Oświetlenie w salonie

Szanowni Państwo!

Czy wiecie, jakie natężenie oświetlenia powinno/dobre by było w salonie w domu? Jestem na etapie przeróbki, sufit będzie wyżej (5m), ściągnąłem sobie DIALuxa i projektuję oświetlenie... Znalazłem wskaźniki dla biur i tam jest

300 do 750lx. Wstawiam oprawy i nie chce mi wyjść więcej niż 100lx, i to już przy mocy zainstalowanej rzędu 500W w energooszczędnych oprawach (świetlówki).

Kurczę, może to i trochę ntg, ale sporo elepstryków tu mamy, może cóś podpowiedzą?

Pozdrawiam po przerwie :)

Reply to
Marcin Stanisz

powiedzmy 500lx*30m^2 = 15k lm = 200W w swietlowkach.

Ale takich ktore swieca w dol i oswietlaja rowno podloge i stol roboczy.

Jak swieca w sufit lub na sciany to jednak wiecej trzeba, zeby po odbiciu bylo dobrze.

Z tym ze to wartosci do pracy - do czytania, malowania czy szycia tez sie przyda, ale poza tym w salonie moze byc ciemniej.

Dnia Wed, 23 Apr 2008 15:57:24 +0200, J.F. napisał(a):

Dzięki, J.

A czy (bo ja w te klocki słabym) natężenie oświetlenia 2x mniejsze oznacza

2x ciemniej? Przydałby się luksometr, pomierzyłbym sobie, jak mam teraz... To jest 40m^2, teraz mam 6x17W (energooszczędne "kule" Panasonika, od 9 lat te same), świecą na sufit.

Pozdrawiam

Reply to
Marcin Stanisz

Użytkownik "Marcin Stanisz" snipped-for-privacy@bzdury.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@40tude.net...

5m to niezły saloon, prawie kościół. Ja lubie w salonie nie za jasno. Tak na imprezy i do telewizji. Żona czase tam szyje i potrzebuje więcej luxów i luksusów. Generalnie chyba nie obowiązują Cię normy, więc proponuję mozliwość wyboru zarówno natężenia oświetlenia jak i rodzaju (halogenowe, świetlówkowe itp) za pomocą wyłączników. To nic, że włączone wszystkie na raz oślepią salonowiczów. Ważne, że na każdą okazję można zapewnić odpowiednie światło. Dla leniuchów sterowane pilotem. Chyba nie chcesz mieć świetlówek w salonie??? Ale przy 5 m wysokości to bez lokalnego oświetlenia to trudno osiągnąć mocne oświetlenie lokalne, chyba, takie mam wrażenie....

Feromon PS. Jestem elektrykiem ale nie mam doświadczenia w projektowaniu, a moje mieszkanie ma 2,5 m i mam salon 5x6m oświetlpny żarówkami: plafonem 300W oraz boczna loampka 60W ew. żyrandol w rogu 180W. Rzadko kiedy używamy plafonu.

Reply to
Feromon

No nie, wzrok tez jest logarytmiczny :-) W pelnym sloncu na plazy masz jakies 100k lx

A sa takie fajne kosci do tego .. ale znow problem, sample zamawiac czy jak ? Ciekawe czy udaloby sie cyfrowke skalibrowac - niby w EXIF jakies informacje o ustawieniach sa ..

No to przeciez masz praktyke i wiesz czy za ciemno czy za jasno ? Czy chcesz byc w zgodzie z BHP ?

IMO - do pracy moze byc troche za ciemno. Do salonu .. mam mniej wiecej te same proporcje, nie zawsze wszyskie wlaczam. Ale raczej bym doswietlal mniejszymi lampkami, no i sciany na bialo .. oprawy mozna zdemontowac zeby swiecily tez prosto na dol..

Dnia Thu, 24 Apr 2008 11:42:24 +0200, J.F. napisał(a):

Ty masz głowę, jakieś scalaki w przezroczystych obudowach gdzieś się po garażu plączą :) Coś 100 miały w nazwie... Mam! OPT101 od Burr-Browna.

Teraz jest dobrze, ale po podniesieniu sufitu w szczycie do 5m nie powieszę se tych samych opraw. A BHP w postaci Koleżanki Małżonki już mnie do pionu postawi, jeśli będzie ciemno...

Pozdrawiam

Reply to
Marcin Stanisz

Dnia Wed, 23 Apr 2008 22:51:36 +0200, Feromon napisał(a):

Amen ;)

<ciach>

No właśnie, byleby tylko po zainstalowaniu tych wszystkich opraw nie okazało się, że ciemno...

Będę kombinował, dzięki.

Pozdrawiam

Reply to
Marcin Stanisz