[OT] lekkie - wycena instalacji elektr. - Page 2

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

może coś źle pamiętam, ale jak parę lat temu czytałem normę do instalacji w
budynkach to były tam dozwolone wszystkie możliwe połączenia jakie mogą
przyjść do głowy, skręcanie, zaciskanie, lutowanie i inne.
Zresztą w elektronice lutowanie sprawdza sie całkiem dobrze i nikt nie
narzeka i nie kombinuje ze skręcaniem:)

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Pod śrubką, to całkiem co innego. Tu przecież nie chodzi o "połaczenia
skręcane śrubką", tylko o "skręcane tak w ogóle". A z aluminiowymi drutami
to problem tkwi w tym, że są nieelastyczne i mają dużą roszerzalność
cieplną. Samych dwóch drutów skręcic nijak, a pod śrubką drut się grzeje
od przepływającego prądu, rozszerza i spłaszcza, a jak ostygnie, to ma
luzy i grzeje się jeszcze bardziej. Albo pali.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Był bym wdzięczny, może po prostu te nieroby od norm sobie coś zmieniają co
kilka lat, raz zabronią, raz dopuszczą, ot tak że niby pracują:)

To zwykła ruletka, czasem usunie, czasem nie, to zależy od wprawy i
umiejętności przykręcającego, tak samo jak niepoprawnie wykonany lut, może
zostać niepoprawnie wykonane połączenie skręcane a udary prądowe równie
dobrze wypalają połączenia niepoprawnie skręcone i zlutowane.
A skręcanie brudnych przewodów jest tak samo niepoprawne jak ich lutowanie.
Tylko pewnie łatwiej i taniej jest znaleźć pracownika potrafiącego poprawnie
skręcać niż poprawnie lutować:)

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Poszukam, ale chyba stoi w drugiej warstwie, więc będzie przesuwanka ;-)

No i sobie paluchów nie poparzy ;-).
Osobiście widziałem puszkę rozdzielczą w której kable były pospinane
krokodylkami. Właściciel mieszkania (i puszki) był z wykształcenia
elektrotechnikiem i miał uprawnienia. To tak jak o tym pijanym szewcu co
bez butów chodzi.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Mocno przy tym klął?

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Hau, hau. Odszczekuję niniejszym. W Polsce wolno lutować. Jedyne co jest
zakazane, to lutowane (np. linki) podłączać pod śruby.

Da się wygooglać. Na stronie SEPu jest fajny dokument na ten temat.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

A mozna prosic link ?

Bo tego zakazu nie rozumiem - zalutowac koncowke linki i przykrecic - co w
tym zlego ? Wrecz wydaje mi sie ze to bardzo dobrze, i tak sie powinno
robic.

J.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
Hello J.F.,

Tak się kiedyś robiło we wtyczkach i się wtyczki wypalały. Od ładnych
paru lat stosuję tulejki i nie ma problemu.

 RoMan
Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Na pewno od zalutowania ?

Tulejki tansze, wiec ten argument mnie nie przekonuje :-)

A jeszcze tansze bedzie przygrzanie przewodu do bolca :-)

J.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

http://www.sep.com.pl/opracowania/opracowania_systemy_rozw_instal_el_bud.doc

I tak się też robi komercyjnie. A cyna pod ciśnieniem pływa i kontakt się
psuje, potem się grzeje i bardziej pogarsza.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Z tym ze ja tam zakazu lutowania nie widze.
To ze nie sa wymienione w "powinny" ... w takim opracowaniu roznie mozna
interpretowac.

Podobnie jak "nie nalezy stosowac polaczen skrecanych".

J.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Widuje się w niektórych wtyczkach zatryskiwanych.

Do niedawna widywałem tam także lutowanie.

--
P. Jankisz
Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Ha ha, znowu coś źe przeczytałeś, bo żeby linkę przykręcić do śruby to
obowiązkowo musisz ją albo polutować, albo za tulejkować:)

Dawaj tego linka, może jakieś dokumenty da się ściągnąć!

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Obowiązkowo zatulejkować, lutowanie zakazane.

http://www.sep.com.pl/opracowania/opracowania_systemy_rozw_instal_el_bud.doc

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
Użytkownik "Waldemar Krzok" >
http://www.sep.com.pl/opracowania/opracowania_systemy_rozw_instal_el_bud.doc

Ciekawe rzeczy. Faza w lewej dziurce.
To standardem będzie niebieski zawsze z tej samej strony? W takim kablu.
http://www.easymar.pl/17242-11913-large/kabel-elektryczny-czarny-15m-3x15mm-zakoczony-wtyczk-ktow-z-uziemieniem.jpg

Robert

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
W dniu czwartek, 25 października 2012 23:34:35 UTC+2 użytkownik Robert
doc
.
mm-zakoczony-wtyczk-ktow-z-uziemieniem.jpg

Są dwie szkoły Falenicka i Otwocka. Falenicka to faza w lewej dziurce a
 Otwocka w prawej. Albo na odwrót. To i tak bez znaczenia bo nie jest mi
znane żadne rozporządzenie, dyrektywa czy przepis regulujący problem
fazy w dziurce. Nie twierdzę ze czegoś takiego nie ma, ja nie słysza
łem. Gość w opracowaniu pisze że faza w lewej dziurce.  Ale nie pis
ze czy w lewej jak się stoi przodem do gniazdka czy tyłem.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Przynajmniej sa konsekwetni, bo ja juz slyszalem w odpowiedzi na podwojne
gniazdka "no przeciez faza z lewej strony" :-)

http://www.easymar.pl/17242-11913-large/kabel-elektryczny-czarny-15m-3x15mm-zakoczony-wtyczk-ktow-z-uziemieniem.jpg

niekoniecznie, bo i mocowania rozne i kabelek zawsze mozna zgiac.

J.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
Użytkownik "J.F."

Pisałem o kolorze.

Robert

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Podaj źródła tego twierdzenia! bo zdaje się znowu nie masz racji!
Tulejowanie to taka uproszczona, szybka i tania wersja zalutowywania. Miedź
zawsze koroduje, dlatego ścieżki drukowanie się cynuje, lub lakieruje, w
kablu też korozja występuje i tylko lutowanie ją może zatrzymać, w tulejce
też koroduje ale zapewne sporo wolniej.

to jest skan jakiejś cienkiej książeczki szkolnej, myślałem ze dasz linka do
całej normy PN)

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

No i co?? Nikt nie puści farby jak to wycenić? :)
--
Jacek

Site Timeline