają nowe rzeczy. Na przykład
"Netus G20 is a 4x4cm Linux ready core engine based on the new ARM9"
za 69 euro. To może być też fajne.

Re: płytka z większym uC do "wbud owania" w urzadzenie.

Niestety wlasnie przez to że ma wlutowane w płytkę duze złacza
kompletnie mnie nie interesuje.

Ja szukam _samej płytki_ z wyprowadzonymi złaczami najlepiej w formie
szpilek (żadnych gniazd). Chodzi o to, żeby mając taki jeden modulik móc
go stosować "tu i tam" w projektach gdzie czasem mam jakis front i
niekoniecznie z dziurami akurat w układzie jaki mi proponowal producent
tej płytki. Niestety jest ogromna ilość płytek z wlutowanymi złaczami i
masa wypasów a nie potrafie znaleźc takich tylko ze szpilkami.

W ostateczności zapewne sprobuje zrobić coś wlasnego, ale doświadczen
dużych z arm9 nie mam, a prędkości wystepujące tam na magistralach są
troche spore.

PS. Nie, wymontowanie, wylutowanie złacz usb/ethernet nie wchodzi w grę.

Re: płytka z większym uC do "wbudowania" w urzadzenie.

No to trzeba było nie wycinać, tylko czytać dalej. Czasem się to
bardziej opłaca niż pisanie (choćby poniższych dziewięciu linijek,
kompletnie nieinteresujących).

Re: płytka z większym uC do "wbud owania" w urzadzenie.

Pomimo ponownego parokrotnego przeczytania dalej nijak nie widze w tej
miniaturowej płytce kompletnego ethernetu. Mam na mysli netus G20. PHY
jest _chyba_ dopiero na tej większej ze złączami. Więc modulik nie jest
kompletny, choć rozsądny jak nic innego nie będzie.

Oczywiście mogę sobie PHY sam wlutowań w moją bazę, ale właśnie o to
chodzi żeby nie.

Czy aby to maleństwo nie wymaga osobnego modulu trzymającego sekwecje
zasilania cpu? Mam na mysli to:
http://foxg20.acmesystems.it/doku.php?id=products:netusps1

Re: płytka z większym uC do "wbudowania" w urzadzenie.

http://netus.acmesystems.it/doku.php?id=:start

Tutaj piszą, że modulik ma ethernet. W szczegółową dokumentację się nie
zagłębiałem (ani nie zastanawiałem się ile z tego ethernetu ma być na
płycie, a ile nie -- w każdym razie obsługa ethernetu jest w chipie).
Na pierwszy rzut oka widzę, że nowe rozwiązanie polega na tym, że cały
"mainboard" jest na płytce 4x4cm, a ta siedzi na większej z gniazdami
i niewielką ilością krzemu. W tym co kupowałem wcześniej jest jedna
nierozdzielna płytka z CPU i złączami, wielkości tej dużej płytki
(a u mnie ona siedzi na jeszcze większej, z modułem GSM). Natomiast to
co ważne, to moje doświadczenia wskazują, że to porządny produkt. I od
strony hardware i software. Kompiluje się skrośnie programy pod linuksem
na PC, a potem wrzuca obraz systemu (również z poziomu serwera WWW tej
płytki). Oczywiście można również modyfikować system po kawałku, jak
każdego innego linuksa.

Re: płytka z większym uC do "wbud owania" w urzadzenie.

No popatrz, a wystarczyło czytac. <zlosliwy mode=on>Czasem się to
bardziej opłaca niż pisanie<zlosliwy mode=off>. NesusG20 _wymaga_
specjalnego zasilania zapewniającego sekwecja wstawania napięć, wynika
to ze schematu tego cuda. Ta duża płytka bazowa ma ten modulik PS1
zaszyty na pokladzie i niewidoczny. Przez co może się wydawać, że
podpinasz 5V i ten maluch bangla.

Sek w tym, ze połowa ethernetu jest poza mainboard. Ale jeszcze większy
sek z powodu tego zasilania w osobnym module.

Mam więc system jednoplytkowego komputera 4x4cm z dodatkowymi elementami
niezbednymi do pracy. OK, ale może jest coś bardziej ok.

Chyba to dotyczy każdego uC z MMU który pociągnie Linuxa.

Re: płytka z większym uC do "wbudowania" w urzadzenie.

A ileż to ja się naczytałem, kiedy byłem na etapie poszukiwania sprzętu.
Ale opłaciło się, bo znalazłem co chciałem. Teraz mogę napisać co wiem
(nie żeby mi się to opłacało, ale wysiłek niewielki, a jak ktoś będzie
chciał, to skorzysta). Jak znowu będę potrzebował, to jeszcze raz
przekopie się przez dokumentację (albo skorzystam z tego, co inni
napisali w Usenecie).

A na propox.com nie ma czegoś OK? (Nie zaglądałem teraz, ale mam
zanotowane jako miejsce, gdzie są niedrogie sprzęty wyglądające
z opisu na dość pożyteczne.)

Pod warunkiem, że dostarczona przez producenta konfiguracja coś takiego
umożliwia od razu po wyjęciu z pudełka. Bo można też korzystać z różnych
routerów z linuksem, ale trzeba je wcześniej jakoś zhakować. Ten cały
foxboard ma fabryczne oprogramowanie OK.

Re: płytka z większym uC do "wbud owania" w urzadzenie.

To było pierwsze co otworzyłem. Nie, nie mają. Maja sensowne moduly ale
z AVRami 8bit. A tam sa symboliczne ilosci ram/flash.

Sebastian Biały pisze:
  > 1) ARM9 (w ostateczności7) lub MIPS
stanie

Może taki moduł:
http://www.shop.kristech.eu/product_info.php?cPath86%&products_id24%7

tutaj jest razem z płytą bazową:
http://www.shop.kristech.eu/product_info.php?cPath86%&products_id24%8

Re: płytka z większym uC do "wbudowania" w urzadzenie.

Wygląda rozsądnie, acz nie wydaje mi się zeby na pokładzie był etehrnet
PHY a z dokumentacji i rozpiski sygnałów nie doszukalem się takiego info.

Re: płytka z większym uC do "wbudowania" w urzadzenie.

Nie ma ethernet PHY. Ale skoro i tak będziesz robił płytę bazową to zawsze
można dołożyć.

Re: płytka z większym uC do "wbudowania" w urzadzenie.

Nazwa mi się skojarzyła z soekris.com -- tam też już dawno temu mieli
coś ciekawego. Może warto zobaczyć.

Re: płytka z większym uC [ OFFTOPIC]

tak się zastanawiam Panie Sebastianie czy ty to wszystko robisz o co pytasz?
Czy pytasz aby pytać?

Masz czas przerobić te projekty którymi się zajmujesz w tydzień, dwa? Nie
sądzę.

Tak sobie zerknąłem w archiwum to średnio co 2 tygodnie rzucasz pytania z
różnych dziedzin: sterowania, energetyki, energoelektroniki, programowania,
automatyki etc.

A może dla jakiejś wywiadowni pracujesz z obcego kraju? ;-)

A może poprostu siedzisz na jakiejś uczelni i tak sobie zabijasz czas z
braku zajęć ? Zamiast wdrażać jakiś projekt przydatny dla ogólu
społeczeństwa?

Tak się zastanawiam bo mądrzy ludzie którzy kiedyś udzielali się tutaj na
grupie, obecnie tak są zajęci, że nie mają na to czasu ;( przez co poziom
tej grupy drastycznie się obniżył.

Pozdrawiam
AK

Re: pÂłytka z wiĂŞkszym uC [ OFFTOPIC]

Jakie projety ? Pytasz o projekt z uC 386 i ten ? Widzisz zbiezność ?
Wlasnie jestem na etapie kombinowania co wstawić w serce pewnego systemu
automatyki (bardzo nietypowej). Musi byc uniwersalne i zapewnic mi
stabilnośc hardware przez najbliższe 3-5 lat dla różnych zadań. Badam
teren. Jeśli wybiore sensownie, to jestem w stanie skupić się na
rozwiązywaniu problemow w sofcie a nie na problemach z nastepnym
procesorem. Na razie po przygodach od '81 przez AVR/PIC a kończąc na
ARM7 w zasadzie mam juz jakio takie koncepcje czego i jak chcę. A chce
stabilności hardware, bo daje to wieksze oszczędności (czasu=pieniędzy)
niż "co tydzien inny procek". Nawet jesli będe tym ARM9/MIPS migał diodami.

Nic dziwnego:

a) zawodowo programuje w C++
b) hobbystycznie programuje we wszystkim innym co wpadnie w lapska
(ostatnio TigerBASIC na ten przyklad, aleĹź to badziewie)
c) półzawodowo robie bardzo nietypowe rzeczy z automatyki przemyslowej
(głównie to czego inni pokemoni od logiki drabinkowej kijem nie dotkną,
bo "panie, nie da rady")
d) kiedyś będąc koderem na Atari i Amidze została mi w głowie szeroka
persperktywa co to jest komputer od przerzutnika po języki wysokiego
poziomu. Niestety ku przerażeniu wieloletnich wyjadaczy ośmielam się
wprowadzać jakieś wywrotowe koncepcje typu C++ na AVR, albo Java
sterująca obrabiarką; wiec czesto sie kłucę na grupach z betonowymi
religiami.

Swoją drogą energoelektronika? energetyka? Gdzie ! Nie przypominam
sobie. Może jest ktoś inny podpisujacy sie tak samo. Chyba że chodzi o
jakies pomiary mocy - ale jak mówiłem automatyką zajmuje się "na boku".

Prawie trafiłeś.

a-1) Pracuje też na uczelni :D Ale wbrew temu jak to brzmi - wiem którą
stroną trzyma sie lutownicę i jak sie pisze abstrakcyjną fabrykę
dekorowanych wizytorów. Nie pasuje więc do stereotypu "naukowca".

Dwójka dzieci hamuje nieco zapędy. Wiec niestety wpadam tylko gościnnie.

Swoją droga za chwile będe pytal o *HDL bo wlasnie zamierzam nadrobić
nieco te okolice. Mam nadzieje że nie wyczerpalem limitu zapytań.

Re: p3ytka z wiekszym uC [ OFFTOPIC]

Szerokie horyzonty ....
W takim razie SZACUNEK.

AK

Re: p^(3)ytka z wie^kszym uC [ OFFTOPIC]
2E% Badam20%
 diodami.

MiaB3%em z piEA%E6 lat temu do czynienia ze sterownikiem suwnicy zrobion=
ym na20%
Tigerze. Po zapoznaniu siEA% z Tigerem powiem BF%e kijem bym go nie tknB1%
B3% i20%
dziwiEA% siEA% BF%e ktoB6% zawodowo zajmujB1%cy siEA% automatykB1% bawi s=
iEA% czymB6% takim.

Nie uwaBF%am drabinek za pokemonowe pisanie. Przynajmniej wyglB1%da doB6%
E6%20
podobnie u rF3%BFnych producentF3%w, Czego nie moBF%na powiedzieE6% o np=
 STL.20%
Przy pracy z rF3%BFnym sprzEA%tem przekB1%B3da siEA% to na iloB6%E6 bB3%
EA%dF3%w. Ponadto20%
B3%atwiej analizowaE6% w rybie online.

--20%

Re: p^(3)ytka z wie^kszym uC [ OFFTOPIC]

Dlatego powinieneś zapytać o okoliczności tej zabawy. A były one ad-hoc
na wczoraj. 2 dni na nauczenie się podstaw tego języka, odpalenie
tigera, zorientowanie się że to _niebywałe_ gówno i napisanie sporego
kodu. Ilość przekleństw jakie leciały w kierunku tego czegoś podczas
pisania wyrczerpała mój limit miesięczny.

Nie polecam. Nawet jako podstawkę pod kubek.

"Panie Krzysiu, a dalo by radę, żeby ilość elementów na lini zrzucic pod
koniec dniówki do naszej siciowej bazy danych razem z indetyfikatorem
pracownika który montował?"

"Nie".

"Aha".

Pi razy drzwi tak wyglądają dyskucje z drabinkowcami.

Doceniam to że ich metody są skuteczne. Ale one sa skuteczne dla
trywialnej logiki.

Masz na mysli _ten_ STL z C++?

:D Bez przesady, debugowanie w zwykłym programie jest po wielokroć
bardziej elastyczne wlacznie z mozliwością napisania sobie własnego
narzedzia do debugowania wewnątrz żywego kodu.

Re: p^(3)ytka z wie^kszym uC [ OFFTOPIC]

No cF3%BF jeB6%li masz do czynienia z ludBC%mi ktF3%rzy mogB1% tylko try=
wialnB1%20
logikEA% w drabince to  wspF3%B3czujEA%. Ale to nie wina drabinki. W nie=
j moBF%na20%
napisaE6% wiEA%kszoB6%E6 kodu odpowiedzialnego np. za ruchy maszyny, a20%
specyficzne zadania umieB6%ciE6% w odrEA%bnym bloku pisanym jak tam sobie=
20%
chcesz. Zaleta jest taka, BF%e drabinkowy kod B3%atwiej pF3%BCniej przer=
obiE6%20
przez innego automatyka. Zaleta o ile podchodzisz do tego inBF%ynierko a =

nie handlowo :)

Nie chodzi mi o szablony :) MiaB3%em na myB6%li coB6% co u Schneidera naz=
ywa20%
siEA% Structured Text Language a u Siemensa Statement List Programming20%
Language. W Unity wygodnie mi siEA% pisze w ST a jak mam zaraz potem coB6%
20%
zrobiE6% w STL w STEP7 to jestem chory. JakieB6% to dziwaczne. To ja juBF%
20%
wolEA% w drabince.

Dla mnie jest wystarczajB1%co komfortowo gdy widzEA% w ktF3%rym wierszu20%
(networku) maszyna mi utknEA%B3a i jak sB1% wysterowane styki drabinki. =
Nie20%
wiem co to u Ciebie zwykB3%y program ale pewnie coB6% w C/C++. Ja do PLC =

piszEA% w FBD/STL zakB3%adajB1%c, BF%e ktoB6% obcy bEA%dzie to rozwijaB3%
 to po co mu20%
utrudniaE6%. No i C nie jest standardowo w sofcie do programowania PLC.20%
Natomiast do wB3%asnych produktF3%w na mikrokontrolerach piszEA% w C/C++ =
i20%
zakB3%adam ze to ja bEA%dEA% ten kod rozwijaB3%.

--20%

Re: p^(3)ytka z wie^kszym uC [ OFFTOPIC]
Witam

Ja teBF% chciaB3%em stanB1%E6 w obronie jEA%zyka drabinkowego. Przy aplika=
cjach
automatyzacji maszyn ma moim zdaniem niezaprzeczalne zalety w postaci
czytelnoB6%ci kodu i B3%atwoB6%ci debugowania oraz sporej przenoB6%noB6%ci.=
 To,
BF%e aktualnie moBF%na odnieB6%E6 wraBF%enie BF%e "wiedza potaniaB3%a" i z=
programowania w drabince biorB1% siEA% ludzie o rF3%BFnym stopniu
przygotowania nie powinno byE6% argumentem przeciw programowaniu w
tymBF%e, a przeciw zajmowaniu siEA% takimi zadaniami przez przypadkowych
ludzi. OgF3%lne szukanie oszczEA%dnoB6%ci powoduje BF%e jest duBF%a presja =
na
dziaB3%y utrzymania ruchu, aby to one zajmowaB3%y siEA% modernizacjB1% masz=
yn.
I takie sB1% efekty. NIeporozumieniem jest moim zdaniem takBF%e B3%adowanie
jakiB6% pB3%ytek z uC i programowanie tego w C/C++/Assemblerze do
aplikacji maszynowych. Czy bariera powiedzmy 5, 10 czy 15kPLN za
porzB1%dny sterownik jest dla potencjalnego inwestora nie do
przeskoczenia? JeB6%li myB6%limy na krF3%tkB1% mEA%tEA%, to potencjalnie pr=
zejEA%cie
czEA%B6ci z rF3%BFnicy pomiEA%dzy przemysB3%owym rozwiB1%zaniem a rozwi=
B1%zaniem na
uC moBF%e siEA% wydaE6% atrakcyjne. Ale sterowania powinny byE6% projektowa=
ne
w szerokiej perspepktywie czasowej. ZdarzaB3%o mi siEA% ratowaE6% maszyny z
przed ~20 lat, na sterownikach firm o ktF3%rych nigdy nie sB3%yszaB3%em ale
z wydrukowanym oprogramowaniem w drabince. I po przepisaniu tego i
wsadzeniu do jakiegoB6% S7 czy jakiegokolwiek wspF3%B3czesnego sterownika
ruszaB3%o to omal z kopa. Czy program w C na jakiejB6% pB3%ytce to zapewni?
OgF3%lnym problemem jest B6%wiadomoB6%E6 osF3%b ktF3%re podejmujB1% decyzj=
finansowe dotyczB1%ce takich inwestycji. Dla nich nie liczB1% siEA%
standardy, normy i zdrowy rozsB1%dek. Ma byE6% po prostu tanio. MuszEA% si=
EA%
przyznaE6% BF%e sam czasem teBF% stosujEA% uC do specyficznych funkcji. A t=
przetB3%umaczenie jakiB6% protokoB3%F3w, a to specyficzne uzaleBF%nienie
czasowe itp. Ale B3%adowaE6% logikEA% maszyny B3%B1cznie z funkcjami
bezpieczeF1%stwa w wyB3%B1cznie swoje dzieB3%o to juBF% za duBF%o. Pozdraw=
iam.

PaweB3%

Site Timeline