oświetlenie awaryjne w domu

W tej chwili mam zwykłego UPSa z akumulatorem 5Ah, 9 żarówek 230V po 48 LED i jakoś to działa, ale chyba na przetwornicy UPSa są dość duże straty. Wszystko załączane jest czujnikiem obecności fazy w rozdzielnicy. Pomyślałem o wymianie tych żarówek na 12V i zastosowaniu takiego czegoś jak na schemacie:

  1. Czy będą mniejsze straty? Czyli czy na takim samym akumulatorze światło podziała dłużej ?
  2. Czy przy rozładowywaniu się akumulatora opadające napięcie nie uszkodzi żarówek ?
  3. Czy rozładowanie akumulatora żelowego do końca go nie uszkodzi ?
  4. Jaki zastosować transformator 12V? wystarczy to żeby ładować 12V akumulator? Wiem, że pod wyprostowaniu się trochę zwiększy.
  5. Może da się jakoś zablokować całkowite rozładowanie akumulatora?

Z góry dzięki za pomoc.

Reply to
Melwin

Użytkownik "Melwin" snipped-for-privacy@tznvy-jljny-gb-.pbz napisał w wiadomości news:go2pod$4ji$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

  1. Oczywiście tak! Czy duże? zależy od UPSa, ale przykładowo mój stary UPS nawet bez obciążenia siada po 2h (wiem wiem, aku stare, ale z obciążeniem chodzi pół godziny)
2.Zdecydowanie nie, czy to będą "żarówki" ledowe czy zwykłe, nic im się nie stanie, Uszkodzenie jedynie mogłoby wystąpić przy zwiększeniu napięcia zasilania. 3.Tak, na każdym Aku jest napisane żeby nie rozładowywać poniżej (chyba, nie pamiętam dokładnie) 10V Niższe rozładowanie po prostu go uwali. Z tym, że niezłym pomysłem byłoby sprawdzenie charakterystyki tych "żarówek" ledowych. Zależnie od ich konstrukcji, może być tak, że poniżej jakiegoś napięcia progowego przestają pobierać prąd (charakterystyka LED) Wówczas można by to zasilać tak, żeby chodziło "do śmierci" tz do zgaśnięcia ledów.
  1. Tak, ale żeby prawidłowo ładować, należy zapewnić odpowiednie napięcia ładujące i podtrzymujące aku w dobrej kondycji. to powinno być dosyć dokładne napięcie, żeby całość działała dobrze. Prąd łądowania może być niewielki, z regóły przerwy w zasilaniu są dosyć rzadkie więc...
5.Można, na przykład prosty komparator napięcia z ustawionym progiem zadziałania na wzmacniaczu operacyjnym i przekażnik podtrzymujący który rozpina układ jak napięcie spadnie poniżej określonego.

Zbyszek

Reply to
Zibias

Ja bym dal wiekszy akumulator - za 70Ah zelowy dalem 200zl (Allegro).

Lubie proste rozwiazania :) - miedzy akumulator a UPS stycznik samochodowy podtrzymywany z alumulatora. Cos mi sie wydaje, ze odpada przy <> 10V. Ale to musisz sprawdzic sam.

Prędzej przy 3V. Przy 7-8V włącza się. Ale prostym rozwiązaniem może być przekaźnik + rezystor + przycisk.

Reply to
William

Jakub Jewuła wrote: ...

Gdyby odpadal przy 10V to do zalaczenia potrzebowalby z 15V - raczej odpada przy 5-7V. Poza tym taki stycznik to dodatkowe obciazenie.

Tomek

Reply to
Tom

Ja mysle, ze ta grupa da sobie rade z tym problemem ;)

Ile mA? ;)

U mnie tym wszystkim steruje system alarmowy. Kontroluje zasilanie sieciowe a gdy zaniknie i jest pora wieczorowa (odpowiednio zdefiniowane zależności dla timera) i alarm nie jest uzbrojony to załacza oświetlenie. Sama centralka kontroluje również rozładowanie akumulatora i w razie potrzeby odcina go. Dodatkowo dostaję sms-y z informacją, że nie ma zasilania (lodówka, akwarium itd) a potem, że pada akumulator.

PC

Reply to
PC

Warte sprawdzenia.

Można dać przekaźnik np 24V. Trochę odwinąć uzwojenia lub poeksperymentować ze sprężynką. Generalnie taki przekaźnik który puszcza kotwicę poniżej ~10V.

Reply to
Desoft

Użytkownik "Melwin" snipped-for-privacy@tznvy-jljny-gb-.pbz napisał w wiadomości news:go2pod$4ji$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

Zainteresuj się trafami do centralek alarmowych. OIDP mają one napięcie dobrane specjalnie do ładowania żelówki w prymitywnym, niestabilizowanym układzie, który stosowany jest w centralkach. Post na ten temat powinien być gdzieś w archiwum.

Da się, aczkolwiek odradzałbym eksperymenty typu samodzielny przekaźnik. Jeśli już, to przekaźnik + jakieś wyzwalanie zależne od napięcia lub układ całkowicie elektroniczny. Całkiem możliwe, że w sklepie z centralkami, w którym będziesz kupował akumulator, kupisz również gotowe zabezpieczenie akumulatora. Zaznaczam, że nie interesowałem się, jak jest zbudowane i jak się sprawdza.

Oczywiście rozważamy cały czas dość mały akumulator (kilka Ah) i dość małe obciążenie, przy większej instalacji należałoby przemyśleć od nowa całą koncepcję, włącznie z zastosowaniem 12V. Koszt to też już wtedy inna bajka.

e.

Reply to
entroper

Użytkownik "PC" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:go35c9$ipq$ snipped-for-privacy@news.task.gda.pl...

I ostatni sms; "Nie masz po co wracać!"

Włodek ;)

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Zdecydowanie lepiej wiedziec niż nie wiedzieć ;-)

PC

Reply to
PC

40%. moze prosciej niz kombinowac kupic po prostu wiekszy akumulator? np. akku samochodowe 'z lidla' za 60 zeta to 35Ah... jeden zakup, dwa kable z klemami albo krokodylki i 0 filozofii.

nie.

uszkodzi. nie powinno sie rozladowywac ponizej 10.5V , co w praktyce (biorac pod uwage rezystancje wewnetrzna) oznacza ze przy 11V powinnismy juz dac akumulatorowi spokoj. z praktyki wiem ze zdrowy akumulator 'trzyma' napiecie w zakresie

12.5V-11.5V , jesli spadnie nizej to znaczy ze juz leci 'na rezerwie' i i tak nie zostalo mu duzo energii. wyjatkiem sa bardzo duze akumulatory (100Ah).

napiecie konserwujace akumulatora scisle zalezy od jego temperatury. im wyzsza temperatura tym jest nizsze. radzilbym uzyc do ladowania mikrokontrolera z wejsciami analogowymi i czujnikiem temperatury. jesli planujesz uzyc akumulator samochodowy to procesor zalatwi tez takie 'atrakcje' jak okresowe 'gazowanie' (ladowanie bardzo duzym pradem przez kilkanascie sekund w celu 'zamieszania' elektrolitu).

j/w. , mikrokontroler. i tak musi mierzyc napiecie na akumulatorze w czasie ladowania, moze tez sterowac przekaznikiem lub mosfetem odlaczajacym instalacje zasilana z akumulatora.

--

Reply to
Piotr Curious Gluszenia Slawinski

Moja koncepcja oświetlenia awaryjnego jest całkiem inna - Lampy LED każda z własnym akumulatorem NiMH doładowywanym minimalnym prądem, wykrywająca brak światła i brak fazy. Proste, tanie do wykonania, bez potrzeby ciągnięcia dodatkowej instalacji i niezależne od jednego zasilania. Każda z nich można umieścić w pobliżu dowolnej puszki i do niej podłączyć. Można nawet bez wyłącznika zmierzchowego - mały przekaźnik kiedy jest faza odcina LED-a, do ładowania R,C i dioda.

Reply to
Padre