Panele słoneczne - Page 2

Re: Panele słoneczne

No tak, ale jeB6%li jest w stanie przytargaE6% tam lodF3%wkEA%, telewizor,
radio itd, to dlaczego miaB3%by mieE6% problem z beczkB1% ropy?
Robert

Re: Panele słoneczne

A znasz jakieś parametry takiego agregata? Ile litrów na ile Wat?
Przyznam, ze to mi nie pasuje, bo ciężko sie wozi bezynę. Ale
benzyna jest generalnie dostepna.

Re: Panele słoneczne

Albo zapalniczce samochodowej.

Z prądem jest problem tylko jeśli jest się z dala od cywilizacji bez samochodu.

Wtedy pozostają panele słoneczne, ale nie te szklane, tylko elastyczne,
zwijane w rulon jak karimata.

Re: Panele słoneczne

Tak nie mam samochodu. A i misjonarze często tez nie mają na
stałe, ale np. raz na miesiąc
dlaczego elastyczne sa lepsze?

Re: Panele słoneczne
samochodu.

Odporne na uderzenia,wstrząsy, czyli praktyczniejsze w terenie,
ponadto lżejsze a złożone zajmują mało miejsca w plecaku.

jedyna wada to to że są znacznie droższe od tych zwykłych.

Re: Panele słoneczne

Zwykłe maja rozsądne wymiary 30cm na ileś (np. 80cm)
A gabaryty reszty i tak wykluczaja super kieszeniowość
rozwiązania. Chyba, ze masz kieszen na akumulator 12V+regulator.

Na razie wychodzi, ze panele jednak sa rozwiazaniem rozsadnym.
Ale nie sa niczym wiecej niz dzialaniem
ratujaco/katastroficznym. Kilka h pracy dziennie, maly prad.
Jednak zdecydowalem sie na zakup jednego panelu. Po testach bede
mogl odpowiedziec czy to sie sprawdzi. przy okazji moze sprawdze
jak to dziala w Polsce gdzie swiatla mamy jeszcze mniej.

Re: Panele słoneczne

I chcesz to nosić w plecaku, jako pieszy turysta?

Re: Panele słoneczne

W plecaku?
Raczej pod pachę i do buszu.

Re: Panele słoneczne

Gdzie mialoby byc te 12A? :) Przecietny laptop potrzebuje w porywach kilku
A przy kilkunastu woltach, z reguly znacznie mniej (a ze procek przy duzo
nizszym napieciu potrzebuje czesto kilkudziesieciu A, to inna bajka). Sam
sobie policz, ile pobiera z gniazdka. Moj IBM na Centrino bierze w
porywach 20W (praca, nie ladowanie). Inna sprawa, ze jakies najnowsze C2Q
czy starocie na Celeronach czy Pentium IV biora pewnie grupo powyzej 100W.

Jaka? Przyjmij, ze 100W.

I pewnie tak jest.

Bardzo wiele zalezy od laptopa.

Mniej. Choc zalezy co rozumiesz przez "radio". :)

7" czy 32"? :)

k,

Re: Panele słoneczne

No właśnie nie umiem sam sobie policzyć. Dlatego pytam. Jak
zamienić te A na W czy kWh

Inny laptop ma 4A Ale ile to Wat?
A jak dziala 5h dziennie to ile zjada kWh?

Właśnie chodzi o pi razy drzwi. Muszę wiedziec ile przyjąć dla
paneli. Chodzi o rząd wielkości a nie dokładne wyliczenia.
Wystarczy, ze nie ma słońca i mam juz 30-50% nominalnej mocy,
wiec nie będę się bawil ile pobiera dana lodówka do obliczeń.

Chodzi o to czy nie pobiera cos jeszcze o czym nie wiem. np.
pobiera gdy nie świeci itp.

Podaj jakieś dane ;-) Jak podasz ze 7 cali to bedę wiedzial,ze
moge sobie pozwolić na większe

Re: Panele słoneczne

Troche wysilku -> google

Wg instrukcji...

Wg instrukcji...

Tak wogole to masz "poroniony" pomysl. Daj sobie z nim spokoj dopoki
jeszcze nie straciles pieniedzy...

--
Maciej Dylski
adres: szukaj w naglowku

No bez przesady! tego uczą /powinni uczyć w szkole podstawowej!!!

AK

Re: Panele słoneczne

Bodajze 5 klasa podstawowki sie klania. :) Jesli sprzet przy zasilaniu
230V wymaga 0,5A, to mozna wywnioskowac, ze bierze okolo 115W (wartosc ta
moze sie roznic, zalezy to tez od cos fi) - po prostu mnozysz V i A. Przy
czym to, ze na obudowie podane jest 230V, 2A nie znaczy, ze sprzet tyle
pobiera - to moze byc prad maksymalny albo wrecz wartosc bezpiecznika, a w
rzeczywistosci urzadzenie pobiera kilkakrotnie mniej energii.

4A przy zasilaniu napieciem kilkunastu woltow! Jesli jest to 15V, to masz
60W (i przy 230V bedzie to pewnie jakies 0,3A). Pamietaj, ze to wartosc
maksymalna - przy normalnej pracy laptop zapewne bierze duzo mniej.

Kilowatogodziny tez latwo policzysz - jesli urzadzenie bierze 50W, to
logiczne jest, ze w godzine pobierze 0,05 kWh, w dwie godziny 0,1kWh, w 20
godzin 1kWh.

7" bierze pare W, 32" kilkadziesiat W, zalezy od jasnosci matrycy. Ekran
22" pobiera jakies 20-40W.

k,

Re: Panele słoneczne

Dziękuję.

Co to jest to fi? Jakas stała konkretnego urzadzenia?

Ale coś musze policzyć ;-) Przynajmniej orientacyjnie.

Nie wiem. Bedzie uzywał Wi-Fi przynajmniej w mieście, w buszu
faktycznie może będzie mniej.

Dziękuję.

Reasumując gdybym chciał oglądac telewizję na 22 calowym ekranie
to zapotrzebowanie było by:
30W (telewizor) + 20W DVD
Panel który podawałem
(http://www.soltec.sklep.pl/product_info.php?cPath=2_11&products_id66 %)
daje jakieś 15W na słońcu. Ładuje 10h
Oznacza to, że jeśli chce obejrzec film , który leci przez 4h
(Akumulator żelowy Vipow 12V 20Ah)
To mam za maly panel, ale akumulator powinny wystarczyć?

Potrzeby
50W*4h=0.2kWh

Prad:
10h*15W=0.15kWh

Chyba niczego nie pokręciłem. Najgorzej, jak człowiek, który ma
nikłe pojęcie musi zdecydowac o sprzęcie za ładnych pare stówek.

Re: Panele słoneczne

Rzecz występuje przy prądzie zmiennym i jest kątem przesunięcia fazowego
między sinusoidą napięcia i prądu. W praktyce (wygodniej) używa się nie
miary kąta fi tylko jego cosinusa. Odbiorniki nierezystancyjne (np. silniki
czy kondensatory) pobierają prąd przesunięty względem napięcia. Im bardziej
jest on przesunięty, tym mniejsza moc rzeczywista takiego odbiornika. Przy
twoich potrzebach dokładności możesz jednak uważać wszystkie odbiorniki za
rezystancyjne (o cosfi=1) i ich moc liczyć jako iloczyn napięcia i prądu.
--
Jacek

Re: Panele słoneczne
Witam

Do mojego pierwszego postu wkradł się (skąd?) błąd. Nie uzyskasz
192Wh, tylko (20Wx0.56) x10h = 112Wh, czyli 0.112kWh
Będzie trochę więcej, jak podłączysz się bezpośrednio do 12V
akumulatora.
A i niewykluczone, że jeszcze więcej, jak byś oglądał TV w środku
dnia. Może nawet i 100% sprawności. Karkołomnym dla mnie zadaniem
byłoby przeliczenie, czy tylko sprawdzenie doświadczalne ile i
czy są jakieś straty mocy na ładowaniu akumulatora w momencie,
kiedy służy on tylko jako bufor, coś a'la kondensator, do
stabilizacji napięcia pochodzącego z panelu, w momencie gdy na
bieżąco pobieramy z panelu energię. Choćby do takiej lodówki tylko.

Acha, zakładamy, że ten regulator z kompletu pobiera znikomą moc.

Niemniej, wolałbym wpakować większe pieniądze i mieć większy
panel. Skoro to na bzdety typu TV czy lodówka, to chyba stać Cię
na trochę większy kaprys z większym panelem. Tak - kaprys.Nie są
to niezbędne rzeczy w buszu. Już prędzej telefon, CB, ewentualnie
oświetlenie, laptop. Gdzieś na Alledrogo były i 115W panele, bez
regulatora i akumulatora, za ok. 1000zł. Kwestia wymiarów i wagi.

    Zbyszek
Re: Panele słoneczne

Przepraszam, ale nie odpowiedziałeś, czy dobrze policzyłem? I
czy wynik o większym panelu jest prawidłowy?

No właśnie analizując tu okazuje się że chyba tak. Z tego co
zrozumiałem producent mówi, że sam sobie skręcam więc dostęp by
był. A zawsze coś się da urwać. Choćby pare Amper.

No właśnie mam na to ograniczony budżet. Tak do 1000-1500zł. A
zastosowania są raczej przyziemne. Lodówka jest szpitalna ;-)
nie na zywność. Tam mało kto żywność przechowuje. TV to jakas
orientacyjna informacja a nie wymóg. CB na pewno,
nagłośnienie,oświetlenie, laptop.

Jesli już bede pewnien moich obliczeń spróbuje kupic i
przetestowac w realu co mi się udało. Na razie nie wiem co
będzie potrzebniejsze. Akumulator czy panel.

Re: Panele słoneczne

A nie może być taka na propan-dupan z butli? W każdej przyczepie
kempingowej taką montują, to się raczej sprawdza.

Re: Panele słoneczne

Źle, bo to z sekcji Prąd, powinno wyglądać (wg moich szacunkowych
obliczeń):
10h x 11,2W = 0.112kWh
Tyle uzyskasz z panelu 20W po przetworzeniu na wyjściu z
przetwornicy 230V. Czyli 2 razy za mało, skoro potrzebujesz 0,2kWh.

Nie rozumiem. Jeśli chodzi o te 115W, to byłoby 0,644 kWh.
Zakładając, że przez te 10h uzyskasz pełne i prostopadłe
nasłonecznienie.

Znaczy się nie na piwo :-) Na leki? To powinna chodzić 24h/dobę?
Cienko widzę pozostały sprzęt.
Pobór mocy lodówek na 12V czy innych przenośnych znajdziesz na
Goglach. Moja domowa, taka na 130cm wysokości pobiera 1,5kWh na
dobę. Nowoczesne może 1kWh/d.
Tylko nie pomyl "lodówki" samochodowej z lodówką samochodową :-)
Ta pierwsza to może być tylko chłodziarka, schładzająca np. o 15
stopni względem temp. zewnętrznej. Czyli z +35 zrobi w środku +20 :-)

Tani agregat prądotwórczy kupisz za ok 320 zł. Np ten:
http://www.allegro.pl/item570061115.html
Moc 650W.
Ma wyjście do ładowania akumulatora 12V - zaleta!
Na pełnym 4,5 litrowym zbiorniku popracuje ok. 5 godzin.
Waga - 18kg

Wady
- hałas, jak 150. Nie, nie decybeli :-)
- przebieg napięcia wcale nie musi być sinusoidą

Co do hałasu, to aż mi szczęka opadła. Zwykle te tanie mają ok.
95dB. Jeśli to prawda, że podają 60dB, to brałbym z pocałowaniem
ręki. Ale... wszystko zależy od metod pomiarowych. Zbyt duża
różnica względem pozostałych tanich.

    Zbyszek
Re: Panele słoneczne

Co do zasady policzyłem dobrze. To juz coś wiem.

Ale ja podałem panel 30W i przyjąłem 50% strat.
Czyli 15W*10h=0.15kWh

Czyli juz wiem, że na razie plan minimum. Jest prąd na
cb+komputer+lampka+radio
cb i komp raczej krótko.

No właśnie to znów mnie zniecheciłes do paneli ;-)
A tu ważne dla mnie. Czy moge tym zasilic akumulator? Bo prad mi
jest potrzebny mały ale długo.

jeśli mam panel 30W (sprawność 50%)
To mam 0.15kWh
Jeśli bym ten prąd rozłożył. Powiedzmy 1h dziennie
650W*1h=0.65kWh

To wygląda na to, że mi nic więcej nie trzeba do szczęścia.
Taniej, więcej prądu. A benzyny nie az tak wiele. 30l na miesiąc
da się przeżyć.

No to jest problem. Ale może 1h przeżyją jakoś? Niestety
najgorsze są
te nowoczesne budy. Albo beton (w nocy woda zamarza, w dzień
piekarnik)
o blaszanym dachu nie wspomnę. Ale to już inna historia.

Site Timeline