pegasus video game :-)

Witam
Wygrzebałem z piwnicy Pegasusa i zacząłem naprawiać. Coś robi zwarcie za
stabilizatorem napięcia i sprawia, że ten się pali. Ma ktoś może schemat
tego cuda? :)

Re: pegasus video game :-)

Już nie potrzeba - źle założona blaszka modulatora robiła zwarcie.

Re: pegasus video game :-)

no to odpalasz super mario i jazda :)

Re: pegasus video game :-)

Raczej wyczyścić i na allegro. :) Oryginalny Pegasus (o ile można tak
powiedzieć o czymś, co było w najlepszym razie wytwarzane na licencji
Nintendo jako klon maszyny Famicom/NES), szczególnie w pudełku potrafi
osiągnąć zaskakująco wysoką (jak na taką zabawkę) cenę.

k,

Re: pegasus video game :-)

Mój nie osiągnie - mam płytkę z elektroniką i górną cześć obudowy bez
nakładek na przyciski. Jak będzie mi się chciało, to poszukam w
przyszłości reszty obudowy - ale bez niej też można grać :)
Tak czy inaczej serwisówka jeszcze by mi się przydała. Wpakowałem
stabilizator 7805, niby działa, ale można się poparzyć radiatorem.
Ciekawe jaki powinien być oryginalny pobór prądu z tego stabilizatora.
Inny problem to dziwne kolory, ale jako że sygnał composite wychodzi
chyba prosto z carta, to pewnie nie łączy coś w tym badziewnym złączy
krawędziowym.
Ciekawostką są pady. Mam trzy wejścia, dwa takie jak w Atari, Commodore,
itp, a jedno takie jak w innych, "nowszych" pegasusach. Pad jeden,
fajny, taki mały prostokątny quick shoot :-)

Pozdrawiam!

Re: pegasus video game :-)

To chyba norma w tym sprzecie.

Sygnal composite nie wychodzi prosto z carta. :) Nie pamietam, jak to bylo
rozwiazane w Pegasusie, ale nowsze, chinskie klony NES-a maja cala konsole
zamknieta w jednym "glutchipie" i to z niego wychodzi sygnal composite.

Zapewne to trzecie gniazdo sluzy wylacznie do podlaczenia pistoletu
swietlnego.

k,

Re: pegasus video game :-)

Nie przyjrzałem się dokładnie, może faktycznie.

Mam pistolet, z tą szerszą wtyczką właśnie, ale nie działa po wetknięciu
do trzeciego gniazda. Nie jest z zestawu, pochodzi od innej niesprawnej
podróbki, takiej z glutem. Ciekawe czy jest uszkodzony, czy to jakiś
inny problem. Jak będę miał okazję, to przetestuję gnata na famicomie :)

Re: pegasus video game :-)

Hmm... Tak mi przyszło do głowy: Leży u mnie na strychu "oryginalny"
Pegasus, ten w obudowie Famicoma, a nie żadne "PolyStation" czy coś w
tym stylu. Przestał działać lata temu, nie pamiętam nawet co się działo.
Niemniej może warto byłoby wyciągnąć i spróbować naprawić?
Ktoś pamięta na jakich elementach to było produkowane? Otwierałem go
kiedyś i wydaje mi się, że nie było tam żadnych układów zalanych glutem
- wszystko ładnie wlutowane w PCB. Stosowano w tym jakieś "egzotyczne"
chipy w rodzaju ULA z ZX Spectrum, czy wszystko to były części do
kupienia w sklepie? ;)

Czy dzisiaj wciąż można kupić np. takiego MOS 6502 albo układy pamięci w
normalnej cenie? ;)

Re: pegasus video game :-)

Toshiba, Motorola i UMC. Takich firm scalaki u mnie siedzą. Z 6502
raczej nie powinno być problemu, ale te procki tak łatwo się nie psuły,
poszukałbym przyczyny gdzie indziej.
Jasne że warto wyciągnąć, z doświadczenia wiem że dzieciaki w wieku ~5
lat mają radochę z zabawy takim sprzętem :)

Re: pegasus video game :-)

O ile pamiętam... daaaaaaawno to naprawiałem, to z reguły pamięć.
W każdym razie któryś ze scalaków.
Jeżeli zwarcie to łatwo sprawdzić przez selektywne odcinanie zasilania.

--
Desoft

Re: pegasus video game :-)

Mimo wszystko tak na wszelki wypadek wolę zrobić rozeznanie w temacie.
:) Twoim zdaniem gdzie należałoby szukać takich układów jak pamięci RAM
czy CPU. Z tego co widzę sprzedający na Allegro raczej nie handlują już
podzespołami takimi jak wspomniany MOS, Zilog Z80 czy Motorola 68000. :)
Da się jeszcze kupić takie podzespoły niepochodzące z odzysku? Ktoś to
obecnie produkuje? ;)
Co pozostaje? Giełda? Jakiś sklep internetowy?

Sam chętnie bym się nim pobawił. Ja wiem, że są emulatory (jeden nawet
mam w Smartfonie) ale mimo tego dobrze byłoby przywrócić to do życia.
Niby gdzieś w szafie kurzy się inny "Pegasus" ale w wydaniu kompletnie
pozbawionym smaku. Może ktoś kojarzy PolyStation? ;) Kupione na bazarze
właściwie z kaprysu pod koniec lat dziewięćdziesiątych, gdy zatęskniłem
za Super Mario. ;)
Niemniej gdyby dało się uruchomić tego pierwszego, to byłaby dla mnie
bardzo dobra wiadomość - w końcu to pierwsza konsola w życiu... Ktoś ma
może jakąś instrukcję wykrywania awarii? Domyślam się, że trzeba zacząć
od układu zasilania, pomierzyć napięcia itp. Zapewne bez chwilowego
przecinania ścieżek w tym celu się nie obejdzie?

Re: pegasus video game :-)

Nie mam pojęcia czy są i gdzie. Najlepsze źródło to inne stare zepsute
pegasusy. W moim wypadku pewnie co trzeci znajomy ma coś takiego w
szafie ;) Jak popytasz, to może akurat ktoś Ci sprezentuje takiego dawcę.

Imho granie na emulatorze nie daje tak dużej frajdy jak na prawdziwym
sprzęcie. Oczywiście emulatory mają całą masę innych zalet i dobrze że
istnieją.

Na początek bez żadnego cięcia - zobacz czy masz 5V na wyjściu
stabilizatora.

Pozdrawiam!

Re: pegasus video game :-)

Wydaje mi się, że nie będzie tak różowo. Ostatnio znajomy zdziwił się,
że mam w ogóle działającego Pegasusa z tej późniejszej, mniej
zaszczytnej "linii". Ten kto miał to albo sprzedał albo zepsuł i
wyrzucił... :/
No jeszcze pozostaje kwestia tego, że w niektórych mogą być już
"glutochipy", podzespoły z demontażu nie są aż tak pewne, a samo
wylutowywanie tego typu elementów naraża je na uszkodzenie.

Dlatego wolałbym jednak element względnie "nowy" - tzn. nieużywany.
Czyżby na pewno nie dało się nigdzie kupić takich CPU? Ja wiem, że teraz
w amatorskich zastosowaniach królują mikrokontrolery, ale przecież
jeszcze nie tak dawno temu Z80 czy 68k jako tanie i uniwersalne układy
były używane do konstruowania rozmaitych sterowników w warunkach
amatorskich. Czyżby takie procesory kompletnie zniknęły z rynku?

Pegasusa raczej nie mogę nosić ze sobą w kieszeni. Nie zawsze też chce
się podpinać do telewizora oryginalną maszynkę, aby z sentymentu pograć
w Contrę przez pół godziny. Niemniej od jakiegoś czasu planujemy ze
znajomymi zebranie się większą grupą i zorganizowanie małego turnieju,
jak za starych, dobrych czasów w szkole podstawowej. ;) Pomyślałem, że
konsolka w obudowie a'la Famicom o wiele lepiej oddałaby klimat tych
czasów, niż ta kiczowato wyglądająca podróbka udająca PSX. :)
gdyby tylko udało się ją naprawić...

Jeśli nie mam jak mniemam stabilizator do wymiany. ;) A jeśli jednak
jest? Jest jakiś porządek działania?

Re: pegasus video game :-)

Możliwe że są. Trzeba powpisywać poszczególne modele do google i poczytać.

Dzisiaj całe popołudnie grałem z dziewczyną w super mario i galaxiana
:-) Imho warto podłączyć nawet na godzinę. Dużo tych kabli nie ma.

Następnie upewniłbym się czy jest napięcie na wszystkich scalakach.
Zacznij mierzyć, nie ma co teoretyzować ;)

Re: pegasus video game :-)
Ok, wyjąłem Pegaza z pudła. I niespodzianka: przy złączu zasilania nie
ma informacji o sposobie podłączenia zasilacza. Mam gdzieś oryginalny,
ale przez jakiś czas używałem go do zasilania zegara IC zmontowanego z
zestawu AVT. Wtyczka była lutowana i nie jestem pewien czu polaryzacja
jest oryginalna. Plus w Pegazusach był w środku czy na zewnątrz? Należą
one do sprzętu, w którym pomyłka może zaowocować permanentnym spaleniem
czegoś?

Re: pegasus video game :-)
No i już raczej po zabawie...
1) Otwarty Pegasus zdradza ślady pewnych ingerencji - parę lutów było
poprawianych, zapewne podejrzenie zimnego. Wydaje mi się, że chyba
jakiemuś znajomemu domorosłemu elektronikowi pokazałem maszynkę kiedyś.
A może to ja? Nawet by się zgadzało sądząc po "technice", prawie jak na
tamte lata. ;)
2) Stabilizator daje właściwe napięcie, mamy piękne 5V na wyjściu. Za to
zasilacze od Pegaza mnie rozczarowały. Powinny dawać 9V. Jeden daje 14,5
a drugi tylko o 2V mniej. ;)
3) Dalsze szukanie przyczyny nie ma sensu. To jednak jedna z tych mniej
wyrafinowanych podróbek. Na PCB poza układem zasilania widzę tylko
niewyrafinowany modulator, złączę cartridge'a, jeden HD74LS244P, i jeden
duży układ oznaczony jako UM6561A. Zapewne specjalizowany ukłąd
mieszczący w sobie całego Pegaza. Obstawiam, że to właśnie jemu odbiło... :/

Pozostaje się tylko cieszyć, że obciachowy "Poly Station" działa. ;)

Re: pegasus video game :-)

U mnie też są jakieś luty i kabelki, nie wiem skąd, bo pegaz nie był
mój. Dość starannie wykonane, albo robił to dobry elektronik albo zwinne
chińskie rączki ;-)

U mnie też tak jest, nie wiem czemu.

Ten HD74... nie wygląda na jakiś specjalizowany układ, pewnie kosztuje
grosze, może warto przy okazji większych zakupów elektronicznych też go
wziąć i spróbować? Obydwa scalaki mają zasilanie?
Jakie w ogóle zachowuje się ten pegasus?

Dobre i to. Jak masz zdolności i cierpliwość, to możesz spróbować
przełożyć całą elektronikę z PS do pegasusa ;-)

Pozdrawiam!

Re: pegasus video game :-)

Po obciazeniu napiecie jest zapewne odpowiednio nizsze. Fakt faktem,
chinskie zasilacze transformatorowe nawet po obciazeniu lubia dawac wyzsze
napiecie, co szkodzi podlaczonym do nich urzadzeniom.

Przejdz sie na jakis pchli targ i kup sobie oryginalnego NES-a. :) Wala
sie to za pare zl. Za niewiele wiecej upolujesz PSX-a albo N64, tez kawal
historii.

k,

Re: pegasus video game :-)

Już raczej nie te czasy, żeby na bazarze trafić na ciekawy sprzęt...

Re: pegasus video game :-)

Liczba swiadomych kolekcjonerow znacznie wzrosla, ale wciaz da sie wyrwac
cos ciekawego. :)

k,

Site Timeline