Płaska antena

mam pytanie "radiowe". Czy istnieją działające rozwiązania płaskich
anten na zakres UHF (kilkaset MHz)? Interesuje mnie antena
do odbioru telewizji, zainstalowana na ścianie (albo w ścianie)
budynku. Dodatkowy problem: ściana nie jest prostopadła
do kierunku odbiornik-nadajnik. Ale nadajnik jest bezpośrednio
widoczny z miejsca, w którym mogłaby być antena.

Widziałem różne projekty "printed antenna", ale głównie dla krótszych
fal (do telefonów komórkowych). Wydaje mi się, że zakładając
konkretną częstotliwość i kierunek, dałoby się zaprojektować
płaski wzór dający odpowiednią charakterystykę. Ale nie znalazłem
gotowych opisów takich anten... A może istnieją symulatory
pomagające w projektowaniu anten i wyznaczające charakterystyki
dla zadanego kształtu?

P.

Re: Płaska antena

A może coś takiego
http://nietylko.komputery.h2g.pl/2c3b7-product/rtv/3310/1820322.html

Jingiel

Re: Płaska antena

Widoczny, tzn. jest widzialność optyczna? Bo jeśli tak, to może żadna
wydumana antena nie będzie potrzebna i wystarczy kawałek odpowiednio
przyciętego drutu? Mowa oczywiście o DVB-T - przy analogu podejście
raczej bez szans. Jaka lokalizacja konkretnie?

Antena typu patch do GPSu potrafi mieć 3x3 centymetry, więc to samo na
UHFie miałoby około 7x7 cm. Tyle, że pasmo pracy patcha jest imho zbyt
wąskie by sensownie objąć cały UHF.

Ciekawe, co siedzi wewnątrz czegoś takiego:
http://www.dipol.com.pl/antena_dvb-t_wewnetrzna_ze_wzmacniaczem_signal_A6030.htm

--
  / / .-. \ \   .----------------------------.
( ( ( o ) ) )  |     Przemysław Korpas      |

http://www.dipol.com.pl/antena_dvb-t_wewnetrzna_ze_wzmacniaczem_signal_A6030.htm

http://zapodaj.net/3d60ce07ebd2.jpg.html

--
sp4oln

Re: Płaska antena
(ciap)

Weź no "zapodaj" jakiś wymiar, w środku po przeciwnej stronie płytki zapewne
symetryzator siedzi, zdjecie by się przydało.

Nie cytuj sygnaturek!

--
Włodek

Re: Płaska antena
W dniu 2012-01-18 19:29, Włodzimierz Wojtiuk pisze:
 > WeĹş no "zapodaj" jakiś wymiar

Czyli wygląda na to, że w środku siedzi antenka typu Quad o poszerzanym
paśmie (szerokie ścieżki).

Z wymiarami sprĂłbujmy "na oko": po prawej stronie PCB w pionie jest
element o trzech nóżkach w jednym rzędzie (pionowo), być może w obudowie
jak TO-92? Przyjmując, że odległość pomiędzy skrajnymi nóżkami to 5mm
(200 milsów), a to mniej więcej 15 pikseli (choć do precyzji takiego
szacowania można mieć zastrzeżenia), to z proporcji mamy:
- szerokość PCB: 700 px, czyli ok. 23 cm
- wysokość PCB: 472 px, czyli ok. 16 cm
- długość jednej gałęzi dipola, która przy okazji powinna być równa
jednej długości fali: 1368 px, czyli lambda45%.6 cm

Zatem częstotliwość środkowa antenki:
f = 300 / lambda = 300 / 0.456 = ok. 650 MHz (jak nic pasmo UHF)

Laminat, jeśli to zwykły FR4, ma epsilon 4.35, więc gdyby to była linia
mikropaskowa, to fala skróciłaby się jakieś dwa razy. Ale w tym wypadku
większość pola jest chyba w powietrzu, więc epsilon specjalnie nie
powinien wpływać na częstotliwość rezonansową.

Pytanie do SP4OLN, czy te wymiary się zgadzają :)

--
  / / .-. \ \   .----------------------------.
( ( ( o ) ) )  |     Przemysław Korpas      |

Zalezy ile może odstawać, można przekonstruować siatkowa,
wywalić siatkę-reflektor i pozostawic układ dipoli.

ZTCP do 40 stopni powinno sie sprawdzic powyĹźsze.

To dobrze.

Rysunek opisywanej anteny w poniższym wątku mam gdzieś w starym Re.
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic379465.html#1944158

Tylko nie chce mi sie za bardzo szukać ;-)

--
Włodek

Re: Płaska antena

Czy dipol 2x10cm  w przewidywanym miejscu odbiera?
Czy  odbiera antena  kĂłlko, kwadrat, trĂłjkąt  o obwodzie rĂłwnym długosci
fali (ew. Biquad)?

http://www.i1wqrlinkradio.com/antype/Antenna_Analysis.html

Re: Płaska antena
CzEA%stotliwoB6%E6 nie ma znaczenia, dziaB3%a na mikrofalach, to i na (V/U=
)HF
zadziaB3%a, tylko bEA%dzie wiEA%ksze.
Od razu z grubej rury, synfazowB1% z syntetycznB1% aperturB1%. Tzn. da si=
EA%
to tak dostroiE6% BF%eby byB3%o pB3%askie i "widziaB3%o" pod kB1%tem i to c=
aB3%kiem
nieBC%le.
Obliczenia proste, zakB3%adasz BF%e czoB3%o fali jest pB3%askie i umieszcza=
sz
elementy w takich odlegB3%oB6%ciach, BF%eby na wyjB6%ciu sumatora uzyskaE6%
jednakowB1% fazEA% ze wszystkich anten.
W praktyce to jakiB6% kosinus czy tam tangens.
No i niekoniecznie trzeba kombinowaE6% z odlegB3%oB6%ciB1% dipoli, ten sam
efekt moBF%na uzyskaE6% za pomocB1% dB3%ugoB6%ci przewodF3%w.
Lepiej BF%eby te przewody byB3%y jak najkrF3%tsze i niewraBF%liwe na zmiany
warunkF3%w, bo w przeciwnym wypadku siEA% odstroi.
Polaryzacja tylko pionowa jeBF%eli chcesz "przekrEA%ciE6%" azymut, albo
pozioma jeBF%eli elewacjEA%.
Pewnie jakaB6% partyzantka w stylu anteny pod kB1%tem (ale uwaga, inne
wymiary) mogB3%a by obrF3%ciE6% azymut przy polaryzacji poziomej.

ZaczB1%E6 by moBF%na od dipola.
Przy montaBF%u bezpoB6%rednio na B6%cianie wymiary anteny naleBF%y skrF3%ci=
E6%,
beton/cegB3%a ma staB3%B1 dielektrycznB1% wiEA%kszB1% od powietrza. W prak=
tyce
uzyskasz jakB1%B6 poB6%redniB1% wartoB6%E6 (z jednej strony powietrze, z =
drugiej
beton). To siEA% teBF% da jakoB6% policzyE6%.

Re: Płaska antena
Bardzo dziękuję za odpowiedzi. Przejrzałem jeszcze trochę
materiałów o antenach. Niewiele jest w nich uzasadnień
dla takiego a nie innego kształtu. Mam różne wątpliwości:
- pomija się wpływ przewodów łączących antenę z odbiornikiem
   na jej charakterystykę;
- nie ma informacji o wpływie grubości prętów na odbiór
   (grube podobno dają szersze pasmo; czy działałyby teĹź
   takie o grubości np. 0,1 mm? Z takim samym zyskiem?)
- czy są płaskie odpowiedniki anten Yagi (direktory
   i właściwy dipol odbiorczy w jednej płaszczyĹşnie)?

Dla światła można wytworzyć przy użyciu holografii płaskie
soczewki. Można też odpowiedni wzór interferencyjny wyznaczyć
"sztucznie". Czy da się w podobny sposób wykonać antenę?
Ewentualnie sam płaski element skupiający, który mógłby
zostać umieszczony na ścianie (i mógłby być duży, np. 2m^2)
, a w "ognisku" mogłaby się znaleźć mała, właściwa antena?

Pozdrawiam
Piotr

Re: Płaska antena

Nie piszą, bo zakładają, że każdy wie, że uzasadnienie jest tu:
http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnania_Maxwella

Przewody powinny być falowodem bez wpływu na charakterystykę samej anteny.

Odległości między direktorami zależą od długości fali. Dopiero dla fali o
długości 0 wyszłoby w jednej płaszczyźnie.

Niewiele wiem o holografii, ale płaski reflektor działający podobnie jak
soczewka Fresnela dostarczyłby do ogniska falę o poprzesuwanej fazie -
elementy reflektora których odległość od ogniska byłaby o lambda/2 większa
niż odległość środka reflektora od ogniska dostarczyłyby falę w odwrotnej
fazie a więc tłumiącą tę odbitą od środka reflektora.
Tak mi się teraz wydaje, że optyka bazuje chyba trochę na tym, że światło
może docierać do danego punktu różnymi drogami, o różnej długości (a
więc z
przesunięciem fazy) i to ani oku nie przeszkadza ani kliszy fotograficznej
(lub matrycy).
P.G.

Re: Płaska antena

Jak nie sa dopasowane to troche wplywaja.

Kliszy holograficznej jak najbardziej przeszkadza (tzn samej kliszy
nie).
Sa tez piekne wytlumaczenia falowe zalamania swiatla w klasycznej
optyce.

A soczewki holograficzne dzialaja podobnie jak siatka dyfrakcyjna -
tam gdzie przesuniecie fazy z roznych drog jest calym okresem, tam
mamy wzmocnienie fali.
W falach radiowych dziala identycznie, tylko trzeba pamietac o
polaryzacji i dlugosci fali -  duza musi byc taka antena.

Zreszta mniejsze anteny tez wykorzystuja te same zjawiska - czy to
Yagi, czy uklad dipoli, czy "plaska antena fazowa" radaru, czy nawet
zwykly reflektor paraboliczny.

J.

Re: Płaska antena

Są płaskie anteny radarowe stosowane w samolotach typu Stealth. Antena taka
ma elektronicznie, bez ruchomych części, przestrajany kierunek nadawania
i odbioru. Nie wiem dokładnie na jakiej zasadzie działa.
K.

Re: Płaska antena

Gdzieś czytałem, że elementem czynnym niektórych anten bywa zjonizowany gaz.
MoĹźe tutaj? A kombinacja jonizowania poszczegĂłlnych odcinkĂłw zmienia
charakterystykę anteny i wiązka wtedy fruwa, jak chcemy...?
Tak gdybam "na chlopski rozum"... Albo umiejętne zasilanie 2-3 anten
zblokowanych w jeden"organizm" i kombinowaniem między nimi mocą i fazą
sygnału... nie zrobi wiązka "motylka"? Nic się nie rusza, a działa...(?)

Re: Płaska antena

Nie tylko. Takze w samolotach nie stealth,
http://en.wikipedia.org/wiki/Zaslon_radar
na lotniskowcach, systemach naziemnych, plot itp.
Wszedzie sie nadaje - nawet i do telewizji satelitarnej
http://www.ecoustics.com/electronics/forum/home-video/318693.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Phased_array

Tak jak wszystkie - matryca dipoli, polaczonych przez przesuwniki
fazy/linie opozniajace. A dalej jak w opisie dzialania siatki dyfrakcyjnej.

A tu macie w wersji nieprzestrajanej:
http://englishrussia.com/2008/04/28/duga-the-steel-giant-near-chernobyl /

J.

Re: Płaska antena
Użytkownik John Smith napisał:
[..]

Antena zbudowana z ponad setki dipoli na powierzchni pseudo okrągłej (ta
co widziałem) wzbudzanych z przesunięciem fazowym w żądanym kierunku. W
efekcie powstaje fala z wyraźnym "czołem". To nie był stealth, jakoś nie
widzę tego w spłaszczonej formie chociaż najwyraźniej się da.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html

Pomija się się ten wpływ, ponieważ jest on... pomijalny ;-) A
wyrażając się precyzyjniej - w rzeczywistych konstrukcjach anten ten
czynnik jest "zamaskowany" przez inne. Na przykład: wysokość
zamocowania anteny powyżej poziomu terenu, odległość anteny od
przeszkĂłd typu budynek, maszt antenowy itp. W poprawnie wykonanej
instalacji przewĂłd antenowy jest elektrycznie "zamaskowany" przez
nośniki - poziomy i pionowy (w slangu odpowiednio "bom" i "sztyca").
Dlaczego? Ano dlatego, że w rzeczywistości elementy nośne anteny oraz
sam przewód są rozmieszczone prostopadle do elementów aktywnych
(direktory, dipol czy reflektor). Przez co ich wpływ na rozkład
energii w. cz. jest pomijalnie mały.

W książce, której tytul podałem w mojej poprzedniej wypowiedzi
występuje pojęcie "smukłości" anteny. Jest to odwrotność stosunku
długości dipola do grubości materiału, z jakiego został wykonany.
Antena "cieńsza" ma węższe pasmo robocze i jest bardziej wrażliwa na
wpływ elementów zewnętrznych (w tym nośników i przewodu antenowego),
ale za to ma minimalnie większy zysk sygnału użytecznego. I na
odwrĂłt - antena "grubsza" ma szersze pasmo robocze, jest mniej
wrażliwa na wpływ otoczenia, ale za to ma nieco mniejszy zysk. Coś za
coś ;-)
Problem smukłości jest dobrze opisany w książce "Poradnik
ultrakrótkofalowca" Zdzisława Bieńkowskiego. Link:
http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0067/main.html

Nie. Z prostego powodu - elementy anteny Yagi-Uda tworzą szyk
_przestrzenny_. Wszystkie elementy anteny Y-U rozmieszczone są w
pewnej ściśle obliczonej odległości od płaszczyzny dipola.
Teoretycznie moĹźliwe jest rozmieszczenie kompletu elementĂłw na
płaszczyźnie obwodu drukowanego. Ale taki szyk miałby w kierunku do
źródła sygnału skrajnie wielką smukłość. A co za tym idzie -
niepraktycznie wąskie pasmo robocze. W praktyce na jednej powierzchni
laminatu mozna rozmieścić zestaw kilkunastu - kilkudziesięciu -
kilkuset dipoli, podłączonych do odbiornika sfazowaną linią. I takie
konstrukcje spotyka się w praktyce. Ale to już nie jest antena
Yagi-Uda ;-)

Teoretycznie wszystko "da się" ;-) W praktyce, poza antenami w
zastosowaniach militarnych (np. AN/SPY-1 systemu AEGIS) nie stosuje
się tego. Powód? Koszt i ograniczenia w dostępie do technologii, wciąż
uważanej za tajną, specjalną itp.
W praktyce stosuje się rozwiązania rodem z optyki - element skupiający
ma kształt paraboloidy obrotowej (anteny SAT) lub wycinka powierzchni
walca - w przypadku promiennikĂłw w postaci dipola. Takie konstrukcje
są powszechnie stosowane.
Reflektor w postaci powierzchni płaskiej nie jest dobrym rozwiązaniem,
ponieważ nie zapewnia zachowania stałego przesunięcia fazy sygnału na
całej powierzchni dipola. Znacznie lepsze efekty mozna osiągnąć,
budując reflektor w postaci dwóch płaszczyzn, przecinających się pod
kątem 60-90 stopni, z dipolem umieszczonym w odległości lambda/0,37.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Site Timeline