[OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Cześć
Wpadła mi nietypowa dla mnie robota. Położenie instalacji elektrycznej w
budynku jednorodzinnym, stan surowy lecz ze stolarką. Do tego nieco drutów
do TV, telefonu, alarmu. Jak to wycenić?
BTW, co myślicie o stosowaniu przekroju 1mm^2 do obwodów oświetleniowych?
--
Jacek

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Tak z ciekawości bo pytasz o przekroje... masz uprawnienia? A jak nie, to
kto ci odbierze?

Marek

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Miewałem już w życiu ze dwa razy a może i trzy :) Obecnie nie mam. Kto
odbierze to zmartwienie zleceniodawcy, jest uprzedzony. Ale nie
odpowiedziałeś na pytanie tylko wdrażasz śledztwo :)
--
Jacek

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Masz rację, twoja sprawa i inwestora (no i biegłego w razie pożaru)
Moje pytanie na twoje pytanie zrodziło się dlatego, gdyż nie daje się
przewódów ot tak, 1mm2 czy 1,5mm2, bo się tak daje bo inni dają.
Po to są tabele i prostych wzorów kilka aby na podstawie zapytań do
inwestora, co chce, gdzie i jakiej mocy, wyliczyć odpowiednie przekroje, tak
aby spadki napięć były w normach i ilość przewodów odpowiednia.
Nie wiem jak ciebie, ale mnie przy kolejnych egzaminach do uprawnień
odpytywano na te tematy, no i nie wyobrażam sobie zrobić instalację na pałę
"tu sobie damy tak, a tam tak"

Marek

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Masz rację, choć w (małych) domach mieszkalnych jest na ogół prościej,
choć oczywiście trzeba też myśleć i liczyć, od tego są tabelki ;-). Do
oświetlenia jest na ogół prosto, ale też trzeba skonsultować z
inwestorem. W większych pomieszczeniach na suficie instalowałbym
5x1.5mm2, a to dlatego, że na ogół ludziska chcą mieć grupy. Z gniazdami
wtykowymi jest większy problem, bo trzeba dobrać odpowiednie grupy i nie
za dużo w jednym szeregu (jak wyżej, spadki napięć). W nowych domach
coraz częściej stosuje się instalacje gwiazdowe oraz, całkiem nowe,
instalacje sterowane elektronicznie. Do tej pory właściwie domena
biurowców, gdzie można centralnie sterować oświetleniem i gniazdami, ale
w mieszkalnych też. Wtedy można sobie z iPada na Malediwach wyłączyć
zapomniane żelazko zanim wybuchnie pożar ;-).
Przekrój przewodu zależy od rodzaju odbiornika i determinuje również
wartość zabezpieczenia. Rozdzielenie obwodów równomiernie na fazy też
trzeba zrobić.
Niestety z elektronizacją mieszkań zrobiło się trochę trudniej. Kiedyś w
M4 dawało się dwa obwody, jeden na oświetlenie, jeden na gniazdka, oba
2x1.5Cu lub 2x2.5Al i było dobrze. No może jeszcze piekarnik miał swój.
Z pralkami automatycznymi i ogrzewaniem akumulacyjnym zaczęły się schody
;-).

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

A nie można dać z górką "ot tak"? Są jakieś wady stosowania za grubych
przewodów (poza ceną)?

--
Gof
http://www.chmurka.net/

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Kłopoty z przeciąganiem. Kłopoty z łączeniem. Przynajmniej w przypadku
"drutu".

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Wielu tylko odbiera instalacje po innych, za wynagrodzeniem daje kwitki.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
Hello Jacek,

U siebie kiedyś dałem. Ale u kogoś bym się nie odważył. Minimum
1.6 i na dodatek trójprzewodowo.

 RoMan
Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

1.6 ???

Marek

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
W dniu środa, 24 października 2012 10:50:39 UTC+2 użytkownik RoMan Ma
cznej w
rutów
niowych?
um

Nie ma żadnego minimum ani maksimum dla wykonawcy. Ma założyć takie
 jak w projekcie. Inna sprawa że projektanci są pojebani. Do kinkietu d
ają 3x1,5. A tam lampka LED 2,5W.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
Nie szkoda czasu na takie dywagacje? ;)

Jakbym robil dla siebie to wszedzie miedz 2.5mm.kw.
a do odbiornikow typu piekarnik 4mm.kw ;) Wszelkie
polaczenia skrecane i lutowane. Olowiowo oczywiscie ;)

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
Hello Jakub,

E tam - główne obwody tez robilem 4mm^2 a to co za płytkami bylo
łaczone rzeczywiście jest skręcone i zalutowane ołowiowo :)

 RoMan
Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Nie jestem w stanie przytoczyć dokładnych opracowań,
ale zdaje się, że połączenie skręcane Cu-Cu ma samo
w sobie większą trwałość i niezawodność, niż to samo
połaczenie po zalutowaniu Sn/Pb.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
W dniu środa, 24 października 2012 13:49:56 UTC+2 użytkownik Jarosł
˝,
cane Cu-Cu ma samo
odno��, ni� to samo

W UE do niedawna skręcanie nie było dopuszczalne, nawet jak było polu
towane. Jakiś czas temu zmienili i dopuścili skręcane i lutowane, sam
o skręcanie jest dalej niedopuszczalne. Nie zapewnia gazoszczelności.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Czego ty nie powiesz.
http://www.tme.eu/html/PL/zlaczki-instalacyjne-do-skrecania-przewodow-3m/ramka_3463_PL_pelny.html
Na takich złączkach kupę instalacji elekrycznych w Wiedniu widziałem w
latach 80'90.
A widziałeś ty kiedykolwiek złączki typu Wago?

Marek

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Jakiś czas temu zmienili i dopuścili skręcane i lutowane, samo skręcanie jest
dalej niedopuszczalne. Nie zapewnia gazoszczelności.

Cobyś się nie zdziwił. Jest dokładnie na odwrót. Właśnie połączenia
lutowane nie zapewniają gazoszczelności, a skręcane owszem. Połączenia
lutowane w puszkach nie są dozwolone w EU i nigdy nie były.

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Waldku. Kurak jest fizykiem jądrowym i chemikiem, tyle że na rencie bo mu
się nie opłaca marnować czasu w pracy. Poczekaj godzinkę, dwie, doczyta
wikipedię, wróci tu i cię zbeszta od nieuków :)
Założę się że i mnie się dostanie przy okazji.

Marek

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Nie moja działka, ale mnie zaciekawiło - o co chodzi z tą gazoszczelnością?

Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.

Też miałem o to spytać. Początkowo myślałem, ze drobiowaty pomylił kable
z gazrurkami -- i to by się nawet zgadzało, teraz się je lutuje (miedziane),
a z niegdysiejszymi stalowymi gwintowanymi łączonymi na konopnego skręta,
to same problemy. Ale teraz, to sam nie wiem.

        Co się tam dzieje w mej głowie:
        Pędy, zapędy, ognie, ogniwa.