parowary itp.

Mam takie pytanie, a nie znalazlem lepszej grupy:( Jak sie ma gotowanie na sprzecie typu parowar w stosunku do gotowania na gazie.......chodzi o to czy taniej , drozej , czy tak samo to wychodzi ekonomicznie? Mniej wiecej oczywiscie........ Pozdro

Reply to
Jacek23

Jacek23 pisze:

Rozumiem, ze chodzi o parowar elektryczny? Liczenie pobranej mocy, uwzglednianie kalorycznosci gazu w danym miejscu, strat na ogrzewanie powietrza, roznic w cisnieniu pary etc. jak dla mnie zakrawa na maksymalny masochizm matematyczny po ktorym i tak pewnie wyjdzie, ze nie warto bylo sobie tym zawracac glowy. Chyba ze tak akademicko.

Reply to
Butek

pl.rec.dom ?

Reply to
Papkin

o dziekuje:)

Reply to
Jacek23

Uzytkownik "qlphon" snipped-for-privacy@poczta.fm napisal w wiadomosci news:hb9q8s$2711$ snipped-for-privacy@news2.ipartners.pl...

szybkowar jest najoszczedniejszy pod wzgledem zuzycia gazu jak i czasu gotowania

Reply to
mm

Robert_J pisze:

Są jeszcze "półśrodki" w postaci garnków lub wkładek do gotowania na parowarze... na dole garnka jest woda, nad tym sitko, na którym się daje potrawę... całość się przykrywa, i gotuje na normalnej kuchecne...

Ale to chyba nieco ot...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

No nie przesadzaj :-). To gotujesz dla pulku wojska? Ile Cie kosztuje gotowanie na gazie? Nawet jesli na parowarze wyjdzie 2 razy drozej to i tak sa to niewielkie kwoty...

Reply to
Robert_J

zartujesz?

2x drozej, jesli teraz rachunki za prad mam powiedzmy 100zl miesiecznie, to jesli bedzie 2x drozej czyli 200zl to 100% wiecej to jednak dla mnie duze obciazenie.
Reply to
Jacek23

Witam Jacek23 pisze:

Ale chyba nie zużywasz całej energii na gotowanie?

Reply to
WojtasW

No to przed domem ognisko, ruszt, kociołek i heya... gotujemy :)

Reply to
DJ

Chyba lepiej pl.rec.kuchnia

Reply to
Pszemol

E tam, proste obliczenia, tylko trochę pomiarów trzeba wykonać. Robiłem dla czajnika. Elektryczny wychodzi taniej. Na gazie sprawność (stosunek energii przekazanej wodzie do energii spalania jaką można uzyskać ze zużytej objętości gazu) jest rzędu 40-60% i dużo dłuższy czas gotowania. Elektryczny (plastikowy) ma sprawność bliską 100%. Przypuszczam, że podobnie będzie z parowarami i innymi urządzeniami. Straty ciepła do otoczenia są niewielkie, zwłaszcza w plastikowych sprzętach, szkło też nie powinno wypadać najgorzej, natomiast metale już niekoniecznie.

Reply to
shg

shg pisze:

Zgadza się. Zagotowanie 1,7l wody trwa w moim czajniku elektrycznym około 3,5 minuty (zaczynając od temperatury pokojowej), miernik mocy w tym czasie wskazuje ok. 1800W. Wychodzi na to, że koszt jednego takiego gotowania to ok. 4 grosze. Wychodzi 2,35gr/litr. Jak to się ma do kosztu zużytego gazu w czajniku na kuchni gazowej?

Reply to
Adam Dybkowski

Kiedys mierzylem, i wyszlo mi ze na gazie dwa razy taniej.

J.F. pisze:

Taaa, ale obecnie stosunek ceny prądu do gazu uległ wyraźnej zmianie. Niż było jeszcze kilka lat temu. Ktoś ma obecne wyniki pomiarów?

Reply to
Adam Dybkowski

Pan Adam Dybkowski napisał:

Pomiarów czy obliczeń? Gaz ma wartość opałową 38MJ/m3. Za ten metr płacę 1,50zł. 38MJ to 10,55kWh, co daje koszt kilowatogodziny na poziomie 15 groszy. Podchodząc do tego czysto energetycznie, faktycznie gaz jest ponad dwa razy tańszy.

Przy ogrzewaniu domu, to się nawet sprawdza, bo sprawność grzania prądem wynosi (z definicji) 100%, a gazowe też można do tej wartości przybliżyć. Do gotowania wody na herbatę trzeba podchodzić bardziej ostrożnie. Jako stary praktyk muszę się przyznać, że mam na sumieniu dwucyfrową liczbę czajników spalonych na gazie. Gdyby nie wymyślono samoczynnie wyłączających się czajników elektrycznych, to już bym pewnie dobił do liczby trzycyfrowej. Kiedy tkwiłem jeszcze w epoce gazowej, wyrobiłem sobie odruch nalewania w czajniku wody do pełna. Zwiększało to szansę (ale tylko szansę), że wcześniej zauważę te dwa kilogramy kłębów pary wydobywającj sie z kuchni zanim dotrze do mnie swąd palonego czajnika. Nie wiem czy zużywałem 10% przygotowanego wrzątku czy mniej. Natomiast teraz wcale nie tak rzadko zdarza mi się, że z elektrycznego czajnika wylewam ugotowaną wodę do dna.

Reply to
Jarosław Sokołowski