Oscyloskop cyfrowy - inaczej

Witam wszystkich forumowiczów. Zabieram się do popełnienia oscyloskopu cyfrowego, a dokładniej (przynajmniej na początek) przystawki do PC. O ile z częścią cyfrową nie mam większych problemów, tak z układem wejściowym (analogowym)...... no może nie problem, ale zastanawiam się jak to zrobić. Może macie jakieś pomysły (schematy) już sprawdzone. Nie chciałbym odkrywać Ameryki po raz n`ty. Założenia mam następujące:

- pasmo przenoszenia takie, aby próbkowanie sygnału z częstotliwością max.

100MHz (lub docelowo 200MHz)miało sens

- cyfrowa regulacja wzmocnienia sygnału wejściowego

- cyfrowa regulacja offsetu

Jeśli macie jakieś dane w tej materii, to proszę o informacje

Pozdrawiam IM

Reply to
IME

Użytkownik IME napisał:

no może nie problem, ale zastanawiam się jak to

Jeśi nie masz problemu, to po prostu ZRÓB TEN WZMACZNIACZ ;) W dowolnej wersji, która po zastanowieniu przyszła Ci do głowy :))))))))))))))))

Reply to
A.Grodecki

No niezle kolego, niezle. Bede pelen podziwu jak wyjdzie Ci przynajmniej

100-ka z dobrymi parametrami. Zakladam oczywiscie ze mowisz o 100 lub 200 MS/s, czyli pasmo przenoszenia toru analogowego... no wlasnie - jakie? Jesli przyjmiesz za wyznacznik _symbol_ (predefiniowany przez tek-a zreszta) DSO to masz zaledwie 10/20MHz, ale jesli odpuscisz ten _symbol_ to... co...500MHz? 1GHz?

Jak masz zamiar zrobic akwizycje danych? Pytam powaznie, gdyz w wiekszosci przypadkow cyfrak wyklada sie wlasnie na niej ;-)) __

1024 Ireneusz Niemczyk ps. tst.
Reply to
1024 Ireneusz Niemczyk

Oczywiście, miało być 100-200 MS/s. To dziś żaden problem. Próbkowanie dwoma AD wyzwalanymi naprzemiennie. Zakładam 5-10 próbek na okres dla górnych częstotliwości. Pasmo więc max.

20-40MHz. To nie ma być super-hiper niewiadomo co, ot oscylek (w założeniach 2 kanały) na własne potrzeby, ale możliwie dobry :-)

To później (jak coś z tego wyjdzie) :-)

FIFO SN74V293 - 131072 x 9 bitów. Można je poganiać do 166MHz. Połączone kaskadowo myślę, że dadzą spodziewany efekt. Obsługiwać to będzie ARM AT91SAM7S256. Ma to również spełniać rolę analizatora logicznego z 18 wejściami.

Temat dalej aktualny :-)

Pozdrawiam IM

Reply to
IME

Może ja się źle wyraziłem, albo Ty źle zrozumiałeś :-) Gwoli wyjaśnienia: JA MAM już swoją koncepcję wzmacniacza wejściowego z parametrami, które wcześniej opisałem, jednak tylko teoretycznie (schemat). Chciałbym zweryfikować swoje wypociny z układem, który ktoś już wykonał i sprawdził w praktyce. Wiem, że mogą (i na pewno będą) się z tym zagadnieniem wiązać przeróżne schodki, a ja chciałbym uniknąć niepotrzebnego marnowania czasu na coś, co ktoś już wymyślił, sprawdził i chciałby się podzielić wiedzą. No, chyba że wymagam za wiele :-)

Pozdrawiam IM

Reply to
IME

A pisalem o symbolu? pisalem czy nie? ;-))) Swoja droga nie wiem dlaczego Tek wymyslil sobie wlasnie tak, moze lepiej marketingowo brzmi? Taki _podzial_ przez 13 przykladowo tez byl by dobry, przez

7 tez.... przeciez :)

Milego dnia. __

1024 Ireneusz Niemczyk
Reply to
1024 Ireneusz Niemczyk

Sa gotowe przetworniki, wiecej niz podwojne (Andrzej pisal kiedys o 80-krotnym :-) ). Pelne pole do popisu.

Ok, brzmi rozsadnie...

... o ile zastanowisz sie tylko nad jedna rzecza. Dostaniesz strumien danych (zakladajac 8bit A/D) na poziomie absurdalnym do przeslania i przetworzenia. Rozumiem, ze ARM ma z tej ilosci zrobic jakas ladnie opakowana i skompresowana paczke, a PC bedzie tylko interfejsem z operatorem, czy tak? Zastanawiales sie moze ile czasu bedzie trwala akwizycja i ile z niej tak naprawde oscyloskop poswieci probkowaniu? Myslales o podwojnej podstawie czasu, o funkcji pozwalajacej na wykrywanie szczegolow w przebiegu przy podstawach powolnych, o... sam nie wiem, milion rzeczy powinien miec dobry oscyloskop, a najleprze to chyba wyzwalanie :). Zreszta, zawsze mozesz zrobic podstawowy i pozniej serwowac ulepszenia :-) Temat bardzo obiecujacy.

Ba, nie robilem nigdy czegos takiego, wiem co bym chcial miec w oscylku, mniej wiecej wiem jak te rzeczy sa robione/osiagane, ale doswiadczenia praktycznego nie posiadam (mam fabryczny oscyloskop). Mam tez pewnie krzywe spojrzenie z racji wymagan - mysle calkiem sporych w tym temacie.

Milego dnia. __

1024 Ireneusz Niemczyk
Reply to
1024 Ireneusz Niemczyk

Bez przesady :-) Na razie pozostanę przy podwójnym 8bit.

Mniej więcej o to właśnie chodzi. Co do częstotliwości probkowania to podałem największą jaką mam zamiar uzyskać. Będzie też zastosowany dzielnik, dający możliwość podziału tej częstotliwości.

Właśnie tak do tego podchodzę. Na początek chcę zrobić coś co możliwie "ładnie" będzie zbierać informacje o sygnale doń dochodzącym :-) Ale, aby były ładne, to i tor wejściowy musi być ładny. Późniejsza ich obróbka i zastanawianie się "co by tu jeszcze dodać", to robótka na długie jesienne i zimowe wieczory. Sam ciekaw jestem, co mi z tego wyjdzie :-))

Pozdrawiam IM

Reply to
IME

Użytkownik PAndy napisał:

Ale o co Wam chodzi? Człowiek ma nadmiar wolnego czasu, chce zrobić wielkim nakładem sił coś od czego się JUŻ półki uginają a Wy mu swoje koncepcje rozwiązań cyfrówki i konstrukcji wciskacie. To akurat jest proste.

Dajcie mu co chce - schemat wzmacniacza 40HMz o skokowo przełączanym wzmocnieniu w zakresie >=10000 razy, o jakości umożliwiającej wykorzystanie jako wzmacniacza Y.

:)

Reply to
A.Grodecki

Pewnie, że lepiej. Jednak ARM7 to nie DSP, on ma tylko ca. 55 MIPS`ów. A poza tym wydaje mi się (choć może się mylę), że próbkowanie z prędkością

200MS/s sygnału np. 1-10KHz jest trochę na wyrost.

Hmm... dla mnie to są trzy moduły:

- analogowy tor wejściowy, który od samego początku powinien być możliwe jak najbardziej cacy;

- przetworniki A/C i wstępna obróbka danych przy pomocy ARM`a. Jeśli wyjdą jakieś tam niedociągnięcia sprzętowe (projektowe) to będzie można je zrekompensować programowo;

- Program na PC. Tutuaj wystarczy tylko puścić wodze wyobraźni :-)

Ja nie mam zamiaru robić konkurencji Tektronix`owi :-) Jeśli już konkurencja, to oscyloskopom cyfrowym typu GameBoy:-) To ma być możliwie fajny sprzęcik na własne potrzeby. Dodatkowo (jak pisałem wcześniej) ma to też być analizator logiczny, który jest mi coraz bardziej potrzebny (potrzeba matką wynalazków).

Pozdrawiam IM

Reply to
IME

No właśnie o to mi chodzi :-)

Reply to
IME

Hm..., wstyd się przyznać, ale jak na razie nie miałem tego zwierzątka w rękach. Może faktycznie, czas najwyższy zacząć się z nim oswajać :-) Przemyślę to, tak całkiem na poważnie.

Właśnie toto mam na myśli. Od lat działam na układach "Analoga" (OP`ampy i ADUCxxx) i muszę stwierdzić, że nie mam z nimi w zasadzie żadnych problemów. Działają tak jak powinny, i to jest w tym piękne :-)

Zapewne, przemyślę tą opcję.

Też tak myślę :)

No... to... "czujem siem podbudowanym". A tak z wlasnego podworka, to faktycznie wynika mi, że duży wcale nie znaczy doskonały :-)

Reply to
IME

A po co mu wzmocnienie >=10000 ? Dostepne na sieci przyklady (np. dsoamk3) o uzywaja wzmacniaczy wejsciowych o wzmocnieniu w granicach x1..x5 - reszte zalatwia tlumik wejsciowy. Pewnie - zakresy <200mV to fajna rzecz - ale czy absolutnie konieczna? Co do uwag malkontentow iz "ADC polaczony ze wzmacniaczem i buforem na dane to nie oscyloskop tylko zabawka" - takie rzeczy robi sie dla wlasnie dla zabawy. A czesto okazuja sie calkiem uzyteczne. Pozdrawiam GRG

Reply to
grzegorz.domagata

Zapewne, choć nie przewiduję postępowania w trybie ekspresowym ba, nawet pospiesznym. Ten projekt to pewnie będzie taka odskocznia od bólu dnia codziennego :-)

Pozdrawiam IM

Reply to
IME

Coby swiadomy zagrozen byl. A poza tym sie czepiasz, napisalem ze obiecujacy temat - napisalem, czy nie? ;-))

Wista wio, dlaczego sam nie dasz, he? ;-)))) __

1024 Ireneusz Niemczyk
Reply to
1024 Ireneusz Niemczyk