[OT] LAN po kablach energetycznych

Dzień Dobry, Sytuacja jest taka; Mam połączyć 4 budynki siecią LAN, są problemy z łącznością WiFi ze względu na przeszkody terenowe i jakieś niezidentyfikowane zakłócenia. Kable prądu 3fazowego/przyłącza tych 4 budynków zbiegają się/startują z jednego punktu- mieszczą się w jednej szafce. Odległości tych budynków od tej szafki/mierzone mniej więcej po zakopanych kablach energetycznych/ wynoszą od 120 do 280 metrów. Czy jest jakaś technologia umożliwiająca "puszczenie" po tych kablach szkieletu sieci LAN dla tych budynków?

-jaką prędkość da się w ten sposób osiągnąć?

-ile taka technologia może kosztować dla tych 4 lokalizacji?

Reply to
BAREK

W dniu 2011-03-13 10:50, BAREK pisze:

Przy takich odleglosciach kladzie sie swiatlo albo LAN ze switchami z PoE jesli wiesz co to.

Zerknij na trzepak.pl i poczytaj w archiwum o PLC byla mowa wielokrotnie. Ogolnie nie bedziesz mial mozliwosci wykorzystac tych kabli energetycznych. Mozna to stosowac w domu do licznika max odleglosci to kilka metrow.

Reply to
Aha

Dziękuje za odpowiedz, chociaż nie dającą nadziei. W tym momencie kładzenie kabla czy to LAN czy światłowodu nie wchodzi w grę. Pozostaje więc jedynie walka z WiFi

Reply to
BAREK

W dniu 2011-03-13 11:26, BAREK pisze:

100 metrow dla wifi to zadna odleglosc, jedyny warunek to czysta strefa fresnela.
Reply to
Aha

W dniu 2011-03-13 12:16 kk napisał(a):

No wiesz, jak już trzeba coś nowego pociągnąć (czy to kabel telefoniczny czy inny) - to najlepiej od razu światłowód.

Reply to
Adam Dybkowski

W dniu 2011-03-13 11:04, Aha pisze:

W dodatku PLC sieje zakłóceniami w eterze. Delikwent się cieszy, bo udało mu się postawić sieć metodą "na taśmę klejącą i gumę do żucia" a krótkofalowcy, radioamatorzy albo Ci, którzy po prostu lubią sobie posłuchać analogowego radia na pasmach innych niż CCIR mają problem... Jeszcze raz: kable energetyczne nie służą do transmisji danych, tak samo jak kable do transmisji danych nie są liniami przesyłowymi wykorzystywanymi w energetyce.

W twoim przypadku można by wykorzystać WiFi z antenami o kierunkowej charakterystyce.

Reply to
Atlantis

W dniu 2011-03-13 16:11, snipped-for-privacy@gazeta.pl pisze:

Kiedyś robiłem próby anten z cylindrycznym falowodem - takie jak z puszki. Beznadziejnie słabe w porównaniu chociażby z helikalnymi nie mówiąc już o rożkowych na prostokątnym falowodzie. Ale nie ma co kombinować. Za 38 pln można na Allegro dostać całkiem dobrego Biquada

12dB. W akcie desperacji wziąłem coś takiego nie wierząc w te 12dB i okazało się, że działa tak samo dobrze jak 20 razy droższa Moxa. Przede wszystkim nie można dawać długiego kabla do anteny bo każdy metr kabla to prawie 1 dB w plecy. Najlepiej podjechać ethernetem do miejsca gdzie ma być antena i w jednej puszce wstawić AP i tuż przy nim antenę. Są też specjalne AP zintegrowane z anteną kierunkową do zestawiania połączeń na odległość np Nanostation Ubiquiti. Ceny od 230 zł. I to chyba najlepsze rozwiązanie zwłaszcza, że da się zasilić przez POE.
Reply to
Mario

W dniu 13.03.2011 10:50, BAREK pisze:

Znajdź jeden punkt z którego widać wszystkie lokalizacje, postaw tam nadajnik z jakąś anteną sektorową/do okólną, ona nie musi się znajdować w miejscu przyłącza internetu, tam nawet nie trzeba żadnego odbiornika internetu, komputera czy czegokolwiek, potrebne tylko zasilanie 230V albo nawet jakieś 12V jak będzie łatwiej... W miejscu przyłącza interentu antena kierunkowa i accespoint podpięty jako klient do tej do okólnej. Tak samo w miejscach odbioru sygnału - accespoint jako klient z anteną kierunkową. Na wyjściu z każdego accespointa masz sygnał na ethernecie.

Punktem centralnym może być dowolny z budynków, albo jakikolwiek inny obiekt(np garaż), w efekcie ubocznym również w tym punkcie masz doprowadzony internet.

Jeżeli chcesz w każdym z budynków mieć rozprowadzony internet drogą radiową, to potrzebujesz dodatkowo w każdym z nich zamontować dodatkowego accespointa jako nadajnik. Wszystko spinasz po ethernecie i musi działać przy tych odległościach.

Nie przesadzaj ze zbyt dużą anteną, przy odległościach rządu 100-200m wystarczy najmniejszy panel. Zwróć uwagę na jakość i długość kabli oraz jakość złączek. Zwróć uwagę na kanały, powinien być zachowany odstęp 3 kanałów pomiędzy sieciami pracującymi w tym samym obszarze.

Pamiętaj o zabezpieczeniu sieci, może się zdarzyć że będziesz mieć odwiedziny smutnych panów w garniturkach, którzy będą zadawać skomplikowane pytania.

Reply to
Albercik

proponuje coś co zadziała na pewno: radiolinie z antenami "kierunkowymi" używam u siebie tego w warunkach przemysłowych cena szokująca (ok 800 zł za komplet - osiemset, to nie pomyłka)

sa takie technologie, ale raczej do wykorzystania wewnatrz budynku w ramach jednego obwodu... z moich obserwacji, sygnał nie przechodzi przez zabezpieczenia w tablicy rozdzielczej (pewnie chodzi o cewki w automatach)

im dalej tym mniej, na kilku metrach wyciagniesz maksymalnie 54 Mb

sama technologia nie bedzie kosztowna (300 zł za parę konwerterów) jeśli w ogóle zadziała, w co wątpię IMHO najwięcej problemów miałbyś tu z przerobieniem tablicy rozdzielczej, aby transmisje robić "na samym kablu" pomiędzy automatyka zabezpieczającą ale i tak wątpię czy na taki dystans pójdzie...

najrozsądniej było by puścić obok kabli energetycznych światłowody...

qlphon

A to nie wymaga jakis licencji i oplat za pasmo ?

Poza tym 5GHz - chyba trzeba wysokie maszty ?

Im wysza czestotliwosc tym bardziej wsystko rozprasza. I sie trzeba podniesc poza przeszkody terenowe ..

Na jaka odleglosc masz ten link na tym super zestawie ?

Reply to
Aha

ja mam jakieś pińcet metrów tylko...

Reply to
qlphon

W dniu 2011-03-16 13:07, qlphon pisze:

O boze, kto ci ten zestaw ozenil ? Na 500 metrow anteny ktore pozwalaja zestawic link na 20-30km.

:):):):):):)

Nastepnym razem kup nanostacje za 200zl i tez dzialac bedzie tylko zjedz z moca TX .

Reply to
Aha

sam sobie ozeniłem! pytałem zaprzyjaznionego ISP czego używa i moze polecić z ręka na sercu

ja miałem alternatywę ciągnąć swiatłowód za kilkanaskie kPLN lub zaeksperymentować za 800 zł....

no i mam dobre, sprawdzone rozwiązanie oparte na mikrotik'u

największa "wada" to: jak kupiłem, zaczałem sie uczyc mikrotik'a, cos tam zacząlem rozumiec, uruchomiłem, działa od paru miesiecy zgodnie z oczekiwaniami, nawet jednej czkawi nie było no i wszystko juz zapomniałem....

nie wiem co to ta nanostacja, ale jakieś pół roku za późno na taką radę...

łaczna oszczedność rzędu 300-400 zł (ja płaciłem niecałe 800zł za parę - komplet do radiolini) nie zachęca do mieszania standardów...

Reply to
qlphon

Normalnie spadlem ze smiechu z krzesla po tym co napisales. Ten zestaw to zestaw na dalekie linki radiowe takie powyzej 10km. Pewnie sygnal masz przesterowany i zaszumiony na maxa do tego jeszcze karta wysokiej mocy.

:):):):)

Na przyszlosc:

n a500 metrow max anteny to 2-8dBi.

Reply to