[OT] Wejście antenowe do mini-wieży HiFi Philips M

Witam,

Lekko OT ale nie znalazłem lepszej grupy ;-)

Zastanawiam się nad zamianą punktów z programu 5Plusa na ww wieżę.

Nie mogę jednak nigdzie w necie trafić na informację na temat możliwości podłączenia do niej anteny (coaxial) np. z radiem w kablówce..

Czy wie ktoś może?

Pozdrawiam,

Pawel

Reply to
Pawel

Użytkownik "Pawel" snipped-for-privacy@klub.chip.pl> napisał w wiadomości news:edm9rs$5se$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...

Jak już to nie OT tylko NTG

Jak za punkty to raczej taki bajerów nie ma bo to radio w kablówce to raczej ma taki sygnał jak zwykła TV

Reply to
Jarek

????? Czyli jaki?

Reply to
Robert J.

Użytkownik "Robert J." <rob snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:edmhmh$fro$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...

A ja wiem... wiem że napewno sygnał radiowy, a TV sporo się różni... może niech się wypowie ktoś kto bardziej się zna bo ja tylko dedukuje...

Reply to
Jarek

Dnia Wed, 6 Sep 2006 13:31:38 +0200, Jarek napisał(a):

:)

Do gniazdka antenowego w kablówce możesz podłączyć _dowolne_ radio. Jeśli nie ma gniazda współosiowego, wystarczy zapewne lekko odizolować wystającą radia "antenę" w postaci kawałka linki i podłączyć do środkowego bolca/otworu i umocować za pomocą wykałaczki ;)

Pozdrawiam Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

Marcin Stanisz schrieb:

i pozdrowić służby okoliczne. Sąsiad znajomej z klubu krótkofalarskiego zapłacił grube tysiące za taką prowizorkę. Zakłócał tym łączność radiową na linii metra. Metro musiało jeździć "na rozkaz" na tym odcinku, czyli z bardzo małą prędkością. Straty z tym związane zostały faciowi wyliczone w markach i fenigach (bo to było w epoce przedeurowej).

Waldek

Reply to
Waldemar

Użytkownik "Jarek" snipped-for-privacy@poczta.fm napisał w wiadomości news:edmlab$cb$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl...

Sorry, że się wtrącam, ale zobaczyłem tylko "RE:" Może to już było dyskutowane ?

Odczepiając się od różnicy sygnałów TV i radia: W kablówce masz jednocześnie wysyłane sygnały na różnych częstościach (TV co bodaj 8 MHz, a radiowe dużo gęściej). Strojenie do danej częstości niczym się nie różni od strojenia do sygnału z anteny, podawanego koncentrykiem (chyba, że masz kablówkę cyfrową, ale to inna sprawa).

Problem się zaczyna, gdy radio nie ma wejścia koncentrycznego, a jedynie jeden kabelek, co ma służyć jako antena. Wtedy kablówka zamienia się w taką dużą antenę, co łapie i kablowe stacje i naziemne. Wybierz lepsze.

Miałem taką sytuację. Można podczepić ten kabelek do "gorącego" przewodu kablówki (ale jakość jest do d.) można też rozkręcić radyjko i wyprowadzić - z anteny i masy

- wejście na koncentryk. Ale *na pewno* przez kondensator bo spotkałem się z przypadkiem, gdy w kablówce było

115 V względem ziemi w moim mieszkaniu i wywalało bezpiecznik różnicowy.

Antek - zasmucony nędzną jakością mojego taniego radia :(

Reply to
Antek Laczkowski

Waldemar napisał(a):

Przepraszam, w jaki sposób?

  1. czym się różni wejście antenowe w postaci kawałka drutu od niesymetrycznego wejścia 75ohm?

  1. w jaki sposób sygnał heterodyny głowicy odbiorczej ma wyciekać z ekranowanej instalacji kablowej

  2. zakładając nawet, że radio jest okropnie złe, to jak ten hulający po budynku sygnał miałby wyleźć z tego budynku - czyżby montowano w kablówkach wzmacniacze dwukierunkowe? No i filtry

  1. oczywiście heterodynę pracującego odbiornika można namierzyć, ale są tak małe moce, że albo trzeba być z przyzwoitym odbiornikiem blisko albo po prostu użyć sprzętu pomiarowego.

  2. Co to za łączność, którą zakłóca pracujący odbiornik? :-)

IMHO urban legend, albo skupiłeś się na słowie "dowolne" a nie na temacie.

Podłączyć jak Marcin mówi i tyle. Większość oglądanych przeze mnie odbiorników "z drutem" ma typowe wejście niesymetryczne 75 ohm, ze względów oszczędnościowych zakończone drutem a nie gniazdem.

MAc

Reply to
MAc

Dnia Wed, 06 Sep 2006 17:14:59 +0200, Waldemar napisał(a):

Waldek, to jest odbiornik, nie nadajnik. Chyba że cóś przeoczyłem? Chyba nie, w temacie jest miniwieża :)

Pozdrawiam Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

Marcin Stanisz schrieb:

nie, nic nie przeoczyłeś. Po prostu kawałek drutu w gniazdku jest świetną anteną. A to, że coponiektóre kanały kablowe, konkretnie u nas SK7 zasuwa akurat na częstotliwości metra. SK6 na radioamatorskich. Na wszelki wypadek SK1-3 nie są obsadzone, bo zakłócałyby łączność z samolotami. Odległość ww faceta od linii metra to 50m w linii prostej. Wystarczyło.

Waldek

Reply to
Waldemar

MAc schrieb:

ekranowaniem

nie heterodyna, tylko sygnał z kabla, który ma niezłą moc.

bardzo prosto, przez drut, który działa jak antena

nie heterodynę, tylko sygnał z gniazdka. Jak przewód ma jeszcze pechową długość...

nadajnik. Wzmacniacz instalacji kablowej jest nadajnikiem.

nie urban legend, bo naprawdę znam tą sprawę.

no to macie szczęście, że kablówki nie są napakowane i coponiektóre kanały są wolne.

Waldek

Reply to
Waldemar

Dnia Wed, 06 Sep 2006 18:33:18 +0200, Waldemar napisał(a):

Ach, jo...

Pozdrawiam Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

o shi... tego nie wziąłem pod uwagę. Kolumb, jajka itd...

Cały czas mi nie pasowała krzyżówka legendy z Twoją osobą :-)

MAc

Reply to
MAc

MAc schrieb:

na tym właśnie problem polega, że nie zwraca się na to uwagi, że z takiego gniazdka niezła moc wychodzi. Nawiasem mówiąc z modulatorami wybudowanymi z magnetowidu zrobiłem transmisję obrazów (2 kanały) z naszego "krzesła elektrycznego" na odległość 10m i obraz był całkiem niezły. A historia zaczęła się oczywiście od tego, że "kolbami w drzwi załomotali" oczywiście u koleżanki z klubu, bo jak ktoś zakłóca, to radioamator. Kobieta na rencie, w domu siedzi, więc szybko pomierzyli i wsio było ok. Potem przeszli się po klatce schodowej z odbiornikiem i facia szybko znaleźli. Siedział przed telewizorem. Koleżanka pomagała potem sąsiadowi wszystko poskładać tak, by nie było problemów i dowiedziała się, że przyszedł rachunek za "wizytę" oraz pozew do sądu za zakłócenie ruchu metra + wniosek o odszkodowanie dla metra i wszystko do kupy było ponad 10k marek.

Waldek

Reply to
Waldemar

Ale to przeciez nie radiowym pasmem, bo by ich zwykle nadajniki zaklocaly - dalsze ale mocniejsze. I nie telewizyjnym. Ktorys z kanalow specjalnych ? A i tak jestem zdziwiony ze taka moc pociagnal.

Moze to znajoma zaklocala, ale sasiada zlapali ? :-)

nie, już trochę toto opisałem. Akurat wszystko przypasowało. Długość kabla była taka, że zrobiła się z tego antena z niezłym zyskiem, odległość od linii metra też niewielka. A to, że koleżanka poszła na pierwszy ogień to chyba oczywiste ;-) Nic tak nie zakłóca odbioru, jak antena na dachu, nawet w tym momencie nie używana ;-) No i tak, to był kanał specjalny. A jakie moce z tych kablówek wychodzą można sprawdzić jeżdżąc samochodem po mieście. Kanały UKF są w kablówce przesunięte conieco. W radiu samochodowym mogę je odbierać w niektórych regionach naprawdę świetnie. Tylko tam nie ma metra i nic nie zakłóca. Zresztą w międzyczasie metro przeszło chyba na transmisję cyfrową i nie ma już takich problemów (czyt. sprawę olewa).

Waldek

Reply to
Waldemar

Dzięki wszystkim za odpowiedzi.

- u mnie trzymanie kabla kablówki w ręku i dotknięcie drugą ręką do kaloryfera grozi niezłym szokiem!

- jaki ten kondensator i ile uF, nF, pF?

- podłączać go tylko do środkowej żyły a ekran bezpośrednio do masy radia?

Pozdrawiam,

Pawel

Reply to
Pawel

Użytkownik "Pawel" snipped-for-privacy@klub.chip.pl> napisał w wiadomości news:edp4bi$vd2$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...

Jeżeli kablówka kopie (przy dotknięciu jej ekranu) to najlepiej

2 kondensatory do obu - i środkowej żyły i masy. 10nF wystarczy, daje to opór rzędu małych omów przy 100 MHz, a przy 50 Hz: 2*pi * 50 * 10^(-8) = 300 kOhm. Spróbuj też najpierw 1nF, bezpieczniej, 3MOhm, nawet 230V / 3MOhm = 70 uA, dużo poniżej granicy bezpieczeństwa.

Jeżeli w instalacji domowej masz bezp. różnicowy, to zewrzyj ekran kablówki z "bolcem" w gniazdku i zobacz, czy ten bezpiecznik wywali. (Z *bolcem*, nie z przewodem zerowym !) Jeżeli tak, to daj 2 kądzioły. Jeżeli nie, to tylko kondensator do żyły środkowej.

Samo podłączenie kablówki do radia bez kondenstatorów jeszcze niczym nie grozi - tylko radio zacznie kopać. Zapewne masa radia nie jest uziemiana (wtyczka bez dziury na bolec uziemienia) a transformator w zasilaczu skutecznie oddziela masę radia od sieci. Ale np. jak połączysz radio z kompem (którego masa *jest* łączona z uziemieniem sieci) to bezpiecznik wywali. Oczywiście 2 kondensatory pogorszy odbiór, bo trochę "symetryzujesz" linię, poza tym całą wtyczkę (do kablówki) warto ekranować (do masy kablówki) a koncentryk (za kondziołami) do masy radia. Patrz też niżej:

Miałem taki problem, gdy instalowałem kartę TV w kompie. Kablówka kopała jak diabli, telefony do Aster City dawały mi facia, który coś mówił o napięciach indukowanych w przewodach, (głupstwa bredził), w końcu pozbyłem się uziemienia kompa (ryzykowne!). Ale gdy zaistalowano mi internet przez kablówkę, magiczne "indukowane napięcia" zniknęły, po prostu spec poprawił źle uziemiony wzmacniacz w podziemiach bloku. Możesz - i powinienieś - wymagać tego od techników z kablówki. Nie daj się zbyć, np. zażądaj *pisemnego* oświadczenia, że takie napięcia nie są niebezbieczne np. dla małych dzieci - może to ich przestraszy i instalację poprawią. Zjawisko jest nagminne a *nie ma prawa* zachodzić.

Antek

Reply to
Antek Laczkowski

Użytkownik "Pawel" snipped-for-privacy@klub.chip.pl> napisał w wiadomości news:edp4bi$vd2$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...

Jeszcze jedno mi wpadło na myśl: Oddziel kablówkę przez transformator. Układ od strony kablówki: "środek" gniazdka----kond. 100 nF-----cewka1----ekran gniazdka Z drugiej strony: ekran koncentryka----cewka2----kond. 100 nF-----"srodek" koncentryka. Obie cewka1, cewka2, nawiń na ferrycie (kilkanaście zwojów), albo użyj gotowej konstrukcji np z popsutego wzmacniacza do anteny TV. Za drut nawojowy może służyć zwykła telefoniczna skrętka (w izolacji) Trochę symetryzujesz źródło sygnału, ale coś za coś. Wadą jest to, że rdzenie ferrytowe trudno kupić. W sieci, owszem, można, cena < złotówki, ale wysyłka 12 PLN. W Warszawie są na Volumen, ale nie wiem, gdzie mieszkasz.

Antek

Reply to
Antek Laczkowski

Dziękuję BARDZO za tak wyczerpujący opis.

Pozdrawiam serdecznie,

Pawel

Reply to
Pawel