Piec lutowniczy T-962 - Page 2

Re: Piec lutowniczy T-962

Zrobiłem sobie arkusz z rozkładem temepratury co 10s i ręcznie wklepałem do
konfiguracji pieca. Do tego są dwa profile użytkownika.
Zobaczymy przy najbliższym lutowaniu. Może da się to jakoś ogarnać.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Piec lutowniczy T-962
rynki
do

Nie przejmuj sie sa takie fimry ktore sprzetem za miliony dolarow nie
potrafia lutowac! A innym to bardzo dobrze wychodzi w tosterze za 50zl.

Re: Piec lutowniczy T-962

Przy 10 płytkach nie lutujecie wszystkiego po prostu ręcznie?
No chyba że BGA albo zabawa z jakąś drobnicą SMD 0402 czy 0201.

               http://dybkowski.net/

Re: Piec lutowniczy T-962

Ja tę wypowiedź powyżej rozumiem, że ręcznie, a Ty?
P.G.

Re: Piec lutowniczy T-962

A ja tę wypowiedź powyżej rozumiem, że ręcznie oznacza ręczną lutownicą.

Re: Piec lutowniczy T-962

Heh, może zbyt zasugerowałem się tym "nakładaniem pasty".
Bardziej myślałem o rozwiązaniach oldskulowych czyli lutownica
grzałkowa/stacja lutownicza + porządny topnik i cyna z ołowiem - a nie
zabawy typu nakładanie pasty (jak przy scalakach? przez uniwersalny
szablon?) i hotair.

               http://dybkowski.net/

Re: Piec lutowniczy T-962

Jeden z projektów najpier montowałem ręcznie transformatorówką (nie miałem

jeszcze kolby), potem przyszedł etap nakładania pasty strzykawką, ręcznego
ukałdania elementów i grzania gorącym powietrzem. Teraz projekt jest
montowany na zewnątrz, bo nie wyrabiałem się w szczycie sezonu.
Była wyraźna różnica w wydajności między montażem ręcznym a montażem na

pastę. Montując na pastę i lutujac powietrzem szło prawie 2 razy szybciej i
efekt był lepszy: elementy są równiej ułożone.
Teraz ręcznie montuję tylko specyficzne elementy, np. przyciski
monostabilne, bo one akurat kiepsko lutują się powietrzem, oraz oczywiście
złącza przewlekane.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Piec lutowniczy T-962

BGA mam tylko w jednym projekcie, ale bardzo często używamy obudów QFN a
tego bez pasty nie da się przylutować.
Drobnicę RC używamy w rozmiarze 0603. Mniejsze elementy to już raczej do
montażu na automacie. Takie pchełki kleją się do pensety przy układaniu. W
prototypie pod takie maleństwo cieżko jest ręcznie położyć pastę -
więcej
kłopotów niż korzyści z miniaturyzacji.

Dalej piszesz
Nie wykluczone że problem jest po mojej stronie. Po prostu chcę zasiegnąć
języka i zdobyć know-how.

Na samym początku myslałem o takim piecu:
http://www.eurocircuits.com/index.php/new-smd-reflow-equipment tyle że to
kosztuje 2495 Euro a T-962 kosztuje 300 USD z przesyłką. Czuć różnicę,
prawda? Nie sądzę aby konstrukcyjnie istotnie się różniły.
Pewnie są jakieś szczegóły dzięki którym  pracuje się lepiej.
Nie sztuką jest wyskoczyć z grubej kasy. Szuką jest naczyć się pracować
danym narzędziem.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Piec lutowniczy T-962

Da się. Pokrywasz świeżą cyną pady na układzie i na płytce. Smarujesz
topnikiem. Grzejesz dmuchawką. Jak na razie na kilkunastu sztukach raz
mi się zdarzyło, że układ nie pracował potem poprawnie.
Przy większej ilości to oczywiście nie jest zalecana procedura :)

Re: Piec lutowniczy T-962
Smarujesz
raz

a jeśli pady maja Hal'a to wystarczy cyny co jest na padach,
wystarczy sam topnik + nogi podgrzac lekko dociskajac kazda osobno do
pada i już.

Re: Piec lutowniczy T-962

Jak pytka leży parę miesięcy to mimo topnika nie lutuje się najlepiej.
Wolę odświeżyć nową warstwą cyny.

Re: Piec lutowniczy T-962

Ależ oczywiście, że da się, nawet warsztaty z tego robiłem.

Jeżeli masz hotair:
- cynujesz pady układu za pomocą zwykłej lutownicy (nie za dużo na pad
na środku)
- kładziesz układ +- na pady i grzejesz - sam wskoczy na swoje miejsce

Jak nie masz hotaira(bardzo niezalecane, ale jak się nie ma co się lubi...):
- wydłużasz pady poza obrys układu
- robisz metalizowane przelotki bez maski pod układem
- cynujesz pady układu, ustawiasz precyzyjnie i lutujesz 1
- lutujesz pozostałe pady
- lutujesz od spodu masę

Do 402 spokojnie daje się robić ręcznie. 603 to jest bydlę ;)

Pęseta nie może być namagnesowana.

Jak się nie ma hotaira to najpierw cynujesz po jednym padzie a potem
łapiesz za pół układu (dobry chwyt) i lutujesz po jednym padzie, potem
lutujesz drugie pady cienką cyną. jak masz hotair to pasta ze spiłowanej
igły 0.6 - nawet do "easy print" sie części przylepią. A potem chwilę
podmuchać.

Re: Piec lutowniczy T-962

Nie miałem do czynienia z takim piecem, ale gościu z DangerousPrototypes
sprowadził sobie z Chin bardzo podobny tylko nieco mniejszy i wygląda na to
że jest z niego zadowolony:
http://dangerousprototypes.com/2013/02/14/workshop-video-55-infrared-reflow-
oven-qinsi-qs-5100/
Na forum DP jest wątek o piecyku podobnym do twojego, więc może tam się
zapytaj: http://dangerousprototypes.com/forum/viewtopic.php?f68%&t51%93

pzdr.
j.

Re: Piec lutowniczy T-962

Dzięki za linki. Są też dyskusje o T-962. Przebrnę przez to wieczorkiem.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Piec lutowniczy T-962

reflow-
To może jeszcze zainteresuje Cie maszynka PnP:
http://dangerousprototypes.com/2013/02/21/workshop-video-56-tm220a-table-
top-pick-and-place-overview/

[...]

Fajna, chociaż trochę się boję, bo to jest jednak spory kawałek mechaniki
sprzedawany bez żadnego serwisu. Do montazu zdecydowanie wolałbym
konstrukcję "zachodnią".
Na razie damy radę obejść się bez tego. Zobaczymy jak będzie wygladało
zapotrzeboanie na produkcję za pół roku czy za rok.
Tak czy inaczej dzięki za link. Nie wiedziałem że chińczycy robią już
takie
rzeczy.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Piec lutowniczy T-962
http://dangerousprototypes.com/2013/02/21/workshop-video-56-tm220a-table-top-pick-and-place-overview/

To jedno. Drugi fakt, że używaną Mechatronikę można też kupić za podobne
pieniądze, a jest to sprawdzona konstrukcja z serwisem. Chyba nieco
bardziej zaawansowana - ma mechaniczny pozycjoner.

Michał

Re: Piec lutowniczy T-962
podobne

Z automatem P&P Mechatroniki spotkałem się tylko raz. Naprzeciwko Faldruku
była swego czasu firma świadcząca usługi montażu automatycznego. Miałem do

ułożenia maleńką płytkę zawierajacą poniżej 10 elementów. RC w 0603,
SOT23 i
jeden podwójny tranzystor w 6-nóżkowym TSSOP. Zamówiłem tego 1000szt.
Nie wiem czy problemem był automat, złe nałożenie pasty czy nikompetentna
obsługa, ale były spore problemy z ułożeniem tranzystorów w TSSOP. Były
poprzesuwane, czasami skoszone. Część zamontowana odwrotnie.
Nie był to jakiś duży problem, ale montaż nie był taki jak trzeba. Po ok. 2

latach firma znikneła.

ps. testowo przełączyłem się na serwer news.neostrada.pl. Tutaj widzę
więcej
listów niż na używanym dotychczas news.atman.pl

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Piec lutowniczy T-962
http://dangerousprototypes.com/2013/02/21/workshop-video-56-tm220a-table-top-pick-and-place-overview/

Ehh chlopie zatrudnij lepiej kogos kto sie na tym zna, chyba jestes z
wroclawia wiec nie bedzie to duzy problem. To co robicie to mozna
poukladac recznie i wygrzac w kuchence z termoobiegiem. Szkoda twojej
kasy na experymenty z czyms o czym nie masz zielonego pojecia daj
zarobic komus z doswiadczeniem zamiast bladzic na slepo.

:):):)

Site Timeline