Piszczący przy TX CB radio...

Hello All,

Wbrew pozorom to nie NTG.

Rok temu kupiłem sobie CB-radio - Alan-100+ i antenka na magnes. Bardzo dobrze się sprawowało przez rok ale ostatnio coraz częściej zdarzało się, że moi rozmówcy narzekali, że nie rozumieją, co mówię. Brałem to na karb raczej kłopotów moich rozmówców, dopóki od kilka dni temu wszyscy nie zaczęli narzekać, że 'piszczę'. Ki diabeł? Oczywiście wlazłem w góglownicę i dawaj kopać. Większość linków dotyczyła jednak CB przerabianych, dopalaczy, wzmacnianych mikrofonów itp. Nieliczne linki wskazywały jako źródło problemu brak dopasowania anteny i demodulowanie sygnału przenikającego przez kabel mikrofonowy. Nic to - czas podjąć środki zaradcze, choć nie dawało mi spokoju to, że było dobrze, nic nie zmieniałem i popsuło się dość nagle. Wyjąłem starego 'ręczniaka', nakarmiłem akumulatorkami i dawaj testować - piszczy obrzydliwie - jak wzbudzający się wzmacniacz przy zbliżeniu mikrofonu do głośnika. Sprawdziłem kabel mikrofonowy - nic podejrzanego. No to po kolei: 10 nF ceramiczny równolegle do mikrofonu elektretowego (detekcja może natępować w tranzystorze wewnątrz mikrofonu) i dławik 22 uH do wtyku przy radiu. Nie ma bolca - nic nie ma prawa się przez to przecisnąć. A jednak skutek _zerowy_. Radio nadal piszczy przy nadawaniu.

Istotna informacja: radio jest zasilane z gniazda zapalniczki dość długim ale nie za cienkim przewodem. Wiem, że to może być pośrednim ale nie jedynym źródłem problemów.

Przełozyłem antenę z klapy bagażnika na dach - okrutne wycie zmieniło się w popiskiwanie. Sprawdziłem w mieście - nikt nie narzeka, "głośno i wyraźnie". No to pozostało przestudiowanie schematu - na szczęście był razem z instrukcją.

I tu niespodzianka. Zdumiała mnie trochę metoda modulacji AM - zapewne najzupełniej w swiecie typowa i poprawna - autotransformator na wyjsciu wzmacniacza m.cz.. Druga rzecz zdumiewająca - kondensator elektrolityczny blokujący zasilanie - zaledwie 1000 uF. Krótka analiza układu i zaskakujące spostrzeżenie - autotransformator jest podłączony w ten sposób, że faza napięcia m.cz. na jego wyjściu jest zgodna z fazą na wejściu. Czyli w dodatnich połówkach, kiedy wzmacniacz obciąża zasilanie jest też 'dodatnia połówka modulacji' (piszę w cudzysłowiu, żeby było jasne użycie pewnego uproszczenia). Oznacza to, że w dodatnich połówkach prąd zasilający jest jakby podwojony - zasilanie jest obciążone równocześnie przez wzmacniacz m.cz. i końcówkę w.cz. Gdybym to ja był konstruktorem, dążyłbym za wszelką cenę do unikania takiego obciążenia i inaczej policzyłbym i podłączyłbym autotrafo.

I teraz mój prywatny wniosek i pytanie: podejrzewam częściową utratę pojemności kondensatora elektrolitycznego blokującego zasilanie. W jego obecnym stanie nawet niewielkie niedopasowanie anteny, które powoduje wzrost poboru mocy przez końcówkę w.cz. doprowadza do tak dużych wahań napięcia zasilającego, że całość wzbudza się już na zasilaniu. Wskazuje na to również wzrost poziomu zakłóceń od silnika podczas odbioru - choć dość trudno to stwierdzić z pewnością, bo proces następował na tyle wolno, że go nie zauważałem.

Pytanie brzmi: czy w warunkach, jakie panują w samochodzie - wahania temperatur w zakresie -15 do +60 (a nawet więcej) mogło dojść w tak krótkim czasie (rok) do tak poważnego spadku pojemności kondensatora elektrolitycznego?

W dzień sprawdzę moją teorię dodając na zewnątrz dodatkowy kondensator. Co prawda wewnętrzny dławik na zasilaniu będzie trochę przeszkadzał ale być może uda się coś zdiagnozować.

Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

obstawialbym że jest to glowne zrodlo

cienki kabel zasilajacy - wieksze spadki przy obciazeniu - dodatkowa robota dla kondensatora - szybsze starzenie wymien ten kondensator, nie podpinaj na zewnatrz drugiego bo bedzie chodzil na cienkim kablu

Reply to
AlexY

A zgas silnik - jak sie altek nie kreci to chyba nie piszczy ? Moj reczniak z zapalniczki tez piszczy - ale czyni to na odbiorze.

Hm, musialbym poszukac swojego schematu .. ale skad chcialbys brac energie do mocniejszego zasilania stopnia wcz ? z kondensatora glosnikowego ? Teraz chyba moze byc mniejszy

Zreszta dobrze zrobili - dzialalo przeciez dobrze :-)

Hm - nie bardzo to podejrzewam, ale latwo bedzie sprawdzic.

Jak sie slyszy o padajacych po roku zasilaczach do peceta - nawet nie trzeba zlych warunkow.

Moglo. W spawarkach kondensatory mocy byly u nas traktowane jak czesci zamienne. W zaleznosci od typu uzytkownik mial je wymienic po roku, albo po dwoch. Warunki pracy podobne. -20 do +80

Reply to
jerry1111

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Nie sadzę. Tam są zbyt małe prądy obciążające kondensator. Jak go szlag trafił, to był lipnego rodzaju. Raczej on jest po prostu za mały do tego zastosowania, a właściwie to w tanim CB radio brak jest typowych filtrów zasilania montowanych np. w radiostacjach dla krótkofalowców. Nie ma się co dziwić, bo taki filtr to znaczna część pudła i jest kosztowny.

Reply to
SP9LWH

^^^^^^^^^^^^^^

On nie jest cienki.

A tego to już w ogóle nie rozumiem - chcę podłączyć tuż przy obudowie.

To było sprawdzone w pierwszej kolejności.

[...]

Nieistotna różnica.

Jasne - dotrwało niemal końca gwarancji - brakło 20 dni.

Ano. Choć mam straszny wstręt do otwierania napakowanych urządzń.

Cóż...

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Na jakie on jest napięcie ? Może 16V ? Może go zniszczyła instalacja samochodowa zbyt wysokim napięciem podczas szybkich obrotów.

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Podpinaj. Zacznij od "klasyki" 4,7mF/25V :-)

Reply to
SP9LWH

Bo ja wiem, czy takie małe... W szczytach sporo ponad 1A a to zaledwie

1000 uF

Jest prosty filtr LC ale nawet banalne przewleczenie (4 razy) kabelka zasilającego przez ferrytowy rdzeń toroidalny radykalnie zmniejsza zakłócenia od zapłonu przy odbiorze.

Akurat mam pod ręką bardzo zgrabny 5600uF/35V 105stopni...

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Doskonały. Da odpowiedź na pytanie czy wina leży po stronie filtracji zasilania.

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Prąd zależy od tętnień. Od tętnień akustycznych, bo od tłumienia w.cz są inne kondensatory. Prąd ów zalezy od wahań napięcia zasilania. I gdyby go zasilać w nowoczesnej cięzarówce , z połowy akumulatora 24V nic by mu się nie stało, ale w osobowym aucie napięcie 13,8V się bardzo kiwa.

To od zakłóceń impulsowych.

Filtr zasilania w mojej fabrycznej radiostacji amatorskiej ma 3 rodzaje dławików , kilkanaście kondensatorów, tyrystor do zwierania nadnapięciowego i palenia bezpiecznika topikowego oraz wszystkie składniki najwyższej jakości zamknięte w odgradzających ekranach. Te radia o których myślę po prostu nie muszą być tanie i nie są robione z najtańszego chińskiego chłamu. Nawet moje stare CB (firmy dts) ma dwa dławiki na zasilaniu.

Reply to
SP9LWH

No to w czym problem ?

Popatrz w protokol naprawy gwarancyjnej :-)

Gwarant w Krakowie... To już wolę sam.

POczta dziala w naszym kraju nienajgorzej :-)

Ale nic nie wiem o jakości usług gwaranta - wolę sam. Nie lubię ale będę czuł się bezpieczniej.

Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

pomrocznosc jasna mnie dopadla, glowe daje ze tam bylo "dosc cienkim" normalnie literki sie poprzestawialy

wewnatrz obudowy zwykle jest masa miejsca, i cieplej.. a chodzilo mi o ten cienki przewod ktory w pomrocznosci odczytalem :)

Reply to
AlexY

On Fri, 7 Oct 2005 01:58:51 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote: [...] No i co tam wyszlo - wystarczylo wymienic elektrolity ?

Nie miałem głowy do tego :-( Może jutro znajdę chwilę czasu.